• Anonym

Min son äter bara passerad mat och jag skäms

Min son är 11 månader.
    Han har alltid varit svår med maten.Även om han är hungrig så ska han absolut leka med något när han äter,varje måltid.

Han har inga tänder än heller.Och han äter endast passerad mat,mat som är helt helt mosad från 4 eller 6 månader.
    Han äter max en sån liten burk.

Jag har försökt ge han mat från 8 månader men han total vägrar,han "sätter i halsen direkt" för han kan inte tugga.
    Han spyr upp det med andra ord.Och efter det går det knappt få i han nån mat alls (förutom gröt och välling) på 2 dagar.

Jag har provat ge han mini mini smörgås men han verkar inte gilla det alls.Han prov smakar,försöker tugga lite,kanske sväljer en bit,sen kastar han resten,vill absolut inte ha.

Är jag den enda som har en 11 månaders som inte kan tugga maten?Det känns så för alla reagerar så på detta.

• Svar på tråden Min son äter bara passerad mat och jag skäms
  • Anonym (-)

Men vad menar du? om han inte har några tänder är det ju inte så lätt att tugga... vad säger BVC?

• Helheim

Min son var EXAKT likadan...och nu äntligen kan han tugga! Vi fick ge honom 6-8-mån pure tills han var 1,5 år gammal.
    På dagis kom de till slut på att han inte visste HUR man tuggade, så de lärde honom! Vi trodde det var polyper eller nåt, för han bara klöktes och kräktes o satte i halsen! Han skulle också hela tiden ha nåt o göra när han matades, annars gick det inte alls!!
    Han är 2 år o 3 mån nu förresten!!

Det går över =) Klen tröst men.....

• Anonym

Inte ska du skämmas!! Min dotter är 16 månader och har bara 4 tänder, två framtänder upp och två framtänder nere. Och de har hon inte haft så jättelänge. Det tog tid för henne att lära sig äta mat med bitar - hon hade/har ju inget att tugga med. Vi gav majskrokar och liknande för att "öva upp" henne. Sen smög vi ner små bitar i maten, bara ett par stycken åt gången vid varje matning.
    Skit i vad andra kan tänkas tycka! Hellre en mätt unge än ett barn som sätter i halsen.

• lövet2

Men herregud, det finns gott om ungar som inte får i sig bitar i maten före 12-15 månader! Det där brukar komma automatiskt när de börjar äta samma mat som föräldrarna. När man mosar med en gaffel blir då maten lite grövre, och sedan mosar man bara lite mindre ett steg i taget ...

• Hannah76
    Anonym skrev 2008-04-01 22:18:17 följande:
    Inte ska du skämmas!! Min dotter är 16 månader och har bara 4 tänder, två framtänder upp och två framtänder nere. Och de har hon inte haft så jättelänge. Det tog tid för henne att lära sig äta mat med bitar - hon hade/har ju inget att tugga med. Vi gav majskrokar och liknande för att "öva upp" henne. Sen smög vi ner små bitar i maten, bara ett par stycken åt gången vid varje matning. Skit i vad andra kan tänkas tycka! Hellre en mätt unge än ett barn som sätter i halsen.
    Varför blev jag anonym? *S*
  • Anonym

BVC säger att han bör lära sig att tugga,det sa hon redan när han var cirka 7-8 månader.
    Men efter 4 försök la jag av helt...jag vill inte lyssna på bvc.

bvc säger att även om han inte har tänder ska han kunna lära sig att tugga och mala sönder med tandköttet...

Helheim..tack för värmande orden.
    Känns underbart att höra att jag inte är helt ensam.

• Preggi

Det är nog ingen fara. Förr eller senare kommer han nog börja äta mat med bitar.
    Vår yngsta var likadan. Hon var över året när hon började äta mat med bitar, nu när hon är 16 månader går det ganska bra men hon sätter rätt lätt i halsen nu med.
    Det var hipps burkar från 8 mån som hon till slut accepterade.

• lindaha

Skämms inte.det är isåfall omgivnigen som ska skämmas som får dig att känna såhär.

Det kommer gå över.

• Anonym

Läste nu att fler svar ramlat in..tack.

Jag trodde faktiskt att detta var ett problem,och att alla barn ska kunna tugga vid 10 månaders ålder eller 11.
    Jag slog dövörat till för en månad sen,struntar i vad folk säger..men jag trodde jag var ensam och har därför inte haft någon att prata med alls om detta.

• Melike

Det är nog inte så ovanligt som du tror, alla barn är olika. Det du skall göra är sakta men säkert vänja honom vid mat med lite bitar. första dagen t.ex. 1 tsk vanlig mat, och direkt efter det han tycker om att äta, nästa dag 2 tsk m.m. och mkt beröm när han äter maten med bitar och sen gradvis tar du bort passerade maten helt. får han gröt? man kan smula rån i gröt exempelvis och fruktpure, då blir gröten lite grövre oxå... testa dig fram och ge inte upp för sjutton! det går över men du måste vara envis ge inte efter för lite gnäll, o sen att han underhåller sig med en leksak under tiden han äter tycker inte jag är ngra problem...

Lycka till!!

• Hannah76

Kom på en annan sak som vi gjorde - när vi gav yoghurt så la vi i lite havregryn. och så har vi skalat äpplen som hon fick "gnaga" ifrån, under övervakning förstås. Fortsätt att lägga fram "plockmat" så kommer han nog att bli mer modig. Jag kokade små tärningar av äpple, päron osv som jag gav när de var ljumna/kalla.

• Anonym

sonen är 13månader, han äter ju burkarna med bitar, men tycker mest han sväljer ner det mesta. Men sen, så är det ju oftast inte med tänderna de tuggar utan med tandköttet-iallafall i början-
    tog flera månader innan han klarade av 8 mån burkarna med lite större bitar. Så oroa dig inte (och skäms absolut inte) det med tuggandet kommer.
    har du testat med typ majskrokar eller banan.

• Helheim
    Anonym skrev 2008-04-01 22:19:29 följande:
    BVC säger att han bör lära sig att tugga,det sa hon redan när han var cirka 7-8 månader.Men efter 4 försök la jag av helt...jag vill inte lyssna på bvc.bvc säger att även om han inte har tänder ska han kunna lära sig att tugga och mala sönder med tandköttet...Helheim..tack för värmande orden.Känns underbart att höra att jag inte är helt ensam.
    Ja! Hade jag vetat om nån annan i våran sits då, så hade jag inte skämts så mycket!! Det kändes jättepinsamt att t.ex gå till Öppna Förskolan och ge honom mosad banan medans de andra mammorna gav sina små barn hela bananer (o de var mycket yngre än Adrian)...De tittade konstigt på mig och tyckte att jag klemade bort honom, så en av dem som jobbade där gav honom en bit och sa att "Det är väl bara mamman som e mjäkig och inte vågar låta honom försöka" Varefter Adrian satte i halsen och blev blå om läpparna innan han kräktes upp alltihopa! Grrrrrr!!!

Sen hade de inga mer kommentarer iaf.!!
Svar på tråden Min son äter bara passerad mat och jag skäms