• Zebilah

Det kliar såååå fruktansvärt mycket i hårbotten, någon som vet?

Sen en tid tillbaka så har jag hafft sådan klåda i hårbotten lite till och från, det kan vara borta en dag för att sedan komma tillbaka nästa dag. Det slutar alltid med att jag kliar så mycket att det blir sår och sen när jag ska duscha svider det som bara den. Någon som vart med om liknande eller vet vad det kan bero på? Löss är det inte.

~*Mamma till världens finaste prinsessa*~
  • Svar på tråden Det kliar såååå fruktansvärt mycket i hårbotten, någon som vet?
  • Pysselgalningen

hade problem jag med, köpte hårschampoo får torr hårbotten och är numera en lyckligare människa

• lövet2

Mjäll, svamp eller eksem är det vanligaste. När jag får klåda vet jag att det är mjäll, och då är det dags för en kur med apotekets starka mjällschampoo. När min vuxna dotter får klåda är det vanligen eksem - hon har haft problem med det några gånger. Då köper hon ett medel på apoteket som funkar.

• Melike

aa det låter som antingen eksem eller svamp=mjäll har du torr hårbotten annars? låter du det självtorka efter en dush eller går du runt med handduk som jag gjorde? det e viktigt att det får torka ordentligt efter dushen, och sen om det e torrt måste du ha nån slags serum på hår botten, är det eksem finns det medel för det på apoteket, och använd mjällshampo!

• Eleonoratösen

Kan vara mjälleksem som Ellekan ovan skrivit, och det kan även vara så att man är känslig mot vissa hårschampon och hårprodukter. Jag är ganska känslig mot starka krämer, med mera. Men just schampon och balsam kan göra att det kliar enormt men slutresultatet av idogt kliande, sårig hårbotten. Det enda som fungerar för mig är clerasils milda variant till balsam och schampo.

Men gör som jag gjorde, gå till din läkare på vårdcentralen och låt dem titta på det. För om det är mjälleksem så finns hjälp att få!

• Aiwendil

Jag har så men det är inte mjälleksem då det inte blir en fet hinna över.

Det kliar och jag river hål på huvudet, typ... det blir sår, skorpor och sen är det borta.
    Får ofta så när jag duschat och håret inte fått torka.
    Jag har tjockt hår så jag får aldrig missa att torka håret torrt.
    Går alltså inte att sova med fuktigt hår för då vet jag att detta kommer.

För mig är det torr hårbotten helt enkelt.
    Torr och känslig. Inget eksem eller nått sånt utan bara torrt.

Mamma till världens finaste Isak född 07-03-09
  • Lingi

Det finns en medel mot klia, Diprosalic, mot recept.
    Jag själv tål inte vanliga shamponer, kör apotekets Fungoral eller Fundan.
    Hudläkare kan sticka hårprov på undersökning om det finns anlädning till. Det gjorde dom för mej, hade svårt eksem, men inte från hårfärg.

Många har psoriasis på hårbotten.

• mosterYster

Smörj med Propyless! Antimikrobiell, mild och lätt att ta upp av huden. Funkar mot svamp och känslig hud (mm) och rekommenderas för barns känsliga hud.

• Zebilah

Ja men då kanske jag har fått mjäll då? Jag har aldrig hafft det tidigare och inte heller eksem lr  vart kännslig mot nått shampoo.

Nu har jag väldigt långt hår och det blir alltid så att jag sätter upp det i en knut efter jag duschat så torka riktigt får det juh aldrig *slarvigt*

• squipp

Jag har av och till psoriasis i hårbotten.
    Innebär överproduktion av celler som sedan "flagnar" och det kan klia förbannat.

Finns Psoriasis i släkten så testa det för det kan i värsta fall innebära andra problem i framtiden (leder).

Starka mjällschampo hjälper för mig.

• squipp

Har du slöja?
    Kan inte det orsaka problemen? varmt, tvättmedlet m.m.?

• Zebilah
    squipp skrev 2008-04-01 23:03:33 följande:
    Har du slöja?Kan inte det orsaka problemen? varmt, tvättmedlet m.m.?
    Ja jag har slöja och jag har funderat på det jag oxå faktiskt.
  • Hannah76
    Zebilah skrev 2008-04-01 23:05:32 följande:
    Ja jag har slöja och jag har funderat på det jag oxå faktiskt.
    Om hrets sätts upp direkt efter tvätt och inte får torka riktigt samt att du bär slöja kan ha gjort att du fått svamp. Prova att tvätta med Fungoral, och låt håret torka ordentligt innan uppsättning eller sjal.
  • Zebilah
    Hannah76 skrev 2008-04-01 23:09:09 följande:
    Om hrets sätts upp direkt efter tvätt och inte får torka riktigt samt att du bär slöja kan ha gjort att du fått svamp. Prova att tvätta med Fungoral, och låt håret torka ordentligt innan uppsättning eller sjal.
    Kan jag köpa det på apoteket?
  • only Gizmo

kan även vara torr hårbotten, köp en bra inpackning och lår den sitta i en timme så botten får suga åt sig fettet.och upprepa i några dagar.

• Hannah76
    Zebilah skrev 2008-04-01 23:10:38 följande:
    Kan jag köpa det på apoteket?
    Ja det kan du köpa där. Värt att prova. Blir det inte bättre så sök hjälp för det, onödigt att gå och lida.
  • venomous

Jag hade samma problem, men köpte schampo samt hårkur för torr hårbotten på apoteket. Det hjälpte verkligen!

Efter det har jag undvkit parfymerade schampon och hårprodukter, och det har gått bra.

Svar på tråden Det kliar såååå fruktansvärt mycket i hårbotten, någon som vet?