• Anonym (läraren)

va ska jag kräva i lön?? Lärare på mellanstadiet...

Har en fast anställning som fritidspedagog som jag knappt jobbat på eftersom jag vart mammaledig. Lönen ligger där på 19 000:-. Nu till hösten ska jag byta och min tjänst kommer bli lärare med ansvar för NO undervisningen på mellanstadiet...(även det jag är utbildad till) Va har ni (relativt färska) lärare på mellanstadiet för lön??

• Svar på tråden va ska jag kräva i lön?? Lärare på mellanstadiet...
  • SIN74

Jag tycker att du ska höra med lönekontoret vad de andra lärarna ligger på för nivå. Sikta högt!

• Anonym (hmm)

Ho ho..ja sikta högt kan du ju göra ;). Jag e gymnasielärare i ma/fy o har 6,5 års utbildning på universitet samt 5 års arbetslivserfarenhet. Min lön? 21k,,, Allt beror på var du bor. Storstadsregion= SÄMST! Om du ska arbeta koomunalt finns det nog itne så mkt spann...Kolla upp kommunens ingångslön för lärare av din typ, sen kan du ju HOPPAS på att få ett par hundringar till för den lilla tid du arbetade som fritidspedagog..Ledsen för att jag e cynisk, men lärare e inte ...välbetalda. Men naturligtvis ska du BE om högre lön (aldrig bra att "kräva" när man inte jobbat så länge...). Se till att motivera varför just DU e värd en högre lön än andra nyblivan lärare...

• Anonym (hmm)

men för att förydliga: tvekar inte på att du e värd en hög lön... Men som sagt: du får ha jäkligt bra motiveringar om du ska hamna över ingångslönen,,,,Så think hard innan du ger dig in i striden :)

• Anonym (läraren)

jag vet att andra lärare på låg och mellanstadiet i snitt tjänar 23000:- här...men kan jag kräva det när jag "bara" har 19000idag...usch vill så gärna inte vara till besvär...

• TheLe84

"usch vill så gärna inte vara till besvär..."

Det är nog det tänket som gör att kvinnor förhandlar sig till lägre löner än våra manliga kollegor!

Du är inte till besvär för att de ber om en viss lönenivå! Det är meningen att du skall förhandla om den. Ge ditt förslag och motivera varför och stå på dig, så får vi hoppas att det lyckas!

• Anonym (hmm)

Anonym (läraren) skrev 2008-03-31 22:17:59 följande:

jag vet att andra lärare på låg och mellanstadiet i snitt tjänar 23000:- här...men kan jag kräva det när jag "bara" har 19000idag...usch vill så gärna inte vara till besvär...
    Om det e SNITTlönen så tror ajg INTE att du kommer få så mkt..med tanke på att de flesta arbetat längre än du.. Däremot så e det självklart inget fel att be om det, eftersom man som lärare eg MINST borde tjäna runt 30k med tanke på utbildning, arbetsbörda osv..men det e ju en anna diskussion. Droppa det där att "inte va till besvär", det e inge som kommer tycka du e konstig som ber om "hög" lön (eh...fortf lägre än de flesta outbildade...). Men se till att radda upp argumenten!
  • Anonym (läraren)

Har sett att lägsta lönen ligger på 21000....känner mig bara så himla tjatig då jag blev anställd som Fritidspedagog, gick på mammaledighet, tjatade mig igenom denna för att få en lärartjänst...tillsist fick jag det och då ska jag kräva en massa lön. Även om jag vet att jag har rätt till det och även om jag känner att det är typiskt kvinnor att tassa runt såhär på tå så känner jag mig så tjatig!

• Anonym (hmm)

Anonym (läraren) skrev 2008-04-01 09:28:00 följande:

Har sett att lägsta lönen ligger på 21000....känner mig bara så himla tjatig då jag blev anställd som Fritidspedagog, gick på mammaledighet, tjatade mig igenom denna för att få en lärartjänst...tillsist fick jag det och då ska jag kräva en massa lön. Även om jag vet att jag har rätt till det och även om jag känner att det är typiskt kvinnor att tassa runt såhär på tå så känner jag mig så tjatig!
    SLUTA UPP MED ATT FÖRMINSKA DIG SJÄLV! Du har tagit studielån o utbildat dig o gör nu stat o kommun en TJÄNNST genom att arbeta för dem o utbilda framtidens medborgare. Ja, detta e typsikt kvinnor...jag e tyvär likadan...

