• Keewii

Elaka barn på dagis! Va gör jag??!

Jag känner mig lite förtvivlad just nu.
    Jag har en grymt tuff liten tjej på 2 år och 9 mån. Hon går på dagis varje dag mellan 7:45 & 15:45.

Mitt problem nu är att det finns en kille som är ett år äldre än henne (tror jag).
    Han är på henne jämt! Han ska hela tiden vara runt omkring henne, och vet inte riktigt hur man leker heller så han börjar förstöra och det slutar oftast med att han slår till eller puttar henne på nåt sätt.

ALLA andra barnen är sååå söta mot henne då hon är näst yngst, men den här killen ger sig inte.

Jag har pratat med fröknarna flera ggr, men det känns inte som de tar detta på allvar. En dag kom hon hem med världens bula för att han slagit henne mellan ögonen för att hon råkat rasa hans torn. Hans föräldrar går inte heller att prata med för de tycker han gör rätt! Vad gör jag?!

Det har gått så långt för MIN del att jag är orolig hemma. Som sagt alla andra barnen är jättesöta mot henne. Hon trivs ändå på dagis för hon vill inte gå hem när jag kommer, men jag vill inte att hon ska bli puttad, slagen eller vad det nu är varje dag. Va gör jag?!

Julia 050704 & lillebror 080826?
  • Svar på tråden Elaka barn på dagis! Va gör jag??!
  • ThePrincess

Min son hade en kompis på hans gamla dagis som bråkade med min son jämt. Jag såg ibland hur han var på min son utan att han hade gjort något. Svaret jag fick av fröknarna var att: "Ja, din son är ju inte direkt oskyldig själv." Men jag hade ju sett hur den andra killen bara hoppar på min son!

Jag fick tyvärr ingen hjälp, för fröknarna sa att dem inget kan göra. Du kanske kan gå vidare och prata med rektorn??

Lycka till!

• viseversa

men vad säger personalen då? du måste väl ha pratat med dom. Vissa barn har svårt att visa sina känslor och då blir dom ofta hårdhänta.Kankse gillar han din dotter och det är därför han är nära henne hela tiden.men han vet inte hur han ska utrycka sina känslor på rätt sätt.

• Adnama

Hej !!
    Vi hade vår dotter på hos dagmamma och det hände ungefär samma som du skriver. Vår dotter är en glad liten tjej som alltid ville gå till dagmamman trots att där var en pojke som upprepande gånger bet henne. Vi försökte prata med "fröknarna" men detta gav inte det resultat vi ville ha och droppen var när vår lilla tjej kom hem med ett stort bitmärke på kinden , och då menar jag stort. Fick åka in och kolla henne så hon inte behövde stelkramps spruta. Iaf vi kontaktade kommunen så att dem fick sätta in en extra personal som skulle punkt markera den här pojken. Detta tyckte vi var en bra lösning. Prova att prata med chenfen för dagiset. Som dem sa till oss på kommunen ska man ALDRIG som förälder behöva lämna sitt barn på dagis och inte känna sig säker på att dem har det bra.
    Hoppas det går bra !

• Keewii
    Svar på #2

Ja självklart har jag pratat med personalen, känns inte som om de tar situationen på allvar.

Jag tycker det är allvarligt när någon ger sig på nån annan. Stod häromdagen och tittade när jag skulle hämta henne. Alla barnen dansade jättefint tillsammans och den här pojken står mitt bland alla och kastar en boll jättehårt i rummet.

Jag säger till säkert fem ggr. Han tittar på mig ignorerar och fortsätter.

Han kanske har svårt att uttrycka sina känslor, men känner inte att jag vill att mitt barn ska bli drabbad av det för att hon är mindre.

• viseversa

nej det är ju självklart att du inte vill att ditt barn ska hamna i mitten av detta. Det vill väl ingen mamma/pappa. Tycker du ska försöka prata med föräldrarna igen.

