• Marika

Min gynekolog ej klok i huvet!

Var hos min läkare idag, måste gå ner 3-4 kg för att han skall hjälpa mig o min man att bli gravida med barn nr.2, med IVF!!!! Så sa jag, gör inte 3-4 kg till eller från? Jag tycker inte det är många kilo att prat om, men han verkar som om det är en principsak för HONOM?

Annas mamma Marika
  • Svar på tråden Min gynekolog ej klok i huvet!
  • snobben
    Marika skrev 2008-04-02 21:55:12 följande:
    Var hos min läkare idag, måste gå ner 3-4 kg för att han skall hjälpa mig o min man att bli gravida med barn nr.2, med IVF!!!! Så sa jag, gör inte 3-4 kg till eller från? Jag tycker inte det är många kilo att prat om, men han verkar som om det är en principsak för HONOM?
    För att göra IVF så har klinikerna eller privata en BMI gräns. Det kan göra stor skillnad för att en IVF ska funka. Själv ligger jag precis på gränsen för att få göra IVF, har snällt fått gå ner de kilona som behövts.
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Marika

Snobben: Men 3-4 kg låter inte mycket? JAG tycker det är löjligt......

Annas mamma Marika
  • snobben
    Marika skrev 2008-04-02 22:02:52 följande:
    Snobben: Men 3-4 kg låter inte mycket? JAG tycker det är löjligt......
    Ja, fast de måste ju dra gränsen nånstans.  Jag har varit tvungen att gå ner ungefär detsamma för att ligga på rätt sida om BMI.
    Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • Marika

Snobben: Jag förstår, men förstår du hur jag tänker?

Annas mamma Marika
  • snobben
    Marika skrev 2008-04-02 22:05:56 följande:
    Snobben: Jag förstår, men förstår du hur jag tänker?
    Ja jag förstår men jag blir mest lite irriterad över då de bara går efter BMI, då det inte säger så mycket alltid. Sen förstår jag dom också, som sagt de måste ju dra gränsen nånstans och det är ju större chans att det lyckas om man väger mindre..även några futtiga kg
  • Dimitra
    Marika skrev 2008-04-02 22:02:52 följande:
    Men 3-4 kg låter inte mycket? JAG tycker det är löjligt......
    Antagligen så är du på gränsen för att rent statistiskt ha stora chanser att få en graviditet genom IVF och därför har du fått rådet att gå ned lite grann i vikt för att hålla dig inom ramen. Det är nämligen vanligt att man går upp i vikt av medicinerna innan ÄP och de vill hålla marginal för det.

Om du nu anser att 3-4 kilon är lite så borde det vara värt uppoffringen att gå ner dem för att ha större chans till graviditet

Lycka till!
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • längtandes

Låter löjligt lite att tre kilo skulle göra någon skillnad. Men så är jag inte utbildad inom det medicinska området. Kan han ge en rimlig förklaring till att så få kilon skulle ge ett mer lyckat försök?

• Dimitra
    längtandes skrev 2008-04-02 22:10:53 följande:
    Låter löjligt lite att tre kilo skulle göra någon skillnad. Men så är jag inte utbildad inom det medicinska området. Kan han ge en rimlig förklaring till att så få kilon skulle ge ett mer lyckat försök?
    Om man är 3-4 kilon över den gräns som de genom statistik sett gör skillnad och sedan går upp 4 kilo under behandlingen så ligger man helt plötsligt 7-8 kilo över. Rätt mycket.
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Carmen80

Men det här med BMI är inte tillförlitligt.
    Jag gör ivf och har inte haft problem med vikten någonsin, för ja aldrig väger mig.
    Min benstomme är kraftig och har gjort mätning av muskelmassa, skelettbredd och hur mkt fett jag har via jobb, deras hälsoundersökning och med min benstomme ska jag väga mellan 69 och 83.Jag väger nu 74 och enl bmi är det eg övervikt för mig.
    Men jag är jättesmal.

• snobben
    Carmen80 skrev 2008-04-05 23:30:39 följande:
    Men det här med BMI är inte tillförlitligt.Jag gör ivf och har inte haft problem med vikten någonsin, för ja aldrig väger mig.Min benstomme är kraftig och har gjort mätning av muskelmassa, skelettbredd och hur mkt fett jag har via jobb, deras hälsoundersökning och med min benstomme ska jag väga mellan 69 och 83.Jag väger nu 74 och enl bmi är det eg övervikt för mig.Men jag är jättesmal.
    Nä, tyvär är det inte det och jag håller med fullständigt. Jag tränar styrketräning 6 timmar i veckan och muskler väger ju mer som alla vet. Egentligen väger jag mindre än vad jag gör om det inte vore för mina muskler. Men det verkar de strunta i
Svar på tråden Min gynekolog ej klok i huvet!