Nu tar du o sätter dig ned tillsammans med nån som känner dig väl o listar så många argument som möjligt till VARFÖR du e värd en högre lön än ingångslönen (som sagt..vi lärare borde ha myyycket mer betal, men det e en annan historia). Sen när det e dags att diskutera lön så tar du på dig snygga kläder, har klippt dig snyggt, välmejkad (men inte to much...) osv... Detta för att DU ska känna dig större o bättre. Sen lägger du sakligt fram dina argument. Men nämn inte saker som att "han o hon har ju si o så mkt", kommuner har oftast individuell lönesättning (även omd et ei praktiken skiljer ganska lite...) så de behöver inte motivera varför nån annan med samma erfarenhet skulle ha en högre lön än du. Sälj dig själv! Även om du får ett negativt besked gällande lönen så har du ivf FÖRSÖKT, o INGEN kommer tycka det e nåt som helst konstigt... Tror du int erektorn oxå förhandlar om sin löm? O han /hon har nog typ dubbelt din lön fast kanske tom UTAN utbildning...
  • Anonym (läraren)

så sant så sant! vi har en ny rektor som jag knappt träffat men det är han jag tjatat på nu ang byte av tjänst. det är en man...eller kille i 30-35 års åldern så jag känner mig lite obekväm i det även om jag såklart tycker han är toppen! men ska försöka att stå på mig, har ju en massa argument här inne men är bara att få ut dom bra och då...

Anonym (hmm) skrev 2008-04-01 09:45:59 följande:
    Anonym (läraren) skrev 2008-04-01 09:28:00 följande:SLUTA UPP MED ATT FÖRMINSKA DIG SJÄLV! Du har tagit studielån o utbildat dig o gör nu stat o kommun en TJÄNNST genom att arbeta för dem o utbilda framtidens medborgare. Ja, detta e typsikt kvinnor...jag e tyvär likadan...Nu tar du o sätter dig ned tillsammans med nån som känner dig väl o listar så många argument som möjligt till VARFÖR du e värd en högre lön än ingångslönen (som sagt..vi lärare borde ha myyycket mer betal, men det e en annan historia). Sen när det e dags att diskutera lön så tar du på dig snygga kläder, har klippt dig snyggt, välmejkad (men inte to much...) osv... Detta för att DU ska känna dig större o bättre. Sen lägger du sakligt fram dina argument. Men nämn inte saker som att "han o hon har ju si o så mkt", kommuner har oftast individuell lönesättning (även omd et ei praktiken skiljer ganska lite...) så de behöver inte motivera varför nån annan med samma erfarenhet skulle ha en högre lön än du. Sälj dig själv! Även om du får ett negativt besked gällande lönen så har du ivf FÖRSÖKT, o INGEN kommer tycka det e nåt som helst konstigt... Tror du int erektorn oxå förhandlar om sin löm? O han /hon har nog typ dubbelt din lön fast kanske tom UTAN utbildning...
  • Anonym (hmm)

Jag tycker oxå att du genom facket på din arbetsplats ska be om de lokala lönekriterierna som rektorn MÅSTE gå efter när han sätter din lön... Ibland finns de oxå att hitta på skolans tex på en skolans interna nät, men det kankse du inte har tillgång till ännu.

O tänk på att du INTE har fått tjänsten som nån slags "god gärning". Tänsten fanns där naturligtvis, de tillsätter inte en ny tjänst för att va snäll. det måste ju finnas en ledig plats oxå....

Skulle va spännande att höra hur det går för dig, o vad du komemr på för argument.

Men som sagt! Kolla upp de lokala lönekriterierna!

• Anonym (läraren)

Okej, ska kolla upp det, vet att afckrepresentanten är sjukskriven men jag har tillgång till intranätet eftersom min tjänst som fritidsped. ligger på samma skolområde nej det är en lärare som ska byta tjänst och ha en resurstjänst istället, är ju därför jag fårr förmånen att få en tjänst men känns ändå lite som jag tjatat:P Kan hålla dej ajour i denna tråd...när jag är klar med allt kan jag även avslöja mitt ID

Anonym (hmm) skrev 2008-04-01 10:43:13 följande:
    Jag tycker oxå att du genom facket på din arbetsplats ska be om de lokala lönekriterierna som rektorn MÅSTE gå efter när han sätter din lön... Ibland finns de oxå att hitta på skolans tex på en skolans interna nät, men det kankse du inte har tillgång till ännu.O tänk på att du INTE har fått tjänsten som nån slags "god gärning". Tänsten fanns där naturligtvis, de tillsätter inte en ny tjänst för att va snäll. det måste ju finnas en ledig plats oxå....Skulle va spännande att höra hur det går för dig, o vad du komemr på för argument.Men som sagt! Kolla upp de lokala lönekriterierna!
Svar på tråden va ska jag kräva i lön?? Lärare på mellanstadiet...