• Mimer

Snart 7 månader och vill inte ammas längre dagtid

Finns det någon vars barn "självmant" sluade amma mer eller mindre på dagarna?

Gossen är snart 7 månader och jag började med smakisar vid  4 månader och är nu uppe i mat dvs gröt eller pureér vid alla mål, har ammat /erbjudit ammning hela tiden fritt, både före eller efter måltiderna. Han har ett tag nu inte velat amma alls på dagen, men däremot på nätterna snuttar han gärna uppåt en 4-5 ggr från kl 19.00 - 6.00.

Är det vanligt att de bara lägger av med amningen så där självmant liksom? Visst hade jag väl kunnat truga ännu mer om jag nu tyckte amningen vore superviktig, men målet är ju att han ska äta mer o mer annan mat och det har ju funkat. Ammade helt till 4 månader iallafall. Har aldrig fått ersättning, och tar inte heller flaska med välling.

• Svar på tråden Snart 7 månader och vill inte ammas längre dagtid
  • Miss Congeniality

Förmodligen är det så att han föredrar maten, tycker det är roligt med smaker o nya upplevelser.

uppmuntra det och låt honom smaka det bådar om en god "framtid" med maten.

Sedan att han vill snutta på natten kan ju ha o göra med att det är lätt o tillgängligt. Vill du gäran dra ner på antalet amningar på natten så fösök och ge honom en flaska 8 månaders välling vid sista målet innan han sover så att han är mätt längre och sedan även vid fösta uppvaket på natten.

Förmodligen är det så att han itne blir mätt på bröstmjölken och där av vaknar o snuttar 4-5 ggr.

• Liw75

Det är klart barn kan sluta självmant, det är väl det som är det ideala, just att de själva säger till. Njut av friheten och låt honom snutta på natten om han vill. Gröt innehåller lika mycket näring som välling så tar han det är det nemas problemas. Min son slutade dagamma vid 4,5 månad - det bestämde han själv. Han drack ersättning tidig morgon tills han var knappt ett år sedan valde han bort det också. Lite trist första dagarna man slutade amma men sedan bara skönt.

• Haraldsmamma

Min äldste pojke ville inte bli ammad alls efter 7½mån så det är normalt tycker jag. Min andre son ville bli ammad till ungefär 11mån så det är väl olika .

• lindaha

Jag har samma med min 6 månaders. Hon är inte alls lika intresserad av att amma längre nu när hon får äta riktig mat. Jag började också med smakisarna vid 4 månader.

Hon ammar nästan aldrig på dagen men nån gång på kvällen och sen på morgonen.

• lindaha

Måste tillägga att jag inte har så mkt mjölk längre heller eftersom hon aldrig vill amma...

• Mimer

Visst känns det bra och skönt att han vill sluta självmant .  Är lite osäker på om han får i sig tillräckligt m vätska, men det är ju mkt vatten i gröten o maten. Dricker kanske ngr teskedar vatten ibland till maten.

Välling på kvällen ell första nattmål hade jag önskat också, men han är inte alls förtjust i välling...kanske ska prova 8-månaders välling ifall den smakar mera?

• Haraldsmamma

Prova att ge välling på sked för att ge honom en chans att gilla smaken, om du absolut vill att han ska äta välling. Mina tog inte flaskan förrän två veckor efter jag slutat amma.

Svar på tråden Snart 7 månader och vill inte ammas längre dagtid