• Tant Greta

Nemas problemas?

Blir alltid lika irriterad när jag läser detta uttryck.
    Vilket språk anser ni att det tillhör?
    Är det ett "hittepå-språk"?
    Som bara existerar i Sverige.
    Eller tror ni allvarligt att uttrycket existerar på något språk?

• Svar på tråden Nemas problemas?
  • oktobergroda

Tror att det är ett "hittepå-språk". Kanske grundar sig i spanskan? Känns lite så =)

• Balehead

Nog måste det avra hittepå-språk, men jag gillar det! Lägger det i samma genre som :

"Stänk you very smuts"
    "Not my kind of cup of tea"
    "Det är ingen ordning på allting"

• Tecken

Jag googlade på nema problema = kroatiska. Men det kanske är svenskar som hängt på s-en i slutet?

• skorpionen80

Hitte-på-språk. Eller folk som tror de pratar ett annat språk än vad de gör =)

• Frk Svår

Jag säger det för att det låter kul, men jag har aldrig reflekterat över om det är "på riktigt" eller inte. Jag säger även "vad är det du inseminerar" istället för "vad är det du insinuerar" och andra rätt tråkiga saker som jag själv garvar lite tyst åt inombords

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Nemas problemas! =)

Skrev det senast igår tror jag

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • mosterYster

Min pappa och hans släktingar och landsmän säger så - han är serb.

• skorpionen80
    mosterYster skrev 2008-03-31 13:22:03 följande:
    Min pappa och hans släktingar och landsmän säger så - han är serb.
    Nej, det garanterar jag att de inte gör (såvida de inte säger det på skoj). De har inga s i slutet, precis som Tecken skriver.
  • mosterYster

Ja, menade inte med s-en då, men jag kanske inte var övertydlig med det direkt, inser jag nu...

• cream tea

Fast "not my cup of tea" är inget påhitt, det är ett helt korrekt engelskt uttryck som betyder typ "inte riktigt min grej".

Balehead skrev 2008-03-31 09:16:46 följande:
    Nog måste det avra hittepå-språk, men jag gillar det! Lägger det i samma genre som :"Stänk you very smuts""Not my kind of cup of tea""Det är ingen ordning på allting"
Svar på tråden Nemas problemas?