• Anonym

Tips vid budgivning??

Hej Vi förlorade nyss en budgivning på ett hus
    Så nu när vi letar efter ett nytt undrar jag om nån har nå tips inför en budgivning??

Jag är anonymn för de finns fler här inne som vill ha samma hus som vi!!Så jag vill inte att dom ska veta vem jag är..

Tack för svar

• Svar på tråden Tips vid budgivning??
  • Judy
    emeliiii skrev 2008-04-03 15:10:30 följande:
    Man ska alltid lägga ett bud som ligger under utgångspriset! Förstår inte er som säger att man ska drämma till med en massa pengar bara för att få huset (another baby maybe) helt sjukt enligt min mening. Dels visar ni mäklaren att ni är jätteintresserade och skickar signaler om att ni har mycket pengar och kan buda hur mycket som helst och vilken mäklare/säljare skulle inte utnyttja det?Du hade nog inte vunnit budgivningen om ni hade gjort på ditt sätt, det tror jag inte.Ni hittar säkert ett nytt hus!
    Men nu är det ju budgivning det handlar om och man bjuder ju inte mot mäklaren! Man bjuder ju mot de andra som är intresserade och det är väl bra då att visa att man har mycket pengar så de kanske ger sig? Hur kan mäklaren utnyttja det förresten?
  • Frezalo
    emeliiii skrev 2008-04-03 15:10:30 följande:
    Man ska alltid lägga ett bud som ligger under utgångspriset! Förstår inte er som säger att man ska drämma till med en massa pengar bara för att få huset (another baby maybe) helt sjukt enligt min mening. Dels visar ni mäklaren att ni är jätteintresserade och skickar signaler om att ni har mycket pengar och kan buda hur mycket som helst och vilken mäklare/säljare skulle inte utnyttja det?Du hade nog inte vunnit budgivningen om ni hade gjort på ditt sätt, det tror jag inte.Ni hittar säkert ett nytt hus!
    Funkar inte i storstäderna. Här går husen iss alltid för lååångt över utgångspriset. Lägger man ett bud under och det finns fler som budar, så får man inget hus här iaf...
    Klart jag gör fel ibland! Hur skulle jag annars veta när jag gör rätt?
  • emeliiii

Ja jag bor i Stockholm och har nyligen köpt hus!

Jag förstår bara inte varför alla tror att mäklarens ord är lag? Utgångspriset är bara en siffra som mäklaren tror att huset kan gå för men man vet aldrig.
    Det är så många som inte har respekt för pengar och det är det jag invänder emot.
    Marknaden blir ju dessutom helt snevriden om den består av puckon som drämmer till med hur mycket som helst bara för att skrämma bort ett eventuellt motstånd.

• emeliiii

Till Judy:
    Har du inte hört talas om falska bud? Nu vet jag att det bara är en bråkdel av alla praktiserande mäklare som använder sig utav det men de finns där. Om jag tittar på ett hus med utgångspris på 1 miljon och drämmer till med 1.2 miljoner på direkten, ja då vet ju mäklaren att man är väldigt intresserad och kan lätt trissa upp priset lite till. Finns det ingen annan som vill buda ja då står man där och har blivit blåst på 200.000 och finns det en eller flera motbudare eller i värsta fall en påhittad ja då förlorar man ytterligare mer pengar.

Jag litar tyvärr inte på mäklare, min bror har blivit lurad TVÅ gånger utav mäklaren som har uppmärksammats i medierna i somras.

