Lalalong skrev 2008-03-31 10:01:47 följande:
Ja visst det är kanon. Men inte är det ett sätt att "lura" systemet? Han tar ju fp för dagar han är hemma med barnet... Nej jag tycker inte det är att
luras.Vi tänkte också göra så när Klara var nyfödd. Men mattias arbetsgivare satte stopp för det. De ansåg att varje fredag han skulle vara ledig var en ny period och de behöver ju bara godkänna tre perioder av föräldraledighet sen kan de säga nej och det var precis vad de tänkte göra. Mattias sa då att då ville han gå ner i tjänst, det har han ju rätt till eftersom han har barn under 12 år. Ja visst gör du det, sa dem, men då bestämmer vi att du ska gå hem någon timme tidigare varje dag. De visste att det var inte så vi ville ha tjänstennedsättningen. Visserligen skulle vi få mer tid med varandra ändå om han kom hem lite tidigare varje dag. Men det ekonomiska hade ju inte funkat som vi ville. Vi hade tvärtom gått back ekonomiskt eftersom han då inte kunde samåka till jobbet. Blev arg!! Facket gav ingen hjälp, de sa att arbgiv. hade rätt. En av sveriges största industrier lixom... piss. Men jag är inte bitter . Lycka till med allting!!
Lura systemet kanske var fel rubrik. Utnyttja kanske vore bättre för det är ju pengar fk "tjänar" på oss.
Vilken tur att min samos företag går med på det, men det kanske är lättare när han är resande och planera sina uppgifter själv...