• Fry

Fläckar på ekbänkskivor..vad göra???!

Diskade nyss o fick direkt fläckar på de nya ekbänkskivorna..ska man behöva slipa o olja igen?? Ska man öra det varje gång det blir fläckar..Hade jag vetat att det blir fläckar så lätt hade jag nog ej köpt just de bänkskivorna..
    Kan man lägga på ngt fast man oljat redan??

• Svar på tråden Fläckar på ekbänkskivor..vad göra???!
  • frítz76

Hur många ggr har du oljat in dem?

• Saffran84

Du måste olja in flera ggr när den är ny. Hur känns ytan? Den ska kännas mättad. Är den för torr så suger den i sig. Men är det vattnet som gör fläckar menar du?

Sköter du bänken väl under det först året så kommer den att ha en mycket lång livslängd. Olja in flera ggr på rad i början tills den blir mätt. Och upprepa sedan nån gång i månaden.

Om det blir nån fläck här och var tex av vin eller något så torka av direkt. Men om fläcke sugits in så kan du ju slipa försiktigt just på den fläcken och sedan olja just där du slipat.

Lycka till!

• Limefrukt

Du kan lägga på vaxolja istället för vanlig olja. Det ger ett hårdare skydd och inget sugs in.
    Du måste lägga på minst ett par lager vaxolja och låta det torka in mellan gångerna. Sen polerar du upp ytan med fin stålull.

• Fry

Vi har oljat in 4-5 ggr..den är typ 2 veckor..Vet inte riktigt hur många gånger man ska göra det..
    Hur vet man att den är mättad? Ja det var vattnet som gjorde fläckarna..de hann ju inte vara där så länge utan torkade bort det rätt snabbt..
    Kan man på lägga vax även om man oljat? Har kört med parrafin olja..

• Eofrysina

Jag tror att parrafinoljan tar ett bra tag att härda. Jag oljar med en olja som är en blandning mellan kinesisk träolja och paraffinolja och då tar det allt någon månad innan jag får den där riktigt fina silkeslena ytan. Så min olja tar några veckor att härda. Ju mer träet sugit in, ju längre tid antar jag att det tar.

• Limefrukt

Paraffinolja är väldigt tunn och kräver många omgångar. Är träet mycket törstigt så tar det ett tag. Fördelarna me paraffinolja är att den är livsmedelsvänlig. I början måste man olja ofta, sedan mer sällan.
    Du kan ha vaxolja ovanpå paraffinoljan.

• Åsa Lund

Paraffinolja är i princip drickbar. Jag hade inte använt den till bänkskivor utan hellre till skärbrädor. Kinesisk träolja är en "naturprodukt", men såvitt jag vet är den inte snäll alls utan ganska farlig för nervsystemet och cancerogen.
    Vi hade oljade bänkskivor i lägenheten vi bodde i förut. De tålde vatten utan problem, men självklart måste man torka upp det eftersom det ändå är trä det handlar om. Vi oljade skivorna själva med en blandning av kokt linolja och balsamterpentin (50/50). Terpentinet är till för att göra oljan mer lättflytande och kan bytas mot lacknafta om man vill (finns även luktfri lacknafta).
    Börja med att slipa skivan två gånger längs med fibrerna, först med papper 100-120, sen med 200-240. Därefter oljar man in flödigt (var noga att inte spilla på tapeter, går inte att få bort fläckarna). Låt suga in upp till en timme innan man torkar bort överskottet med trasor. Samla alla trasor i en påse efterhand. Torka i flera omgångar tills det är "torrt", är det för mycket olja kvar kan den skinna sig och det är jättejobbigt att slipa bort det sen.
    Sen upprepar man behandlingen vid behov, eller som Saffran skrev ovan, mer ofta i början och sen nån gång per år när ytan är mättad.

Lycka till!
    Åsa

• Fry

Tackar för detta..ska pröva..

• Åsa Lund

Glömde skriva att trasorna ska dränkas in i vatten efteråt, de kan självantända annars.

Sen ska man slipa med fint papper inför varje inoljning, man kan ha ännu finare papper så blir ytan som sammet efter ett tag.
    Det finns oxå finkorniga och mjuka slipklossar med korn på som man kan använda som alternativ till sandpapper.

• Sessan87

Förlåt ts att jag snor din tråd, men tänkte passa på att fråga en grej

Jag har oljat mina ekbänkar som en tok i ett par dagar i rad för att de ska bli mättade. Och efter att jag blivit klar med det så kändes bänken verkligen kanonbra! Men efter några dagar började bänken kännas flåtig, och det kommer upp små gråa fläckar här och där som man kan torka bort... Är det överflödig olja som kommer upp nu efteråt?
    Och kan jag göra något för att bänken inte ska vara flåtig? Man ska väl inte slipa bänken EFTER liksom...

• Åsa Lund

Är det paraffinolja? Den härdar inte på samma sätt som linolja gör.
    Kanske det kan bero på att virket i bänkskivorna var färskt? Fråga i affären där du köpte skivan annars och ange vad du hade för olja.

• Sessan87

De som bodde här innan använde paraffinolja men jag tyckte inte att det gav ett bra resultat på vår bänk så vi har kört med IKEAs olja.

• Eofrysina

Åsa Lund skrev 2008-04-07 20:33:19 följande:

Paraffinolja är i princip drickbar. Jag hade inte använt den till bänkskivor utan hellre till skärbrädor. Kinesisk träolja är en "naturprodukt", men såvitt jag vet är den inte snäll alls utan ganska farlig för nervsystemet och cancerogen. Vi hade oljade bänkskivor i lägenheten vi bodde i förut. De tålde vatten utan problem, men självklart måste man torka upp det eftersom det ändå är trä det handlar om. Vi oljade skivorna själva med en blandning av kokt linolja och balsamterpentin (50/50). Terpentinet är till för att göra oljan mer lättflytande och kan bytas mot lacknafta om man vill (finns även luktfri lacknafta). Börja med att slipa skivan två gånger längs med fibrerna, först med papper 100-120, sen med 200-240. Därefter oljar man in flödigt (var noga att inte spilla på tapeter, går inte att få bort fläckarna). Låt suga in upp till en timme innan man torkar bort överskottet med trasor. Samla alla trasor i en påse efterhand. Torka i flera omgångar tills det är "torrt", är det för mycket olja kvar kan den skinna sig och det är jättejobbigt att slipa bort det sen. Sen upprepar man behandlingen vid behov, eller som Saffran skrev ovan, mer ofta i början och sen nån gång per år när ytan är mättad. Lycka till!Åsa
    De flesta produkter med kinesisk träolja har en massa tillsatser som inte är bra. Den olja jag använt till bänkskivor är utan tillsatser, bara kinesiskt träolja och paraffinolja. Det härdar ytan och den blir riktigt hård efter ett tag.
Svar på tråden Fläckar på ekbänkskivor..vad göra???!