• Judy
    emeliiii skrev 2008-04-03 17:48:12 följande:
    Till Judy:Har du inte hört talas om falska bud? Nu vet jag att det bara är en bråkdel av alla praktiserande mäklare som använder sig utav det men de finns där. Om jag tittar på ett hus med utgångspris på 1 miljon och drämmer till med 1.2 miljoner på direkten, ja då vet ju mäklaren att man är väldigt intresserad och kan lätt trissa upp priset lite till. Finns det ingen annan som vill buda ja då står man där och har blivit blåst på 200.000 och finns det en eller flera motbudare eller i värsta fall en påhittad ja då förlorar man ytterligare mer pengar.Jag litar tyvärr inte på mäklare, min bror har blivit lurad TVÅ gånger utav mäklaren som har uppmärksammats i medierna i somras.
    Har du inte hört talas om den nya lagen? Den innebär att den som vunnit en budgivning (och de andra budgivarna också) får reda på namn och adress till de andra budgivarna när budgivningen är klar, så det behöver man inte oroa sig över mer.
  • Judy
    emeliiii skrev 2008-04-03 17:38:18 följande:
    Ja jag bor i Stockholm och har nyligen köpt hus!Jag förstår bara inte varför alla tror att mäklarens ord är lag? Utgångspriset är bara en siffra som mäklaren tror att huset kan gå för men man vet aldrig. Det är så många som inte har respekt för pengar och det är det jag invänder emot. Marknaden blir ju dessutom helt snevriden om den består av puckon som drämmer till med hur mycket som helst bara för att skrämma bort ett eventuellt motstånd.
    Nej man behöver inte starta en budgivning med utropspriset, men oftast ligger marknaden därikring och även en bra bit över. Därför börjar man ganska lågt och ser hur det ligger till emd de övriga budgivarna och oftast ligger ju marknadspriset på det huset/lägenheten går för.

Sen de "puckon" som slänger in höga bud: Ja de vill ha huset helt enkelt och är villiga att betala den summan för att få det.
  • Anonym

Judy

Kommer vi få namn och adress på paret som köpte huset vi ville ha?? eller måste man begära de?eller kommer de automatiskt?

dom var ju på visningen samtidigt som oss(mäklaren sa att de var dom iaf) är lite nyfiken på vilka dom är så de vore ju skoj om man fick namne på dom

• Anonym (10 000)

Mitt tips: höj med 10 000 i taget hela tiden.

Försök inte "smälla i" med typ 50 000 eller så utan höj hela tiden med 10. Det är grymt psykande för då vet inte motparten hur högt ni tänker gå. om ni drar i med 50 på en gång så tänker de att "Okej nu smäller de på med det sista de har".
    Detta råd har jag både fått från mäklare privat (som gjort så själva vid budgivning), samt provat själv (vi vann! Gick typ 40 över vad vi tänkt oss ... ganska normalt I guess). Dessutom höjer ni inte med så mkt i taget att ni snabbt kommer skyhögt över det ni från början tänkt er.

• Anonym (10 000)

(Beror förstås på marknaden också. Vi bor i en relativt högprisstad, men ej centr Stockholm. ) Vår lägenhet hade utgångspris typ 1,475 000 och budg slutade på 1,650 000. Tror det var ca 7 med fr början sista 30-40 tusen var vi bara två som bjöd mot varan.

• elvie
    Frezalo skrev 2008-04-03 14:12:41 följande:
    Haha! Var i precis samma sits som ni när vi budade på första huset! Kan råda er att när det ligger 50.000 under erat högsta, så är det bara att bjuda max och hålla tummarna. En "chockhöjning" skrämmer ofta bort konkurrenterna!Kan tillägga att huset vi till slut köpte är vårat absoluta drömhus, och det fick vi till mycket bättre pris än det första vi bjöd på, även fast det var nyrustat och 40kvm större! Så det är inte kört än.
    Håller inte alls med! När någon höjer med 50 000 eller så helt plötsligt då vet man att de är nära sitt tak. Då är det bara att bjuda lågt nåra gånger till så kommer de ge sig av!
  • Anonym (husbus)
    elvie skrev 2008-04-03 19:20:27 följande:
    Håller inte alls med! När någon höjer med 50 000 eller så helt plötsligt då vet man att de är nära sitt tak. Då är det bara att bjuda lågt nåra gånger till så kommer de ge sig av!
    Det gjorde inte vi. När våra konkurenter bjöd 2000, 3000, 1000 etc så antog jag att de hade slut på pengarna... och klämde in med 15 000:-. Vips hade vi ett fint radhus i Stockholm.
  • Judy
    Anonym skrev 2008-04-03 19:09:20 följande:
    JudyKommer vi få namn och adress på paret som köpte huset vi ville ha?? eller måste man begära de?eller kommer de automatiskt?dom var ju på visningen samtidigt som oss(mäklaren sa att de var dom iaf) är lite nyfiken på vilka dom är så de vore ju skoj om man fick namne på dom
    Tror inte det kommer automatiskt hem till er, det är lite olika hur de olika firmorna gör, vissa har helt öppen budgivning så man kan se namn på dem direkt på internet, andra låter köparen se alla namnen (så de som köpte huset ni bjöd på har nog fått reda era namn), sedan finns det vissa som faktiskt tar dit alla budgivare så de sitter i samma rum och bjuder (blir allt vanligare).

