• Anonym

Tips vid budgivning??

Hej Vi förlorade nyss en budgivning på ett hus
    Så nu när vi letar efter ett nytt undrar jag om nån har nå tips inför en budgivning??

Jag är anonymn för de finns fler här inne som vill ha samma hus som vi!!Så jag vill inte att dom ska veta vem jag är..

Tack för svar

• Svar på tråden Tips vid budgivning??
  • Triple Trouble

det där är ju jättesvårt att svara på. Att ha mycket pengar är det enkla svaret..

jag gjorde så att när jag bjöd på vårat fritidshus la jag direkt 80 000 över det första budet och fick huset.

Man måste fråga sig:

vad har vi råd med? Maxbud vi kan lägga?
    Hur verkar de andra buda, fjuttar de 5000 så kan man nog dra på och se om de skräms bort.

mina tankar

• Frezalo

Det bästa är att redan från början ha bestämt sig för vad ni vill ge som max. Sen budar ni efter det.

Klart jag gör fel ibland! Hur skulle jag annars veta när jag gör rätt?
  • Meus Veritas

Håller med tidigare talare
    När vi köpte bostadsrätt så var det en innan som bjöd 80 000, så min sambo ville dra till med 85 eller 90, fjööösigt tycktre jag så vi drog till med 100 000 o fick den.
    Tror man måste ta i lite när man höjer annars så märker inte folk skillnaden, men nån som drar tag i höjningen känns mer som ett hot och får folk att backa. Sen beror det juh självklart på vilken budget man har. Själva var vi redo att betala 250 000 för lägenheten men det behövdes juh inte

Lycka till

• Anonym

ok tack

så var de för oss med huset vi förlorade..vi hade ett max tak 1,1milj..så när min sambo och de andra paret bjöd så hörjde dom med 10.000kr i taget sen 5.000kr sen 15.000kr så när vi var uppe i 1milj 40tusen så sa jag att bjud 1,1milj..men nä sambon bjöd 10.000kr i taget..ohh så irriterade på de än så när vi var uppe i 1milj 80tusen bjöd vi då tog dom och bjöd 1milj 100tusen.. så då bjöd inte vi mer de kan ju häda att dom oxå hade satt de som tak?? men de får vi ju aldrig veta..

ohh de går inte en dag som jag tänker på att om sambon hade bjudet på "mitt sätt" att vi kanske hade fått huset

nästa gån är de jag som sköter budgivningen

• Frezalo

Haha! Var i precis samma sits som ni när vi budade på första huset! Kan råda er att när det ligger 50.000 under erat högsta, så är det bara att bjuda max och hålla tummarna. En "chockhöjning" skrämmer ofta bort konkurrenterna!
    Kan tillägga att huset vi till slut köpte är vårat absoluta drömhus, och det fick vi till mycket bättre pris än det första vi bjöd på, även fast det var nyrustat och 40kvm större! Så det är inte kört än.

• Anonym

oh tack de värmer Fast de som vi förlorade på var nog vårat drömmhus men vi vill ju göra mer än betala därför ville vi inte lägga mer på huset..sen tyckte sambon att de var inte värt dom pengarna utan han hade nästa velat pruta lite på utgångspriset..så vi hoppas att de är våran tur nästa gång

tack för alla svar

• Frezalo
    Frezalo skrev 2008-04-03 14:12:41 följande:
    Haha! Var i precis samma sits som ni när vi budade på första huset! Kan råda er att när det ligger 50.000 under erat högsta, så är det bara att bjuda max och hålla tummarna. En "chockhöjning" skrämmer ofta bort konkurrenterna!Kan tillägga att huset vi till slut köpte är vårat absoluta drömhus, och det fick vi till mycket bättre pris än det första vi bjöd på, även fast det var nyrustat och 40kvm större! Så det är inte kört än.
    Jag trodde oxå det första var vårat drömhus, men ack så jag bedrog mig!  Lycka till!
  • Anonym (husbus)

Vi skrämde också bort andra köpare genom att lägga ett rejält motbud när det började "fjanta sig" med 5000:-.

• Judy

Jag tycker att man ska bestämma sig först hur mycket man vill lägga, sedan börjar nog budgivningen med att man bjuder ganska lite och alla höjer med ungefär lika mycket. När det börjar närma sig det pris man själv satt tycker jag att man ska chockhöja lite, men inte ända upp till det man vill ge, för en chockhöjning ses ofta som en sista desperat utväg och någon kan lätt höja över bara lite.

Tex. Ni vill ge 1,1 milj

Budet ligger efter ett tag på 1 milj.
    Då tycker jag man kan höja med säg 60 000 och har då 40000 kvar att spela med, de kanske höjer 15 000 till och ni kan sedan lägga ert slutbud.

• emeliiii

Man ska alltid lägga ett bud som ligger under utgångspriset! Förstår inte er som säger att man ska drämma till med en massa pengar bara för att få huset (another baby maybe) helt sjukt enligt min mening. Dels visar ni mäklaren att ni är jätteintresserade och skickar signaler om att ni har mycket pengar och kan buda hur mycket som helst och vilken mäklare/säljare skulle inte utnyttja det?

Du hade nog inte vunnit budgivningen om ni hade gjort på ditt sätt, det tror jag inte.
    Ni hittar säkert ett nytt hus!

Svar på tråden Tips vid budgivning??