Keewii skrev 2008-04-02 09:19:34 följande:
    Svar på #2
    Ja självklart har jag pratat med personalen, känns inte som om de tar situationen på allvar.
    Jag tycker det är allvarligt när någon ger sig på nån annan. Stod häromdagen och tittade när jag skulle hämta henne. Alla barnen dansade jättefint tillsammans och den här pojken står mitt bland alla och kastar en boll jättehårt i rummet.
    Jag säger till säkert fem ggr. Han tittar på mig ignorerar och fortsätter.
    Han kanske har svårt att uttrycka sina känslor, men känner inte att jag vill att mitt barn ska bli drabbad av det för att hon är mindre.
  • Keewii
    Svar på #3
    Adnama skrev 2008-04-02 09:15:28 följande:
    Hej !!Vi hade vår dotter på hos dagmamma och det hände ungefär samma som du skriver. Vår dotter är en glad liten tjej som alltid ville gå till dagmamman trots att där var en pojke som upprepande gånger bet henne. Vi försökte prata med "fröknarna" men detta gav inte det resultat vi ville ha och droppen var när vår lilla tjej kom hem med ett stort bitmärke på kinden , och då menar jag stort. Fick åka in och kolla henne så hon inte behövde stelkramps spruta. Iaf vi kontaktade kommunen så att dem fick sätta in en extra personal som skulle punkt markera den här pojken. Detta tyckte vi var en bra lösning. Prova att prata med chenfen för dagiset. Som dem sa till oss på kommunen ska man ALDRIG som förälder behöva lämna sitt barn på dagis och inte känna sig säker på att dem har det bra.Hoppas det går bra !
    Låter ungefär som mitt, förut bitningen. Detta barn slåss "bara", men som sagt då förstår du hur det kändes när hon kommer hem med bulan. Som han dessutom gett henne genom en knytnäve mitt mellan ögonen. Ni kan tänka er kraften som behövs för att orsaka en sån bula, bara med händerna!
    Ska väl prata med personalen IGEN, men just nu är det samma fröken varje gång jag lämnar och hämtar, och självklart den som tar det på MINST allvar.
  • mommys minute

Du kanske ska anmäla dagiset för att de inte lyckas skydda din dotter? Så gör man ju på skolnivå...Personalen är skyldiga att se till att din dotter är trygg och inte mobbas. Jag tror att om den här pojken slår andra så är det något fel i familjen - överväg att anmäla föräldrarna till soc- berätta situatonen för dem och se vad de tror. Vänd dig till dagischefen- ha ett personligt möte med denne. Om inget händer gå till chefen över denne. Ge inte upp.

• lilla hand

Inte ska man väl som förälder behöva prata med ett annat barns förälder om problem på dagis??? Det får väl ändå personalen ta hand om!!!

• leeena

Förstår dej,även om man inte kan lägga skulden på pojken för vem vet vad som ligger bakom hans beteende så borde ju personalen försöka lösa det så att det inte går ut över de andra barnen,däribland din dotter ! Nu får väl personalen inte säga direkt vilka åtgärder/resurser de sätter in för ett annat barn till dej,men de borde ju kunna lugna dej o ge dej svar så att du slipper vara orolig!Tycker även jag att du borde prata med föreståndaren/rektorn för dagis..//Lena

• Keewii
    viseversa skrev 2008-04-02 09:23:20 följande:
    nej det är ju självklart att du inte vill att ditt barn ska hamna i mitten av detta. Det vill väl ingen mamma/pappa. Tycker du ska försöka prata med föräldrarna igen.
    Om man säger så här, så ni kan förstå hur föräldrarna är, så står pappan i hallen och skryter om sina äldre söner. Varav den ena kommit hem med en rosa tröja, och den andra sonen skriker:

-Va faaan har du på dig! Du kan ju inte ha roooosa in j-vla bööög! Det är bara bööögar som har ROSA på sig!

Det här berättar han i hallen på dagis, när jag står med en annan mamma och skrattar rått och är jättestolt över sonen. Jag och den andra mamman tittar på varandra förskräckt och SJÄLVKLART som alltid kan man inte finna sig förrän efter...
Svar på tråden Elaka barn på dagis! Va gör jag??!