Jag har inte lusläst lagen men ni borde ha rätt att veta de andra budgivarna även fast ni inte vann budgivningen.
  • Frezalo
    emeliiii skrev 2008-04-03 17:38:18 följande:
    Ja jag bor i Stockholm och har nyligen köpt hus!Jag förstår bara inte varför alla tror att mäklarens ord är lag? Utgångspriset är bara en siffra som mäklaren tror att huset kan gå för men man vet aldrig. Det är så många som inte har respekt för pengar och det är det jag invänder emot. Marknaden blir ju dessutom helt snevriden om den består av puckon som drämmer till med hur mycket som helst bara för att skrämma bort ett eventuellt motstånd.
    Nej, men nu pratade vi inte om vad utgångspriset var, utan om hur mycket man skulle buda över. Man budar ju inte med mäklaren, utan med andra som är intresserade, vet du... Om någon börjar bjuda lååångt under utgångspriset, så skulle iaf inte jag slå till med en halv miljon över up bara för att skrämmas. Man budar ju i förhållande till andra bud inte beroende på vad mäklaren satt för pris.
  • Frezalo
    elvie skrev 2008-04-03 19:20:27 följande:
    Var precis det vi gjorde första gången och vi fick inget hus då. Behöver jag säga att de som köpte huset bjöd 50.000 mer än vårat sista bud...
  • emeliiii

Nej alla verkar ju resonera olika gällande hur man ska göra vid en budgivning, jag gav mina synpunkter på hur jag tycker att man bör göra (börja lågt), för det var ju det TS var ute efter.. tips vid budgivning.

Jag antar att jag inte litar på mäklare helt enkelt!
    Även om en ny lag har kommit (har ej hört talas om den) så har jag svårt att se att den skulle göra så stor skillnad. Dessutom så låter det märkligt att en mäklare får lämna ut personuppgifter på en bara för att man har varit med i en budgivning.

• Anonym (överbud)

Såg en intervju med en fd mäklare som nu var granskare i branchen. Hans tips, som borde vara bättre än de flesta lekmäntipsen, var att redan innan sätta ett maxtak och höja så lite som möjligt hela tiden.

Klart man kan skrämma bort andra om man höjer mycket, men de hade antagligen hoppas av vid samma belopp oavsett hur snabbt man själv höjer. Men så här riskerar man att bjuda för högt. Tänk på att andra köpare också har maxtak.

• Anonym

Tack alla för era svar nu hoppas vi bara att de dyker upp ett nytt hus snart så vi kan bjuda igen

• Anonym (M)

Jag har inte läst hela tråden, men kan komma med lite tips då vi har letat hus i 2 år innan vi hittade vårat hus. Det huset vi har köpt var det konstigt nog ingen budgivning på. Utgångspriset var på 675 000. Ägarna var supersnälla, skulle lämna alla trädgårdsmaskiner, alla verktyg högtryckstvätt allting. Men det var ju en hel del att göra på huset. Vi bestämde oss för att lägga 650 000. Vi la det budet och vi fick det på en gång :) Det kallar jag flyt. Alla våra budgivningar vi varit med på har det varit ca 20 personer med och budat på. Det man ska göra tycker jag är att man börjar lägre, går sakta uppåt, men ni ska alltid ha bestämt hur högt ni vill gå på husen ni budar på. Hur mycket är huset värt? Man kanske inte ska ligga och fjutta med 5000 men 10 000 åt gången iallafall det är lite provocerande, sen ska man ha bra självförtroende. Lätt man tappar det när det är många som tittar på huset. Så kände nog jag jämt när vi svängde in på visningar. Det var fullt med bilar överallt. Det första jag tänkte på var. Vi har ingen chans att få köpa det här
    Men turen kom till oss, och det blev ju väldigt billigt tillslut när det inte var en massa folk som var med och budade upp priset

Svar på tråden Tips vid budgivning??