Anonym (läraren) skrev 2008-04-01 09:28:00 följande:
Har sett att lägsta lönen ligger på 21000....känner mig bara så himla tjatig då jag blev anställd som Fritidspedagog, gick på mammaledighet, tjatade mig igenom denna för att få en lärartjänst...tillsist fick jag det och då ska jag kräva en massa lön. Även om jag vet att jag har rätt till det och även om jag känner att det är typiskt kvinnor att tassa runt såhär på tå så känner jag mig så tjatig!
SLUTA UPP MED ATT FÖRMINSKA DIG SJÄLV! Du har tagit studielån o utbildat dig o gör nu stat o kommun en TJÄNNST genom att arbeta för dem o utbilda framtidens medborgare. Ja, detta e typsikt kvinnor...jag e tyvär likadan...
Nu tar du o sätter dig ned tillsammans med nån som känner dig väl o listar så många argument som möjligt till VARFÖR du e värd en högre lön än ingångslönen (som sagt..vi lärare borde ha myyycket mer betal, men det e en annan historia). Sen när det e dags att diskutera lön så tar du på dig snygga kläder, har klippt dig snyggt, välmejkad (men inte to much...) osv... Detta för att DU ska känna dig större o bättre. Sen lägger du sakligt fram dina argument. Men nämn inte saker som att "han o hon har ju si o så mkt", kommuner har oftast individuell lönesättning (även omd et ei praktiken skiljer ganska lite...) så de behöver inte motivera varför nån annan med samma erfarenhet skulle ha en högre lön än du. Sälj dig själv! Även om du får ett negativt besked gällande lönen så har du ivf FÖRSÖKT, o INGEN kommer tycka det e nåt som helst konstigt... Tror du int erektorn oxå förhandlar om sin löm? O han /hon har nog typ dubbelt din lön fast kanske tom UTAN utbildning...