Åsa Lund skrev 2008-04-07 20:33:19 följande:
Paraffinolja är i princip drickbar. Jag hade inte använt den till bänkskivor utan hellre till skärbrädor. Kinesisk träolja är en "naturprodukt", men såvitt jag vet är den inte snäll alls utan ganska farlig för nervsystemet och cancerogen. Vi hade oljade bänkskivor i lägenheten vi bodde i förut. De tålde vatten utan problem, men självklart måste man torka upp det eftersom det ändå är trä det handlar om. Vi oljade skivorna själva med en blandning av kokt linolja och balsamterpentin (50/50). Terpentinet är till för att göra oljan mer lättflytande och kan bytas mot lacknafta om man vill (finns även luktfri lacknafta). Börja med att slipa skivan två gånger längs med fibrerna, först med papper 100-120, sen med 200-240. Därefter oljar man in flödigt (var noga att inte spilla på tapeter, går inte att få bort fläckarna). Låt suga in upp till en timme innan man torkar bort överskottet med trasor. Samla alla trasor i en påse efterhand. Torka i flera omgångar tills det är "torrt", är det för mycket olja kvar kan den skinna sig och det är jättejobbigt att slipa bort det sen. Sen upprepar man behandlingen vid behov, eller som Saffran skrev ovan, mer ofta i början och sen nån gång per år när ytan är mättad. Lycka till!Åsa
De flesta produkter med kinesisk träolja har en massa tillsatser som inte är bra. Den olja jag använt till bänkskivor är utan tillsatser, bara kinesiskt träolja och paraffinolja. Det härdar ytan och den blir riktigt hård efter ett tag.