Dalva skrev 2008-04-02 14:21:52 följande:
Tack för era svar Tycker inte att det är idealiskt att flyga med ett så litet barn, men dessvärre har jag inte mycket val eftersom min man fått jobb utomlands. Men som tur är kommer min mamma kommer att flyga med mig så jag får stöd av henne. Jag bor i UK just nu och får inte mycket info här. Är inte så oroad över om jag själv är trött (får väl bara uthärda), men jag är oroad för barnets skull, för infektionsrisken på planet och ifall det är lägre syrehalt.Är det någon som vet hur lång tid det vanligtvis tar med personnummer och pass osv?
Kommer du föda i Sverige?
Svenskt personnummer bör du ju ha inom 1-2 veckor, pass kan nog också ta en 2 veckor efter det.
Och som sagt, du måste nog dubbelkolla med flygbolagens informationsavdelningar vad exakt som gäller för flyg med spädbarn (och i synnerhet nyfödda).
Tänk också på att ni bokar en sådan resa som kan avbokas eller flyttas fram eftersom man
aldrig vet vad som händer när man får barn.
Det kan bli komplikationer som gör att ni absolut inte kan/får resa, och då är det skönt om man kan flytta fram avresan utan att behöva betala massor.