• Dalva

Hur tidigt kan man flyga med en nyfödd?

Jag kommer att behöva göra en långflygning på ca 11 timmar (med en mellanlandning) relativt snart efter att jag har fått barn. Barnmorskan sa att man i princip kan flyga efter några dagar, men att de inte ger några rekommendationer eftersom det inte finns tillräckligt med forskning.

Vilka risker finns? Jag vill självklart inte utsätta mitt barn för risker. Hur tidigt vågar man flyga? Är det någon som vet vad som är lämpligt?

• Svar på tråden Hur tidigt kan man flyga med en nyfödd?
  • Joma

Hej Hej!

Det undrar jag också! Någon som vet?
    Jag kommer att flyga med min lilla i 3 timmar ca 1 månad efter hennes födsel.

Tacksam för svar!

• AnneSophie

Jag tror att du måste dubbelkolla med flygbolaget/en, i synnerhet eftersom resan är såpass lång, men normalt är det ok att flyga om barnet är 7+ dagar och det inte finns komplikationer.
    Tänk bara på att barnet måste ha hunnit få ett personnummer eftersom du behöver både pass och kanske (?) någon extra försäkring.

Sedan, om det är intressant hur jag personligen ser på det, så skulle jag aldrig rekommendera en nybliven mamma (med tanke på hur sliten man oftast är och avslag och matning och kanske osäkerhet hur man bäst tröstar etc) att sätta sig i ett flygplan med en liten bebis (med tanke på hur små bebisar kan vara och med tanke på alla basselusker).
    Men lycka till!

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • JessicaB

Min vännina som bor i USA födde sina barn i Sverige och stannade här 1v sedan flög de hem.
    Fungerade bara bra, men givetvis ska du höra dig för hos flygbolaget och höra vad de säger.
    Även personalen på BB brukar ha kunskap om sådant.

• Dalva

Tack för era svar Tycker inte att det är idealiskt att flyga med ett så litet barn, men dessvärre har jag inte mycket val eftersom min man fått jobb utomlands. Men som tur är kommer min mamma kommer att flyga med mig så jag får stöd av henne.

Jag bor i UK just nu och får inte mycket info här. Är inte så oroad över om jag själv är trött (får väl bara uthärda), men jag är oroad för barnets skull, för infektionsrisken på planet och ifall det är lägre syrehalt.

Är det någon som vet hur lång tid det vanligtvis tar med personnummer och pass osv?

• AnneSophie
    Dalva skrev 2008-04-02 14:21:52 följande:
    Tack för era svar Tycker inte att det är idealiskt att flyga med ett så litet barn, men dessvärre har jag inte mycket val eftersom min man fått jobb utomlands. Men som tur är kommer min mamma kommer att flyga med mig så jag får stöd av henne. Jag bor i UK just nu och får inte mycket info här. Är inte så oroad över om jag själv är trött (får väl bara uthärda), men jag är oroad för barnets skull, för infektionsrisken på planet och ifall det är lägre syrehalt.Är det någon som vet hur lång tid det vanligtvis tar med personnummer och pass osv?
    Kommer du föda i Sverige?
    Svenskt personnummer bör du ju ha inom 1-2 veckor, pass kan nog också ta en 2 veckor efter det. 

Och som sagt, du måste nog dubbelkolla med flygbolagens informationsavdelningar vad exakt som gäller för flyg med spädbarn (och i synnerhet nyfödda).

Tänk också på att ni bokar en sådan resa som kan avbokas eller flyttas fram eftersom man aldrig vet vad som händer när man får barn.
    Det kan bli komplikationer som gör att ni absolut inte kan/får resa, och då är det skönt om man kan flytta fram avresan utan att behöva betala massor.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Dalva

Ja, jag kommer att föda i Sverige. Jag vågar nog inte boka resan förrän barnet är fött och man vet att allt är ok. Jag hoppas att jag kan resa ca 1 mån efter att barnet är fött. Det verkar ju också vara den tid man behöver för pass osv.

Tack för info!

• Joma

Jag har inte heller något direkt val då jag just nu bor i Warszawa och kommer att föda här. Vi kommer sedan att flytta till Wien så en flygresa för mig är tyvärr ett måste.. Men hon hinner nog bli nästan 8 veckor så jag hoppas att det går bra.

• Dalva

Joma: Det går nog bra. Det är ju en kort resa och hon är inte pytteliten. Kan man inte åka tåg mellan Warszawa och Wien om du hellre skulle vilja det?

Jag har inga andra möjligheter. Vi flyttar till Seychellerna

• Joma

Åhh vad fuskigt!! Seychellerna låter underbart!! :) Är det din man som jobbar på utlandskontrakt?

• Dalva

Ja, vi är jätteglada att vi ska flytta dit! Ska bli så spännande. Tycker inte att Wien heller låter så dumt Har också varit i Warszawa (på semester) och fick ett positivt intryck av både staden och Polen.

Svar på tråden Hur tidigt kan man flyga med en nyfödd?