• brünnhilde

Här önskar vi som är nyfikna på tygblöjor få info/tips av erfarna användare!

Jag vill väldigt gärna prova tygblöjor till mitt kommande barn, men har ingen aning om vad som lämpar sig för en nyfödd.

Därför tänkte jag starta denna tråden och be om kort och koncis info, recensioner, betygsättning osv av erfarna användare. (För att vi ska slippa letar oss igenom djungeln av tygblöjetrådar på 300 sidor, samt samla info på ett ställe för alla)

Vad använder du för tygblöja på din nyfödda?
    För och nackdelar?
    Vilka tillbehör gör livet lättare?
    Vad ska man tänka på?
    Vad ska man undvika?
    Och mer!

Tack!

• Svar på tråden Här önskar vi som är nyfikna på tygblöjor få info/tips av erfarna användare!
  • mymamasaid

-Jag rekommenderar vikblöjor till nyfödda. De torkar snabbt o är billiga så man kan ha många, vilket behövs i början när man får byta ibl flera ggr i timmen.
    -Fördelar; Billiga (finns ofta att köpa beg på Tradera, Blocket, eniro etc), torkar snabbt, har andra användningsområden sen tex som kräk/skurtrasa/solskydd/som stoppning i andra typer av blöjor...
    Nackdelar; Skulle vara att man måste lära sig vika dem så de inte läcker löst amningsbajs men man lär sig snabbt!
    -Tillbehör;
    Citrontvål som tar bort fläckar.
    En påse att stoppa smutsiga blöjor i som man sen bara kan stoppa in i tvättmaskinen. (Jag köpte en nätpåse på IKEA, den finns på barnavdelningen o heter Korall stjärna)
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40100880
    Gummihandskar så man sparar sin hud. Ev en hink att stoppa nätpåsen i (mitt nät hänger på en krok i badrummet)
    -Att tänka på;
    Köp inte för mycket i början, prova enstaka blöjsorter o se vad som passar dig/er.
    Skölj ur blöjorna med iskallt vatten så luktar de inte lika mycket (inget alls hos mig iallafall!).
    Begagnade blöjbyxor har en tendens att vara slitna o läcka lite, det kan vara värt att köpa åtminstone ett par nya som man kan ha när man går ut om man vill använda tygblöjor då oxå.

Var beredd på att bli beroende! Det är så kul att köpa o testa nya sorter med snygga mönster o färger! Välkommen till tygblöjegänget! Å grattis till bebben!

• brünnhilde

Tusen tack för svar och välkomsthälsning!

Vikblöjor alltså? Det låter lite omständigt att byta flera gånger i timmen....

Tittade på imsevimseblöjor, men tyckte de såg så himla stora och klumpiga ut....

Fler tips mottages tacksamt!

• Dahleen

Vi har både vikblöjor, pockets och aio. tycker inte att torktiden skiljer sig så speciellt, men vi hänger i vardagsrummet vid kaminen.

vikblöjor är väl bra för att de är billiga. men man ska vika dem och hålla på, och sen är det ju lite mer vid skötbordet med (först vika ihop blöjan och sen byxan utanpå). Sambon vägrar vikblöjor så det är bara jag som använder dem när de andra håller på att ta slut (för ta de andra slut så tar han engångs).

pocket är ju dyrare, men hittills tycker jag att det är värt det. Stoppar bara in inlägget efter tvätt och sen är det som en engångs vid skötbordet när man tar på dem och när man tar av tar man bara ur inlägget (kanske bara vi som är lata som inte sköljer ur dem något, men hemma hos oss luktar det inget än).

aio är ungefär samma prisklass som pockets, men man slipper ju plocka i och ur inlägget.

alla blöjor och blöjbyxor vi har har vi köpt onesize på bara för att vi inte vill hålla på att byta upp storlekar och köpa nytt när hon växer. Det står att de ska hålla mellan 3,5 - ca 16 kg, så nu får vi se hur länge de håller. Blir dyrt om man bara vill ha nytt varje gång man ska byta storlek, men vill man ha begagnat kan man sälja dom gamla och köpa begagnade så går det kanske jämt upp.:)

• brünnhilde
    Svar på #3
    Vad är aio? Och är pocket en modellbenämning eller ett märke?
  • brünnhilde

aha.... all in one kanske?

• brünnhilde
    Svar på #3
    Vilket märke föredrar du?
  • mymamasaid

Pockets är blöjor som har en öppning i ena sidan (oftast baktill), där man stoppar in ett inlägg som fungerar som den uppsugande delen (brukar vara av frotte, hampa, microfiber, flanell eller vanlig bomull). När blöjan sen är nerkissad tar man ut inlägget o tvättar/torkar blöjan o inlägget som två separata delar. När blöjan är torr stoppar man in inlägget igen o använder blöjan. Pockets brukar torka lite snabbare än AIOs (just det; all-in-ones) men då får man ju ta ur o stoppa i inlägget istället.

