• Riskornet

Lax när man är gravid?

Hej!

Ska göra sushi till middag och är lite kluven i huvudet vilken laxtyp man "fick" äta under graviditeten...

Carpe Diem
  • Svar på tråden Lax när man är gravid?
  • BabyEm

Inte gravad eller rökt. Endast stekt eller ugnsstekt

• LyNxQ

kolla slv.se
    Kommer inte heller ihåg, men jag gillar inte rökt eller gravad så för min del gör det inget...

• Ameos

BabyEm skrev 2008-03-30 12:55:01 följande:

Inte gravad eller rökt. Endast stekt eller ugnsstekt
    Rå lax funkar också alldeles utmärkt att äta som gravid.
  • LyNxQ

Jag har för mej att antingen varm- eller kallrökt var okej, sålänge den är relativt nyrökt..

• Ameos

Köper du odlad lax att göra sushi av så kan du äta hur mycket du vill.

• Ameos

LyNxQ skrev 2008-03-30 12:57:42 följande:

Jag har för mej att antingen varm- eller kallrökt var okej, sålänge den är relativt nyrökt..
    Gravad funkar egentligen också. Så länge som den är nygjord även den. Min sambo gjorde gravad lax till mig i julas och den åt jag av eftersom vi visste att den var nygravad.
  • Riskornet

Tack för svaren!

Då blir det sushi med odlad lax, alt rå :)

Ameos skrev 2008-03-30 12:57:45 följande:
    Köper du odlad lax att göra sushi av så kan du äta hur mycket du vill.
    Odlad o gravad funkar alltså?
    Carpe Diem
  • Ameos

Riskornet skrev 2008-03-30 13:00:42 följande:

Tack för svaren!Då blir det sushi med odlad lax, alt rå :)
    Odlad o gravad funkar alltså?
    Alltså, laxsushi är ju alltid rå. Annars är det ju inte sushi. Därför kan man ju inte köpa gravad lax om man vill göra sushi. Men sedan måste man ju välja varifrån laxen kommer. Då ska man ju t ex undvika Östersjöfisk pga miljögifterna. Köper man odlad fisk från t ex Norge kan man ju vara säker på att den inte innehåller miljögifter.
  • Ameos

Om jag vore du skulle jag alltså köpa rå odlad lax från ett fräscht ställe.

• Riskornet
    Ameos skrev 2008-03-30 13:05:21 följande:
    Riskornet skrev 2008-03-30 13:00:42 följande: Alltså, laxsushi är ju alltid rå. Annars är det ju inte sushi. Därför kan man ju inte köpa gravad lax om man vill göra sushi. Men sedan måste man ju välja varifrån laxen kommer. Då ska man ju t ex undvika Östersjöfisk pga miljögifterna. Köper man odlad fisk från t ex Norge kan man ju vara säker på att den inte innehåller miljögifter.
    Jo, jag vet att riktigt sushi innebär rå lax, men gör man själv, så kan man ju ändra lite. Köpte gravidvänlig sushi för ett tag sedan, men kommer inet ihåg om jag fick lax till eller inte. Men mao kan jag äta rå lax från Norge och kan göra samma sushi till alla.
    Carpe Diem
  • Ameos

Riskornet skrev 2008-03-30 13:07:59 följande:

Jo, jag vet att riktigt sushi innebär rå lax, men gör man själv, så kan man ju ändra lite. Köpte gravidvänlig sushi för ett tag sedan, men kommer inet ihåg om jag fick lax till eller inte. Men mao kan jag äta rå lax från Norge och kan göra samma sushi till alla.
    Japp, självklart kan du köpa rå odlad lax från Norge och göra samma sushi till alla. Jag åt sushi senast igår. Proppade i mig massor av rå lax. Gott och nyttigt för bebisen!

Gravad lax skulle jag dock aldrig våga köpa eller äta ute! Det kan nämligen finnas listeria i den utan att det märks. Den råa fisken hinner dock bli oätlig innan listeria har hunnit växa till sig, så därför är det säkrare att äta rå lax än gravad lax.
  • Riskornet

Ameos:

Älskar lax så jag tränger bort vad som är olämpligt att äta under grav :) Då behöver jag inte "oroa" mig över middagen mer. Tack!

Carpe Diem
  • Ameos

Riskornet skrev 2008-03-30 13:18:38 följande:

Ameos:Älskar lax så jag tränger bort vad som är olämpligt att äta under grav :) Då behöver jag inte "oroa" mig över middagen mer. Tack!
    Smaklig måltid!
  • Trynträ

Sushi är hur man tillagar riset, inte att det är rå fisk till. Sushi på crabsticks och gurka är fortfarande sushi.

Ameos skrev 2008-03-30 13:05:21 följande:
    Riskornet skrev 2008-03-30 13:00:42 följande:
    Alltså, laxsushi är ju alltid rå. Annars är det ju inte sushi. Därför kan man ju inte köpa gravad lax om man vill göra sushi. Men sedan måste man ju välja varifrån laxen kommer. Då ska man ju t ex undvika Östersjöfisk pga miljögifterna. Köper man odlad fisk från t ex Norge kan man ju vara säker på att den inte innehåller miljögifter.
  • Ameos

Trynträ skrev 2008-03-30 17:55:52 följande:

Sushi är hur man tillagar riset, inte att det är rå fisk till. Sushi på crabsticks och gurka är fortfarande sushi.
    Jag vet, men i en diskussion om lax så var det ju inte direkt det som var det viktiga. Ibland blir det lättare om man förenklar lite. I alla fall när det gäller sådana här saker, som gör att många gravida utan anledning avstår från att äta rå lax.
  • Trynträ

Hehe. Ok.

Ameos skrev 2008-03-30 18:02:08 följande:
    Trynträ skrev 2008-03-30 17:55:52 följande:
    Jag vet, men i en diskussion om lax så var det ju inte direkt det som var det viktiga. Ibland blir det lättare om man förenklar lite. I alla fall när det gäller sådana här saker, som gör att många gravida utan anledning avstår från att äta rå lax.
Svar på tråden Lax när man är gravid?