• emmiss82

Blir du också less på alla som "Inte kan förklara förlossningssmärta.."

"För det gååår bara inte att beskriva! Det måååste upplevas själv!"
    Fy jag spyr på sådana kommentarer.. bl.a. min syster håller på så. =/
    Min bästa vän födde sitt första barn nu i mars.. Hon lovade att berätta allt!! Och det har hon gjort!
    Självklart förstår jag att det är olika på hur man upplever en förlossning.. och olika på hur det går till...
    Men hon kunde iaf beskriva sin på ett mycket bra sätt och lätt att förstå och tänka sig in!!
    Fram för flera såna berättelser!

Min kompis sa bland annat;

*Man klarar av det! Det var inte alls så hemskt som många säger.
    *I början kändes det som medel mensvärk, sedan trappades det upp mer och mera.
    * När smärtan är som värst går man in i sig själv, och det GÅR att hantera.
    *Hon upplevde inte någonstans under förlossningen att hon höll på att dö eller liknande.
    *Hon upplevde att smärtan var väldigt stark, men hanterbar, när hon var öppen 9 cm. Hon sa att om det hade hållit på under lång tid med sådan smärta, eller om hon vid den tidpunkten t.ex bara varit öppen 5 cm, då hade hon bett om EDA. (Hon klarade sig på lustgas)
    * Krystvärkarna känns som att bajsa mot en mur, som att det tar stopp/tar emot. Men det gör inte ont! Slappna av och lyssna på kroppen så gjorde hon.

Hennes tips till partners som är med:
    *Bli inte orolig om hon som föder går in i sig själv och blir svårkontaktbar. Det kan bli så vissa stunder.
    * Serva med dryck och ätbart mellan värkar.
    *Håll koll på värk-kurvan.
    *Va det bästa stöd du kan för henne!

• Svar på tråden Blir du också less på alla som "Inte kan förklara förlossningssmärta.."
  • lillajag82

ne det går värkligen inte beskriva
    alla hanterar smärta olika
    alla upplever den olika
    innen smärta e den andre lik

tex mina känningar .
    1:a barnet satt i magen o bena
    2:a barnet satt ryggen o rumpan
    blir en överaskning nu med mitt 3:e hur den sätter sig.

minns att jga hade jätte ont på båda
    men minns inte så väl eftersom jag gätt mig in på det 1gång till

all den smärta man har under själva förlossningen är som bortblåst så fort liten kommer upp på magen .
    men den känslan glömmer jag aldrig
    tårarna rann o jag var över lycklig känner hur lyckoruset över tar kroppen bara jag tänker på det
    den känslan att möta o få se sitt barn för första gången den är underbar o vacker.

jag är gravid och småbarnsmor
  • Kajak

TS
    Jaa jag kan hålla med väninna.

Smärta går inte beskriva förrän man har upplevt så kan man diskutera om det.
    Själva krystvärkar och att krysta är lättare att beskriva.

Vi har 2 barn och förlossningar var himla olika....

Med sonen (2abarn) var krysarbete på mycket hög tempo.

Jag stod o kunde känna hur krystväkar jobba på.
    Det känns som at kroppen vill bli av det "främmande föremål"
    Jag stod o försökte slappa av, jag krystade inte pga ville vänta på ambulans men gav upp sen när jag kände hur bebis kom ner och ner....

Med dottern (1abarn) var mer lugnt, hade krystvärkar ca 1 timme o jag jobbade på hela tiden...

jaa, varje förlossning är en upplevelse för alla.
    Dålig eller bra förlossning, det får alla bedöma själv om sin förlossning.

• Lily38

Hehe...jag tyckte det var hemskt...även fast jag sen fick EDA. Men som sagt man upplever smärta på olika sätt o olika mycket. Visst hanterar man det, är ju tvungen ,men det var mycket värre än vad jag trott. Tryckvärkarna var hemska o varade i flera timmar o blev bara starkare o starkare, jag kunde knappt inte röra mig för då fick jag som kramper i hela kroppen. Jag ville inte att någon skulle ta i mig. Fast jag kämpade ändå med förlossningsboll o pall o andra olika ställningar i sängen, hu ja! Jag önskar att jag hade upplevt det som din väninna :)

• StepByStep

Jag håller med båda ovanstående som svarat.

Esmeralda ska bli storasyster! =) Barn nr.2 i magen, Bf den 21/6-08.
  • AnnaSvea

Jo, .... men samtidigt upplever olika människor smärta väldigt olika. Det är inte säkert att du upplever det alls likadant.

T ex lagar vissa tänderna glatt utan bedövning, medans vissa (som jag) inte går i närheten av en borr utan den starkaste bedövningen.

Kan säga att din väns upplevelser stämmer ganska väl överens med vad jag kommer ihåg från min första förlossning. Däremot tyckte jag att det gjorde fruktansvärt ont emellan krystvärkarna, fast då visste jag att det inte var så långt kvar, så det gick att stå ut.

Sen svimmade jag efter min förlossning och rent psykiskt så tyckte jag det var mycket jobbigare ... att inte klara sig själv.

• emmiss82

Se, du kan väl visst beskriva, DIN upplevelse!

lillajag82 skrev 2008-03-31 10:18:18 följande:
    ne det går värkligen inte beskriva alla hanterar smärta olikaalla upplever den olika innen smärta e den andre liktex mina känningar .1:a barnet satt i magen o bena 2:a barnet satt ryggen o rumpanblir en överaskning nu med mitt 3:e hur den sätter sig.minns att jga hade jätte ont på båda men minns inte så väl eftersom jag gätt mig in på det 1gång till all den smärta man har under själva förlossningen är som bortblåst så fort liten kommer upp på magen .men den känslan glömmer jag aldrig tårarna rann o jag var över lycklig känner hur lyckoruset över tar kroppen bara jag tänker på det den känslan att möta o få se sitt barn för första gången den är underbar o vacker.
  • svag

TS: Det är svårt att beskriva sin förlossning! Främst, som dom andra har sagt här, för att man glömmer bort smärtan i efterhand även om du skulle prata med nån som förlöst sitt barn för en timme sen. Det är liksom naturens sätt att se till att vi får fler barn.

Det finns nog ingen som skulle kunna beskriva hur satans ont värkarbetet gör för någon som inte varit med om det själv.. Du kommer ihåg hur det började och att det gjorde ont. Men sen vill man inte ens minnas hur ont resten gjorde :) Och som sagt är själva värkarbetet och krystvärkarna väldigt olika!

• Eisa

Alla upplever det olika, man kan nöja sig med det tycker jag.

• emmiss82

Jag och min vän har ungefär samma smärttålighet!
    *Vi har båda haft diskbråck
    *Kan borra tänder utan bedövning
    hehe...

Självklart upplever alla smärta olika. Därför är det bra att höra en berättelse av någon man känner väl tror jag..
    För då känner du den personen och kan då lättare få en bild av händelseförloppet..

Jag är iaf inte ett dugg rädd för att föda längre.
    Klarar hon det gör jag det.

• Linndan

ts - när du själv fött kommer du ha svårt att beskriva hur det känns.

ღ Kevin 040617 o Ella 070228 ღ
Svar på tråden Blir du också less på alla som "Inte kan förklara förlossningssmärta.."