• Linajohanna

Vågar jag ringa Biomamman??

Har ett litet (ganska stort för oss)problem med hämtning och lämning av bonusbarnet. Bonusen bor i Gbg med sin mor, hans pappa och jag bor sedan ett år i Hbg (tidigare i halmstad). ( Vi har varit tvugna att flytta pga av jobb, utbildning och familj)Det är ca 25 mil att hämta och lämna lillkillen.
    Detta har Pappa skött hela tiden, vilket innebär 10 timmars tågresande (1800:-bijetter) varje helg min bonus är hos oss. Pga av de höga kostnaderna kan vi bara hämta var tredje helg.(Vi betalar fullt underhåll också)
    Vi har bett att han skall få sitta på bussen eller tåget själv (nio år gammal) men hon vägrar.
    Nu ville hon byta en helg för de ska resa bort, det betydde att antingen fick vi vänta fem veckor med att träffa honom eller hämta dubbelt.
    När vi sade att vi inte kunde hämta dubbelt (ekonomiskt, utan ville hämta denna helgen som bestämt så berättade hon
    detta för lillkillen som då sade till pappa att han ville "spara våra pengar" och hoppa över denna helgen och komma den helgen mamma ville istället!!

Nu håller jag på att ordna och trixa med kundmöte för att få en körning till gbg så att jag kan hämta lillkillen gratis, men vad fan, ska det vara så här?
    Jag vågar knappt be henne att möta upp halvvägs, jag vågar inte be om nåt. Min sambo kan inte tala med henne, de är som hund och katt!
    Hon är så himla kall och ilsk, riktig isprinsessa, så jag blir helt mörkrädd!!
    Hur gör ni med hämtningar? Är det någon som delar kostnaderna?
    Vågar jag ringa? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vågar jag ringa Biomamman??
  • Kalle Karls mamma

Jag hadde ringt man kan ju inte mer än att fråga. jag tycker det är bra att du ringer henne vem vet hon kanske smälter

• ingensignatur

som de låter så tror jag inte hon skulle bli alltför glad om du ringde.. men om din sambo inte kan ringa heller så vet jag inte.. Finns de inte nån typ konduktör eller nåt som man kan säga till att "detta barnet åker ensamt, se till att han går av där o där"? eller?

• mammutten81

Hm.. jag förstår båda sidor.
    Hon ser väl han som väldigt liten, för liten för att åka själv.
    Men det borde inte vara några problem.-
    SÅ jag håller med er där.

Jag hade nog bett sambon ringa, eller snackat med sambon först och sen ringt om jag fick klartecken, för det där med körningen verkade ju bra, då har du det som ursäkt för att ringa.

Jag hade sagt- Jo, jag tänkte att vi kan ju lika görna ta det, då jag vet hur det ligger till rent praktiskt, så slipper vi missförstånd.
    Och sen fortsatt från det hållet.

• gumsan76

Känsligt detta. Många gånger kan nog en bonusmamma bara späda på problemen. Främst är det nog bra om det är pappan som sköter kontakten. Finns det ett umgängesavtal? Annars kan ni ju försöka med familjerätten för att få ett avtal om hur det ska se ut.

• Linajohanna
    Svar på #2
    Jodå, min son har åkt bussen mellan Halmstad och helsingborg. Han satt framme hos chauffören pappa satte honom på bussen och jag hämtade av honom från bussen när han kom fram. Och han hade telefon så han kunde nå oss och vi honom. Inga problem alls!!
    Men hon tvär vägrar!
  • Linajohanna
    Svar på #4
    Jag är väldigt lugn och resonlig (har oerhört svårt för att bli ilsk eller säga dumma grejor) pappa däremot har ett hett temprament och massor av stolthet. Han vill at jag ska ringa, men jag är rädd för hur hon ska reagera.
    Hon är så van att styra genom sonen, och jag tycker det är fel. Jag saknar själv en pappa som vill umgås och ta ansvar till min son ( och hur min grabb har saknat en pappa), så jag kan inte förstå hur man kan motarbeta en annan förälder så - dessutom blanda in barnet (som blir ledsen och förvirrad förståss)
    Jag blir så kluven i allt!
  • Lyckogrisen

Men ska inte föräldrarna dela på umgändesresorna?
    Speciellt om pappan betalar underhåll?

• annasahlup

Det beror väl på vem som har flyttat? Min sambo har en son som bor 16 mil bort och de delar på resekostnaderna men egentligen ska nog mamman betala allt då det var hon som valde att flytta. Lurigt sådant här. Jag tycker du ska ringa, vem vet, ni kanske kan få en jättefin relation.

• Linajohanna
    Svar på #7
    Jo jag tycker att man ska dela på kostnaderna. Men hon vägrar. Och familjerätten säger att det inte finns något bestämt, man kan tydligen inte tvinga henne.
  • Flickan Gud Glömde

Vi har en restid på 32 timmar i månaden, och vi har valt att dela på kostnader och restid, ska tillägga att detta tog 3 år att komma fram till.

Tycker att du ska ringa. Alltså att hon är bitch mot din man kan ju bero på annat. Att de har ouppklarade problem som gör att hon är sån mot honom. Ni kanske kan komma fram till något.
    Hon vill väl bara det bästa för sonen innerst inne?!

Svar på tråden Vågar jag ringa Biomamman??