• Anonym

Dagsböter för ringa misshandel... Hur mycket?

Jag kommer snart att få böter för ringa misshandel. Jag har erkänt och gått med på ett sk strafföreläggande som innebär att jag får böter.

Hur många dagsböter brukar man få för ringa misshandel?
    Hur mycket är en dagsbot "maximalt"?

• Svar på tråden Dagsböter för ringa misshandel... Hur mycket?
  • FH Mamma

Antalet dagsböter skall bestämmas till lägst 30 och högst 150 eller 200 vid flerfaldig brottslighet. Lägsta dagsbotsbeloppet är, sedan en höjning år 2006, 50 kronor och högsta högsta möjliga är 1000 kronor. En dagsbot är tänkt att motsvara en dags nettoinkomst, rent praktiskt beräknas beloppet som en tusendel av den dömdes årsinkomst (efter att vissa avdrag gjorts).

• Anonym

Hur många får man då? Första gången jag gjort något dumt...

• Anonym

Är det verkligen ingen som vet?
    30? 50? 100?

• Anonym

Hej jag vart anmäld för ringa misshandel och jag fick då 30 dagsböter=2500+500kr till brottsofferjouren att betala

• Anonym

30 dagsböter låter ju bra. Jag hoppas självklart att jag också bara får 30. För mig blir 30 dagsböter dock ca 12.000 kr, eftersom jag har en högre inkomst.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-04-02 08:40:02 följande:
    30 dagsböter låter ju bra. Jag hoppas självklart att jag också bara får 30. För mig blir 30 dagsböter dock ca 12.000 kr, eftersom jag har en högre inkomst.
    Det är ju liksom det som är meningen med dagsböter. Det ska "kännas" utifrån den inkomsten du har. 12000kr för dig är ju således lika mycket som 3000 för Anonym...

Betala och var glad att det inte är värre än pengar. Det finns ju betydligt kännbarare straff än det.
  • mittenavapril

Antalet dagsböter beror på svårighetsgraden av brottet..... väldigt svårt att säga eftersom vi inte vet något om den...... och antalet kronor är ju som andra sagt baserat på vad du har dagbotsuppgifter,; årsinkomst, förgögenhet, skulder, antal barn, försörjningsplikt.....

• Anonym
    mittenavapril skrev 2008-04-02 10:02:17 följande:
    och antalet kronor är ju som andra sagt baserat på vad du har dagbotsuppgifter,; årsinkomst, förgögenhet, skulder, antal barn, försörjningsplikt.....
    Är det någon här som vet hur den "formeln" ser ut? Dvs hur man räknar, vilket avdrag man gör för barn etc?
  • mittenavapril

Det finns inte någon formel mig veteligen, man tar hänsyn till den årsinkomst du uppger, sen kollar man självklart vad du deklarerade för förra året, sen ser man till om du har någon förmögenhet, kollar om du har skulder, typ bil-, hus-, csnlån, skulder hos fogden. Hur många barn du har som är under 18 år och om du är försörjande av dessa. Allt detta skall uppges redan under förhöret hos polisen. Har man missat det så tar frågan upp av åklagaren sen.
    Det finns säkert någon typ av "standrad" för en normalinkomsttagare med "normala" skulder och kanske 1 eller 2 barn.... men det skall vara individuellt beroende på varje individ......

Anonym skrev 2008-04-02 17:31:17 följande:
    Är det någon här som vet hur den "formeln" ser ut? Dvs hur man räknar, vilket avdrag man gör för barn etc?
Svar på tråden Dagsböter för ringa misshandel... Hur mycket?