föräldrapenning när man flyttar hem
Se till att prata med ett av Utlandskontoren/Europakontoren på försäkringskassan (jag har pratat med Malmö - de på Gotland verkar ha för mycket att göra)! Där har de koll och vet att berätta tydligt och klart vad som gäller.
Som jag fått lära mig har man rätt till föräldraledighet i Sverige. Man får samma antal dagar, men man måste dra av de dagar man haft i ett annat lands system (om det inte var obetald ledighet, som en stor del av den holländska föräldraledigheten är).
Vidare är f-ledigheten uppdelad i tre delar (se också www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/ ). De första 180 dagarna är SGI-baserade OCH barnet måste vara fött i Sverige - annars får man grundnivån. För ytterligare 210 dagar får man sgi-nivå oavsett var man bott vid födelsen. Och för de sista 90 dagarna får man lägsta nivån.
Sedan stämmer/verkar det stämma det Fi81 säger - man ska kunna tillgodoräkna sig arbete från annat EU-land också.
För oss har det inte varit några problem med föräldrapenningen alls utan vi har fått sgi-baserad penning (baserat på den senaste svenska lönen) och allt har gått bra.