• Edenshage

Vena cava?

Jag har sista tiden vaknat upp några gånger och varit väldigt snurrig och illamående. Har läst lite om något som heter vena-cava- syndrom. Fler som känner av detta och vad gör ni för att lindra det? Mår bebisen också dåligt under "anfallen". Finns det sätt att undgå det?

• Svar på tråden Vena cava?
  • Peppri

Just yrsel och illamående brukar vara symtom på att man täpper till flödet i vena cava. Barnet kan också må dåligt av detta men vad jag har hört så känner mamman av det innan barnet. Bm brukar rekommendera att man inte sover på rygg, och helst på vänster sida för att få bästa cirkulation för barn och mamma.

• Edenshage

ok. Mitt illamående håller dock i sig en stund och idag mådde jag så illa att jag spydde.. Är hemma från jobbet, orkade inte gå när det var så.. jobbar i butik och det värsta som finns är att vara illamående med krävande gamla tanter som ska prova alla skor man har.. hehe

• Peppri

Hm, det låter verkligen inte kul! Ring och hör med bm, det kanske är något helt annat! Jag har ingen aning om hur snabbt symtomen ska försvinna, det har jag inte läst om.

Hoppas att det löser sig!

• Nicolina A

Jag mår också väldigt illa och blir yr när jag ligger på rygg. Måste antingen sittligga eller ligga på sidan. Har tinnitusbesvär när jag ligger åt vänster och får sura uppstötningar när jag ligger åt höger så de här med sovställning är ett verkligt problem. Det skulle vara så skönt att få sova en natt på rygg, längtar så tills jag kan göra det igen. Vad jag har förstått är det bara att stå ut, farligt är det inte. Man hinner ändra ställning innan bebisen tagit skada.

• Edenshage

betryggande iaf att det inte är någon fara med bebisen, det är ju det viktigaste. Får stå ut med att ligga på sidan.. men jag vänder mig ju i sömnen och så är jag där igen.. vill ha ut lilla ängeln min nu, så jag kan styra kroppen som jag vill!!!

• johlinn

karin - jag har samma problem. Har lagt en kudde bakom ryggen som jag flyttar med om jag vänder mig om för o hindra att jag hamnar helt på rygg. om jag bara belastar ena höftbenet verkar det inte ge mig samma problem.

• vanilla

Man ska ligga lite till vänster så är det ingen fara, enligt min bm. Hon berättade också att om de tex gör operationer på gravida kvinnor så har de speciella kuddar, som är lite kilformade som de skjuter in under höger ryggslut/höft för att avlasta. Har testat själv med kudde hemma, funkar jättebra.

• Karin W

Jag får även vena cava syndrom vid minsta tillbakalutning vid sittande tyvärr.

• allt och lite till

min BM säger att man inte ska ligga på rygg för det finns en blodåder om man kan komma åt och skadda barnen(syre/närings brist) och man kan svimma :S och dom på BB sa det med! :S
    så jag ligger bara på sidan! ^^
    kram/J

• Peppri

Hm, vad trist!!! Pest eller kolera, känns det ju som, det du beskriver!! Har du långt kvar?

Nicolina A skrev 2008-04-01 12:28:52 följande:

Jag mår också väldigt illa och blir yr när jag ligger på rygg. Måste antingen sittligga eller ligga på sidan. Har tinnitusbesvär när jag ligger åt vänster och får sura uppstötningar när jag ligger åt höger så de här med sovställning är ett verkligt problem. Det skulle vara så skönt att få sova en natt på rygg, längtar så tills jag kan göra det igen. Vad jag har förstått är det bara att stå ut, farligt är det inte. Man hinner ändra ställning innan bebisen tagit skada.
  • sångbird

Fast jag har hört att det är farligt för bebis om man ligger på rygg om man mår som ni beskriver, är väl någon slags varning från kroppen att man ska ändra läge...Men det kanske var det ni menade?!

Svar på tråden Vena cava?