• sari

    Deppigt Kina - varnig till deppkänsliga

    Jag har nyligen upptäckt denna lista men och har under min väldigt korta tid här gissat att inte så många kinaköande som hänger här. Vill i alla fall dela med mig av ett deppigt Kina rykte från en källa som de senaste åren haft mycket rätt i det hon skrivit på RQ. Ni Kinaköande som inte vill höra deppiga rykten kan sluta läsa här. För andra så kan det vara så att om detta är rätt så kan det vara tid att se sig om efter alternativ innan det blir för sent, när hela kinakön kanske börjar röra på sig till andra länder om några år. Det kan då också påverka andra köande i väldigt hög grad.

    Personen säger att de blivigt uppringda av sin organisation i USA för några veckor sen. De fick då informationen att med ett LID sept-06 så var det väldigt osannorligt att de någonsin skulle få något barn från Kina om de inte valde att gå SN vägen. Organisationen hade högt uppsatta kontakter bland de kinesiska makthavarna och hade fått information om att programmet skulle ändras och om några år så ska Kina bara adoptera bort SN-barn. Det som gör ryktet lite mer trovärdigt är att den vinstdrivande organisationen tar konsekvenserna av vad de tror kommer att hända och nu väljer att betala tillbaks pengar till de som köar och efter infon vill hoppa av.

  • Svar på tråden Deppigt Kina - varnig till deppkänsliga
  • sari

    Vad som händer med de andra barnen vet jag ej. Det är väl en blandning av nationell adoption, utbyggt fosterhems placering av barn, den svarta barnmarknaden nationellt i Kina, prementivmedel, aborter, fosterdiagnostik m.m. Men tror framförallt att det handlar om politiska beslut. De nya makthavarna är inte lika possitiva till adoption. Det tycker förmodligen inte att det ser så bra ut nu när de ska lancera sig som ett modernt land.

  • sari

    Jag håller också med om att det är väldigt märkligt att Kina fortfarande tar emot ansökningar, tror att de inte vill göra något som får uppmärksamhet innan OS. Vi får se vad som händer i höst eller rättare sakt i december då nyheter brukar lanceras. Men det är rätt sanslöst om det stämmer att de planerar att ändra inriktning och ändå tar emot massor av ansökningar fortfarande, även fast jag tror att skribenten menade det som långsiktiga planer. Det kommer att ta flera år innan vi är framma vid LID sep-06 om nu det var brytpunken vilket jag inte är säker på då det var personens eget LID. I Kina finns det något som är värre än allt annat och det är att tappa ansiktet. Därför säger kineser ofta det de tror att man vill höra. Kina är också ett land som är väldigt stängt informationsmässigt. Därför finns behovet med ryktes kanaler. Jag personligen tror inte att våra svenska organisationer är de som har bäst kontakter bland alla organisationer i världen för att få ut så sann information som möjligt.

    Du har självklart rätt i att man inte ska ta allt för sanning som skrivs på internet. Jag har också benämmt detta som ett rykte. Signaturen har skrivit länge på RQ, men jag vet naturligtvis inte hur rätt personen har eller vem hon är. Hoppas innerligt att hon har fel och tar själv inte detta för en sanning än. Angående att få folk att hoppa av så funkar det inte så i USA och stora delar av adoptionsvärlden. Där tillåts att ha pappren i flera länder samtigt och ta emot det barn som kommer först eller båda två. Så man behöver inte hoppa av.

  • sari

    Jag tycker nog att jag varnade de som vill ta dagen som den kommer. Både i rubriken och i texten. "Kinaköande som inte vill höra deppiga rykten kan sluta läsa här."

  • sari

    Så kan det naturligtvis vara som du skrev Cedrica, det verkar logiskt. Att CCAA planerar att låta enklare SN-barn som läppgomspalt m.m gå i vanliga kön. Det är helt i linje med hur de agerat tidigare, då alla måste vara beredda att ta emot ett barn upp till drygt 3 år oavsätt medgivandeålder. Man får det barn man får. Det är också helt i linje med det datasystem som de nyligen installerat för svårare SN-barn. Jag har då undrar varför de installerar en system för svårare SN-barn och planerat att brevledes sända ut förfrågan om lättare SN.

  • sari
    Cerdrica skrev 2008-04-01 16:40:53 följande:
    [citat]
    Jag tror nog att alla som står i Kinakön VET att läget är katastrofalt (för det ÄR det).

    Tyvärr så tror jag inta att alla som står i kön vet läget. Många kollar nog inte internet utan litar på organisationernas information. AC skrev bl.a kring jul i sitt rundbrev att väntetiden KANSKE kan bli tre år, MÖJLIGEN fyra år. Jag blev jätte arg, hur kan de säga något sånt.

    En nyligen ställd fråga på AC svarar är från någon med inlogg sent i mars-06 var. "Kommer vi att få barnbesked innan sommaren eller blir det senare i höst?" Jag tror att de ska vara glada om de får barnbesked innan nästa sommar.
  • sari

    Jag håller med det är så kul att se barnbeskeden. Men samtidigt är det en sorg i hjärtat. De matchade bara 5 dagar den här gången. Med en sån takt kommer det att ta ca 50 månader innan det är våran tur. Vi är inloggade i oktober 2006 och har redan väntat drygt 1,5 år.

  • sari

    Ja, det är förskräckligt och vi är så ledsna. Vi har funderat på att byta till just Etiopien. Vi kommer att ta beslut om det efter OS. Vi har också anmält intresse om SN-barn och jag såg på AC-svarar att det står 100 familjer i kö för SN-barnen i Kina. Alltså 100 familjer som redan har handlingarna i Kina har anmält att de är intresserade av att ta emot ett SN-barn.

    Det har figurerat tidigare på RQ att vissa adoptionsbyråer i USA har tumme med de kinesiska myndigheterna och deras sökande får barn mycket tidigare än de andra. Inte förvånade och inte mycket man kan göra åt saken men visst är det irriterande.

  • sari
    Svar på #32
    Cerdrica skrev 2008-04-06 16:29:17 följande:
    Fast jag tror nog inte att alla dessa 100 i sn-kön kan tänka sig vilka sn som helst och jag är relativt säker på att rätt många av dem inte vill alternativt kan (pga äldre syskon) ta emot ett barn över två år.

    Det är ju också så att ju fler sn-barn organisationerna placerar desto fler barns handlingar skickar CCAA till dem, en win-winsituation, verkligen!
    Alla i Kinakön måste kunna tänka sig ett barn upp till 3 år. Visst kommer det fortfarande mycket barn som är 12 månader. Men från vissa barnhem är barnen äldre och då är nästan alltid alla barn i det barnbeskedet äldre och alla i den LIDgruppen får då barn på t.ex 3 år, oavsätt medgivande, ålder på föräldrar och syskon.

    Jag hoppas att du har rätt angående win-win, men med det nya datasystemet till USA så är det lite osäkert just nu. Hoppas det klarnar snart och att våra svenska organisationer får många SN-barn.
  • sari

    Den här månadens barnbesked till USA innehöll ett stort åldersspann. CCAA har tidigare deklarerat att man får det barn man får och de har inte lovat någon en liten bebisflicka men det känns som om CCAA hela tiden tänjer på åldersgränsen. Den här månaden fick flera par 4 åringar, lite omställning när de köpt vaggan redan. Samtigigt var flera barn pyttesmå.

Svar på tråden Deppigt Kina - varnig till deppkänsliga