• Soffiloppi

Semper magdroppar

Sambon hade råkat tagit fel på flaska så han ställde AD-dropparna i kylen och semper magdropparna i dkafferiet. Så stod de i ett dygn tills jag skulle ge dottern igår på morgonen. Nu undrar jag om magdropparna kan ha blivit förstörda av detta !???

• Svar på tråden Semper magdroppar
  • sussie89

läs bipacksedeln hur länge de kan förvaras i rumstemperartur!!

• Tristanya

semper magdroppar håller väl en månad i rumstemperatur.. o innan dess är dom ju slut om ni använder dom varje dag! vet dock inte hur det blir om ni ställer in dom i kylen nu igen, men en månad max då..
    men AD dropparna SKA stå i kylskåpet..har ni dom i skafferiet?

• trollbuset

Tirtanya: AD-droppar baserade på olja kan stå i rumstemepratur. Den andra sorten ska förvaras i kylskåp.

• grodan31

Det är säkert ingen fara.

• Tristanya
    trollbuset skrev 2008-03-31 11:09:30 följande:
    Tirtanya: AD-droppar baserade på olja kan stå i rumstemepratur. Den andra sorten ska förvaras i kylskåp.
    för hon på bvc sa att ad-dropparna skulle stå i kylen.. o på flaskan står det att dom ska förvaras i 2-8 grader! vi har våra i kylen iaf..
    såg nu att semperdropparna ska förvaras i kylen också!
  • lila25

De är nog ingen fara jag frågade på apoteket när jag köpte semper o hon sa att de ska helst förvaras i kylen men de går även i rumpstemp.

• Soffiloppi
    Tristanya skrev 2008-03-31 11:21:42 följande:
    för hon på bvc sa att ad-dropparna skulle stå i kylen.. o på flaskan står det att dom ska förvaras i 2-8 grader! vi har våra i kylen iaf..såg nu att semperdropparna ska förvaras i kylen också!
    Fast på mina AD-droppar står att de ska förvaras i högst 25 grader, så då borde väl inte skafferiet vara nån fara ?? Jag har ställt dem i kylskåpet nu för säkerhets skull, men högst 25 grader borde väl innebära att de kan stå i skfferi. Eller ?
  • trollbuset

fröken bokmals länk är för "AD-droppar Olja".

Och här kan man läsa om "AD-droppar Vatten":

www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp&ProductSKU=56534&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

längst ner kan man läsa skillnaden på förvaring.

så soffiloppi - du har dem i Olja, så visst kan de stå i skafferiet

• 1977Maria Therese

Sempersmagdroppar inehåller Levande kultur och blir förstörda i rums temp, på apoteket står de med i kylen...

Jag skulle köpa nya semersmagdroppar.

• FrökenBokmal

Jag tycker att det bästa är att gå och kolla på apotekets hemsida: pålitlig information är det iaf... FASS är också bra...

• Soffiloppi

På sempers hemsida läste jag mig till att magdropparna kan stå i rumstemp. ett tag utan att de förstöts...kommer inte ihåg om det var några dagar eller en månad, men det finns att läsa som sagt. Så jag tror itne dropparna förstördes av att stå utanför kylen i ett dygn. Men de håller väl antagligen så länge som flaskan anger om man har de i kylen hela tiden, annars kortare hållbarhet, men inte att de förstörs på en gång...

Svar på tråden Semper magdroppar