• brünnhilde

Här önskar vi som är nyfikna på tygblöjor få info/tips av erfarna användare!

Jag vill väldigt gärna prova tygblöjor till mitt kommande barn, men har ingen aning om vad som lämpar sig för en nyfödd.

Därför tänkte jag starta denna tråden och be om kort och koncis info, recensioner, betygsättning osv av erfarna användare. (För att vi ska slippa letar oss igenom djungeln av tygblöjetrådar på 300 sidor, samt samla info på ett ställe för alla)

Vad använder du för tygblöja på din nyfödda?
    För och nackdelar?
    Vilka tillbehör gör livet lättare?
    Vad ska man tänka på?
    Vad ska man undvika?
    Och mer!

Tack!

• Svar på tråden Här önskar vi som är nyfikna på tygblöjor få info/tips av erfarna användare!
  • brünnhilde

Vad många svar! Tack allihopa!

Väntar spänt på fler användarsvar!

• kodoktorn

Jag kom inte in i tygblöjeträsket förrän hon var någon månad gammal och då började vi med vikblöjor. Jag tyckte dock att det myckna rännandet för att byta blöja flera gånger i timmen var så jobbigt så vi körde engångsblöjor ett tag och sen fick jag upp ögonen för pocketblöjor. Pocketblöjor och AIO är himla bra. Bumgenius är nog min favorit för att det är onesize, jag tyckte dock att det var svårt att knäppa och vika så att det blev minsta storleken, det bästa inlägget tycker jag är ett i bambufrotté, det tunna suger upp nästan lika mycket kiss som ett vanligt i mikrofiber och en mikrofiber booster.
    Får vi en till bebis så ska jag testa mer frottéformsydda blöjor och köpa flera för nyfödda och så mer ullblöjbyxor.

• mimikry

Vi köpte vikblöjor i flanell till lilltjejen 18 st (3st 6-pack), men hon var alldeles förliten för dom ibörjan så vi köpte till några i rutvävd bomull istället, dom är mkt tunare och smidigare att vira runt små smala ben. Rutvävda vikisar tar inte lika mycket kiss som flanell, så vi gick över till flanell när hon var kanske 3 mån eller så.
    Från 4 mån började vi använda pockets blandat med vikisar. Vikisarna är lite bökigare, ska slätas ut innan torkning och vikas, men har funkat superbra för oss. Vi använde blandat pockets och vikisar från 4-6 mån då vi började köpa pockets i omgångar, och nu när hon är snart 7 mån är det nästa bara pockets för hon vrider och vänder sig så mycket vid blöjbyten att det kan vara helt omöjligt att få på en vikblöja ordentligt.
    För oss har babyheaven varit favoriten bland pocketsar (tycker fuskmockan håller sig finare än mincrofleecen inne i blöjan)

Vi har bara tygblöjor på dagtid och bara hemma, och även fast man har pockets med smidiga ilägg så är det lite klumpigare, det är ju väldigt stor skillnad på små bebisar (men dom ligger istort still vilket fall), så vi har två storlekar på byxor o en del bodys beroende på blöja, vilket inte heller är så stort problem för man har bara "nästa" storlek lite tidigare till tygblöjorna och "förra" storleken till pappersblöjor, dom växer ju som en tok ändå så man måste köpa nya kläder hela tiden =)

• jempa1974

Jag har aldrig behövt byta flera gåner i timmen. Vad var orsaken till det för er? *nyfiken*

kodoktorn skrev 2008-04-01 19:54:17 följande:
    Jag kom inte in i tygblöjeträsket förrän hon var någon månad gammal och då började vi med vikblöjor. Jag tyckte dock att det myckna rännandet för att byta blöja flera gånger i timmen var så jobbigt så vi körde engångsblöjor ett tag och sen fick jag upp ögonen för pocketblöjor. Pocketblöjor och AIO är himla bra. Bumgenius är nog min favorit för att det är onesize, jag tyckte dock att det var svårt att knäppa och vika så att det blev minsta storleken, det bästa inlägget tycker jag är ett i bambufrotté, det tunna suger upp nästan lika mycket kiss som ett vanligt i mikrofiber och en mikrofiber booster.Får vi en till bebis så ska jag testa mer frottéformsydda blöjor och köpa flera för nyfödda och så mer ullblöjbyxor.
  • Yoko

Vi började med tygisar efter ett par månader. Började med Imse vimse vikblöjor, flanell och rutvävda. Gick sen över till att testa imses formsydda i flanell. Jag sydde i resår i benen på dem (den nya modellen har det) och tillsammans med hemsydda ilägg av antingen microfiber eller frotté tycker jag de funkar toppen. Enklare att hålla på med jämfört med vikisar. Vi har också två fuzzi bunz pockets och en bumgenious pocket. De funkar bra, jag har iläggen som följer med och lägger i ett extra hemsytt av frotté eller microfiber. Tycker nog att Bum genious är favoriten! (vi har en Swaddlebees pocket också men den är för smal och häller för lite får vårt rätt stora barn. Funkar ok en kort stund när man vet att barnet redan har bajsat)

Har en stor tvättpåse i en pedalhink där jag lägger basjblöjorna i. Tänk på att inte knöla ihop dem får mycket eller packa påsen för full. Sen slänger man in påsen utan att stänga dragkedjan och kör maskinen. Jag fyller inte maskinen helt proppfull, men fyller ut med annan tvätt också.

