• Snorpan1

Vego som ska börja äta kyckling!!

Halloj!!

En fråga till vegiterianen här inne el fd!
    Jag äter bara vegitarisk kost någon gång fisk! Ska nu börja äta kyckling..har ett HB på 95 och vill verkligen få upp det och i och med att inget har hjälpt mej så ska jag nu försöka variera min kost lite!
    Tänkte göra en pasta med kyckling i ikväll....
    Fick ni några reaktioner när ni började äta kyckling el kött?
    jag är jättenervös att jag ska bli supersjuk el nåt?
    Kram

• Svar på tråden Vego som ska börja äta kyckling!!
  • Oggy

Ta det lugnt bara... Hjälp jag hade aldrig vågat.
    Lycka Till!

• Ylle

Det tror jag inte att du blir i och med att du äter fisk. Jag har varit halvveggis(äter fisk) i många år, och i julas kunde jag inte låta bli att trycka i mig tre skivor julskinka - blev så sugen.

Mådde inte det minsta illa av det. Tror det är värre om du trycker i dig rött kött (av nöt), det är mer svårsmält och mer olikt fisk.

• gurlie

du behöver ju inte äta så mycket kyckling. det beror ju också på hur länge din kropp har varit utan kött/fågel/fisk. Jag har hört om dem som mått väldigt dåligt, men det kanske är som Ylle säger att det gäller mer kött...

finns det inget annat sätt att höja hb´t???

jag skulle aldrig kunna tänka mig att äta kyckling om jag hade dåligt hb. och vads kulle jag då göra?? det måste finnas alternativ??

tur att jag har bra värden!!! peppar peppar

lycka til!!

tvinga inte i dej kyckling om du inte vill.....då blir det nog värre....

• Snorpan1

Hej...
    Jag har inte ätit kött el kyckling på ca 4 år..
    Jag känner att det är ok för mej att äta det bara jag inte blir jättesjuk liksom.. jag har försökt med järntabl, blutsaft, all möjlig kost, går till en dietist mm men mitt Hb bara sjunker och då förslog min BM att jag kanske skulle försöka prova lite kyckling om jag ville, kanske kan det hjälpa.. Men man blir ju rädd när man hör massa skräckhistorie om folk som blir jättesjuka.. Ville ju inte att det ska påverka barnet något negativt utan snarare positivt... Vill ju bara ha bra värden!

• Issika

Jag har varit vegetarian i dryga tolv år. Under min förra grav. åt jag ingen fisk/kött fast kände sug. Men denna gång har jag ätit lite fisk + faktiskt leverpastej som jag kände sug efter. Jag har faktiskt inte märkt någon reaktion alls. Dessutom höjdes mina värden betydligt.

Man ska nog inte frossa eftersom magen kan reagera. Lycka till. Du kan ju tillreda kyckling vid sidan av, om det känns bättre. Så att inte alla pasta tar smak av kycklingen.

• JsN

Om du reagerar, jag säger om, när jag har börjat med kött efter långa perioder utan så har jag inte reagerat alls så länge jag inte ätit flera dagar i rad alternativt jättemycket, så kommer du förmodligen att reagera antingen med magknip, eller genom att din mage beter sig som om någon icke-vegetarian äter för mycket ärtor/bönor/linser... Dvs gasmage och en massa fisande.

Så mitt råd är att äta kött till en början på samma sätt som allätare äter bönor. *ler* Dvs inte flera dagar i rad och inte dagen innan ett viktigt möte...

En annan fråga: Hur järnrikt är kyckling egentligen? Man brukar ju tala om att rött kött är järnrikt. Hur är kyckling jämfört med tex broccoli? Eller är det animaliska järnet så mycket lättare att ta upp?

• JsN

www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____6073.asp

KAn man söka på olika livsmedel och jämföra deras innehåll av olika näringsämnen. Det finns mycket vegetarisk mat som är BETYDLIGT järnrikare än kyckling.

Om enda anledningen till att äta kyckling är att höja ditt blodvärde så tror jag att du lika gärna kan avstå. Prata med dietisten igen isf. Kanske är animaliskt järn lättare att ta upp. JAg tror nämligen inte att din BM har så stor koll på vegetarisk mat.

Om det är så att du är sugen på kyckling tycker jag helt klart att du ska äta det. Men för att höja järnvärdet skulle jag satsa på mer järnrik kost än kyckling om du vill prova animaliskt järn.

• soraya

Kyckling är väl inte speciellt järnrikt - så om hb:t är enda anledningen (och du egentligen inte vill äta fågel eller kött) verkar det bättre att försöka med annat - t ex messmör, spenat, torkade aprikoser, russin och att laga vegomat i gjutjärnsgryta.
    Jag är helveggo (äter inte fisk) och har lyckats höja hb:t utan kött eller fågel. Även om en leverpastejmacka har lockat någon gång...

• gospelfanatiker

Jag är oxå vegetarian. Men jag äter ju fisk. För ett år sedan så låg jag inne på sjukhus, då sa läkarna att mitt blodvärde varför lite lågt och att det berodde på att jag var vegetarian. Då var jag inte gravid.
    Nu är jag gravid. Men kan man äta tex. Friggs järntillskott eller liknande tillskott eller är det skadligt för barnet?? Jag har verkligen ingen lust att börja äta kyckling eller kött... Det äcklar mig å ännu mera nu...

kramiz

• jambasi

hej!

måste bara uppmuntra trådstarten att försöka variera kosten på nått annat sätt en att börja är kykling. tänk efter en extra gång. kyklingarna är helt klart det köttdjur som behandlas sämst och växer upp under hemska förhållanden. Det finns andra sätt att må bra och få i sig det du behöver!

kram och lycka till

Svar på tråden Vego som ska börja äta kyckling!!