Vad använder du för tygblöja på din nyfödda?
- Vi provade nog 20 olika sorter
Omdömen om allihop finns i min blogg. Kort: på nyfödda tyckte vi bäst om vikblöjor för att de torkade så fort och var lätta att anpassa i storlek (när man fått till snitsen) och ullrikes formsydda frottéblöjor som sög upp massor och var väldigt lätta att sätta på. Men de torkade väldigt sakta och man var tvungen att tumla dem. Som allroundblöja var totsbots formsydda frottéblöjor överlägset bäst i alla åldrar. Lätta att få på, håller för mycket kiss, läcker inte, tål bajsexplosioner (magsjuka barn ska ha tygblöjor - annars läcker det ju överallt) och är snygga. Och hängtorkar även om det tar tid. Finns i olika tjocklekar och material så man kan hitta något som passar!
Lite svårare att hitta den perfekta blöjbyxan, nästa gång ska jag prova ull mer konsekvent och även imses nya och förbättrade soft.
Fuzzi, wonderoos och liknande pockets tyckte jag fungerade först när sonen hade fått fast bajs, annars läckte det.
För och nackdelar?
- billigt, vi tjänade i runda slängar 4000 på att ha tygblöjor i två år. Miljövänligt, det är kul. Mindre kemikalier på bebisrumpan och ffa mindre kemikalier som släpps ut i luften (engångsblöjor luktar och kan irritera luftvägarna). Mindre sopor och mindre skräp att släpa hem. Tvätten var inte särskilt jobbig, tyckte jag. Däremot var det ibland bökigt att bära runt på även de smutsiga blöjorna när man var ute på utflykt, och att tygblöjor tar mer plats i skötväskan. Och större rumpa men det tycker jag är fint!
Vilka tillbehör gör livet lättare?
- om man använder frottéblöjor eller rutvävda vikisar: SNAPPI! Det bästa, allra bästa som någonsin har uppfunnits för tygblöjor! (en liten plastmojäng som man håller ihop blöjan med medan man sätter på blöjbyxan)
Vad ska man tänka på?
- Att pröva lite olika sorter och varva med engångs när man känner för det så det inte blir något måste.
Vad ska man undvika?