Vi har hängt upp kissblöjorna på tork på badkarskanten. De torkar snabbt och ligger inte och luktar i en hög. När bebisen är lite så luktar inte kisset så mycket iofs men det är bättre att samla ihop dem torra ändå.

Har haft pappersblöjor på natten.Nu äter inte vårt barn på natten längre så det funkar med coops pappersblöjor, som är miljömärkta (den enda pappersblöjan som är det)

• baby beluga

hej dar!

ar ocksa nyfiken pa detta med tygblojor, men haller pa att drunkna i djungeln.

TygTiger: Totsbots formsydda frottéblöjor - vad heter dessa pa engelska? Jag har kollat runt lite pa deras hemsida och undrar vilken av deras blojor det ar du menar. Gud vad mycket det finns! :)

tack for alla tips!

• Tygtiiger

Babybeluga: tots bots är formsydda frottéblöjor. De vita heter totbots, de färgade är lite tunnare och heter rainbowbots, de har i bambu som heter bamboozle och är tunna men med god uppsugningsförmåga och i mikrofiber (fluffles?) som jag inte provat. Gillade faktiskt frottén bäst.

• kodoktorn

Hon kissade flera gånger i timmen och så fort hon kissat så gallskrek hon eftersom det var blött i blöjan så det var bara att gå och byta.

jempa1974 skrev 2008-04-01 20:29:48 följande:
    Jag har aldrig behövt byta flera gåner i timmen. Vad var orsaken till det för er? *nyfiken*
  • silent

*Vad använder du för tygblöja på din nyfödda?
    Jag var för lat för att köra med vikisar så jag körde med formsydda från Imsevimse med Pul-byxa över

*För och nackdelar?
    Fördelar: Välkommen till en ny hobby! Du sparar på miljön och din baby får precis som du underkläder i tyg (skulle du vilja gå runt med binda dygnet runt?) Du vet precis vilket material som finns i blöjan, väljer själv vad du tvättar blöjan med för tvättmedel (Ekologiskt eller icke), du kan använda samma blöja om och om igen, välja mellan fina mönster eller enfärgade osv...
    Högt andrahandsvärde på dom flesta blöjor om man vill sälja vidare

Nackdelar... skulle vara vissa bajsblöjor kanske, men man lär sig. Du måste tvätta lite oftare men köper man tillräckligt med blöjor blir det en maskin var tredje dag eller färre.

*Vilka tillbehör gör livet lättare?
    Köp en stooor nätpåse dit du lägger blöjorna på en gång, bara att lyfta alltihop in i tvättmaskinen sedan och lämnar du den öppen så har blöjorna ramlat ur den när maskinen är klar.
    Ättiksprit! Man ska inte ha sköljmedel till tygisarna då detta täpper till tyget och uppsugningsförmågan försvinner, men man kan ha ättik-sprit i stället då blir blöjorna mjuka och du behöver inte torktumla (sliter mer på tyget) om du inte absolut vill.

*Vad ska man tänka på?
    Välja rätt tvättmedel och inget mjukmedel (ättiksprit i stället som sagt om du vill ha dem mjuka). Gå in på www.sjalbarn.se/data/forum och läs mer om olika blöjor, där kan du även köpa begagnade blöjor

*Vad ska man undvika?
    Mjukmedel.

*Tips!
    Köp inte ett helt paket av något du tror verkar bra, köp i stället ett par olika blöjor och prova dig fram. Alla barn är olika (en del är storkissare en del inte, en del grovt byggda en del långa och smala).

• jempa1974

Ok...jag fattar o borde kanske gjort tidigare. Tänkte lite och det var faktiskt en period då min dotter bajsade ett par gånger i timmen. Inte hela dagen, men tillräckligt mycket för att man skulle märka hur ofta man bytte. Fördelen var väl att det blev mindre bajs för varje blöja. Framåt kvällen var det mest falskt alarm. hihi

kodoktorn skrev 2008-04-02 19:27:30 följande:
    Hon kissade flera gånger i timmen och så fort hon kissat så gallskrek hon eftersom det var blött i blöjan så det var bara att gå och byta.
  • mymamasaid

Men tänk så mycket pengar man sparar när man springer o byter tygblöjor med små bajsskvättar i! Engångs ska ju oxå bytas så fort det kommer lite bajs i o då blir det DYRT! En vikis köper man begagnad för en femma!

Svar på tråden Här önskar vi som är nyfikna på tygblöjor få info/tips av erfarna användare!