Vad gäller pockets så har jag testat BumGenious (BG)(one size - bra)o Fuzzi Bunz (FB)(himla poppis men det blir dyrt eftersom man måste köpa nya allt eftersom barnet växer) o Wonderoos (oxå one size). Kan inte säga att jag ser stor skillnad på den vad gäller sugande. Swaddlebees (SWB) har vi oxå testat, de är lite nättare o smalare i grenen o kan läcka när sonen kissar mkt.

AIOs har vi ocså provat. Just nu kör vi med magicalls (MA), o jag gillar dem. De torkar dock långsammare hos oss än pockets (så jag har gjort pockets av de flesta MA gm att klippa upp baktill o sprätta loss inlägget). Annars har vi använt Bumkins, som har flanell som innersta lager.

Det är en smaksak vad man gillar o det kan gå i perioder. Å så är det en ekonomisk fråga! Jag skulle rekommendera att du köper några olika sorter på tex Tradera o provar dig fram!
    På sjalbarnforumet finns flera åsikter om olika märken o i startlänken på tygblöjesidan här på FL kan du hitta länkar till säljare där du kan surfa runt o kika på nypris o hur de olika modellerna ser ut!

• jempa1974

Jag har imse vimse blöjbyxa med ullrike rutvävda som jag viker. Jag brukar vika alla blöjorna när jag tittar på tv och så ligger de sedan färdiga under skötbordet som vilken blöja som helst. Torkar snabbt! Själva ytterbyxan (bumpy kallad) måste bytas allt eftersom barnet växer. Köpte small och hoppade sedan över medium, direkt till Large. I storlek S har jag 4 st bumby. De kan behöva vädra emellanåt och om det blir bajsläkage är det bra att ha extra. Ett extra inlägg av rispapper har jag använt då min dotter började äta riktig mat och därmed fick riktigt bajs. Det är bra för det fångar upp och man slänger direkt i toastolen och spolar, men det blev faktiskt inte så många såna bajsblöjor att byta. När det var dags så syntes det tydligt och vi plockade fram pottan!
    Hade jag för 5 år sedan då jag började göra efterforskningar till barn nr1 fått tillgång till alla olika varianter på blöjor som finns idag...WOW. Det verkar finnas så otroligt mycket roligt och bra, kanske mer praktiskt än imse vimse. Vi är i alla fall nöjda och känner oss hemma med Imse! Jag tycker dock absolut att du ska testa lite olika nu när det finns så mycket på marknaden.

Lycka till!

• Dahleen

den blöjoa som är populärast hemma är bum genius, eftersom den tycker min sambo mest om och jag tycker också om den.

dom aio´s vi har som torkar lika som pockets är kushies (eller så är det för att vi hänger över natten, så våra pockets kan ju vara torra mycket snabbare men vi märker det inte...:))

Väntar marsbebis.:D
  • Tygtiiger

Vad använder du för tygblöja på din nyfödda?
    - Vi provade nog 20 olika sorter Omdömen om allihop finns i min blogg. Kort: på nyfödda tyckte vi bäst om vikblöjor för att de torkade så fort och var lätta att anpassa i storlek (när man fått till snitsen) och ullrikes formsydda frottéblöjor som sög upp massor och var väldigt lätta att sätta på. Men de torkade väldigt sakta och man var tvungen att tumla dem. Som allroundblöja var totsbots formsydda frottéblöjor överlägset bäst i alla åldrar. Lätta att få på, håller för mycket kiss, läcker inte, tål bajsexplosioner (magsjuka barn ska ha tygblöjor - annars läcker det ju överallt) och är snygga. Och hängtorkar även om det tar tid. Finns i olika tjocklekar och material så man kan hitta något som passar!
    Lite svårare att hitta den perfekta blöjbyxan, nästa gång ska jag prova ull mer konsekvent och även imses nya och förbättrade soft.
    Fuzzi, wonderoos och liknande pockets tyckte jag fungerade först när sonen hade fått fast bajs, annars läckte det.

För och nackdelar?
    - billigt, vi tjänade i runda slängar 4000 på att ha tygblöjor i två år. Miljövänligt, det är kul. Mindre kemikalier på bebisrumpan och ffa mindre kemikalier som släpps ut i luften (engångsblöjor luktar och kan irritera luftvägarna). Mindre sopor och mindre skräp att släpa hem. Tvätten var inte särskilt jobbig, tyckte jag. Däremot var det ibland bökigt att bära runt på även de smutsiga blöjorna när man var ute på utflykt, och att tygblöjor tar mer plats i skötväskan. Och större rumpa men det tycker jag är fint!

Vilka tillbehör gör livet lättare?
    - om man använder frottéblöjor eller rutvävda vikisar: SNAPPI! Det bästa, allra bästa som någonsin har uppfunnits för tygblöjor! (en liten plastmojäng som man håller ihop blöjan med medan man sätter på blöjbyxan)

Vad ska man tänka på?
    - Att pröva lite olika sorter och varva med engångs när man känner för det så det inte blir något måste.

Vad ska man undvika?

Svar på tråden Här önskar vi som är nyfikna på tygblöjor få info/tips av erfarna användare!