• Göteborgsbruden

Ge mej recept på middagar med mycket grönsaker lr rotfrukter

Är dålig på att få i mej grönsaker, o dietisten villle att jag börjar äta mer nu när jag är gravid, så ge mej recept på middagar med grönsaker lr rotfrukter, lr goda sallader. Måste la iofs finnas annat än sallader man har grönasker i

Kom igen, give it to me

Gravid (¯`°?.¸♥ BF 11/11-08 ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Ge mej recept på middagar med mycket grönsaker lr rotfrukter
  • Sommarbebis

Indisk grönsakspytt!
    Supergott och du tänker inte ens på att det är veg.
    Men om du vill ha nåt kött till så kan du steka kyckling i strimlor till.
    Här är en länk till receptet: www5.arla.se/Default____17653.aspx

• PerG

Vanlig hederlig grönsakssoppa eller köttsoppa!...

Massor av rotfrukter och kan varieras efter önskemål... t.ex. purjolök, potatis, morötter, palsternacka, kålrot, osv osv...

• mooogn
    Ugnsrostade rotfrukter och grönsaker -jag brukar ta t.ex. kålrot, gul lök, hela oskalade vitlöksklyftor, palsternacka, morötter, potatis, sötpotatis, paprika, pumpa- med olivolja, flingsalt, svartpeppar och ev. timjan. Serveras med cous cous/bulgur/qinoua och en kall dressing.

Kall dressing ett: Blanda creme fraiche/gräddfil/yoghurt med lite citron, flytande honung, salt och svartpeppar

Kall dressing två: Blanda creme fraiche/gräddfil/yoghurt med mosad feta, pressad vitlök, rödlök, salt och svartpeppar

Kall dressing tre: Blanda creme fraiche/gräddfil/yoghurt med sötsur sås (mild eller stark)

Räcka ut tungan
  • mooogn
    Spenatpotatismos (nyaste grejen här hemma efs bonusen behöver få i sig järn):

Koka mjölig potatis, tillsätt varm mjölk, salt, muskot, lite smör och vitpeppar. Blanda med varm spenat (jag micrar fryst spenat) som är kryddad med vitlök och en gnutta salt.

Ungarna gillar verkligen moset trots att det är spenat i!

Spenatsoppa med ägghalvor: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=367220

Min supersmaskiga lasagne: Gör en tomatsås med burktomater, tomatpuré, lite socker, salt, svartpeppar, ev. chiliflagor och örtkryddor. När såsen reducerats en smula lägger du i förkokade röda linser (de går snabbt att koka) och låter det koka ihop någon minut. Varva lasagneplattor med linsröran, Kelda ostsås (el. hemmalagad) och avsluta med riven ost. Täck formen med folie och ställ in på 225 grader i 30 min.  Efter en halvtimme tar du av folien och låter maten stå i ca 15 till så att den får färg.

Servera med en stor sallad t.ex. grönsallad, ruccola, avocado, rödlök, tomater, gurka.
  • mooogn
    Svar på #4

Svarar mig själv... De rotfrukter som tar tid på sig kan med fördel kokas i några minuter innan de åker i pannan. Sätt in formen i ugnen på ca 225 grader och rör om emellanåt (en del grönsaker har en tendens att fastna). Vill du inte förkoka så kan jag rekommendera att slänga i paprikan och löken de sista 15-20 minuterna, så att de inte blir helt sladdriga.

• Zenobia

Jag brukar ta sötpotatis,palsternacka, selleri, kålrot och morötter. Skalar och skär dom i bitar. Kokar 8 minuter på spisen. Sen lägger jag dom i en smord ugnsform med olja och ringlar även olja över grönsakerna. Ha på lök i klyftor och sen in i ugnen 30 minuter.

Sen tar man och tärnar paprika och skär korv i bitar och lägger ovanpå grönsakerna och har även på tärnad bacon. Ställ in igen i ugnen och låt stå tills det får färg.

• mooogn

Nu ska jag gå och lägga mig men dyker gärna upp i tråden igen för fler recept (jag tycker oftast att matlagning är jättekul)

• emcjoh

Jag brukar göra en korvgryta som min mamma gjorde när jag var barn. Den brukar gå åt till sista droppen.

Morötter, potatis, kålrot, palsternackor, majs, gröna ärtor,haricotvertes, falukorv o. passerad tomat är det som behövs.
    Dela allt som behöver delas i småbitar 1*1cm ungefär.
    Häll av majs, ärtor o. haricotvertes.
    Blanda allt i kastrull o. låt koka tills det är mjukt.

Mängder o. förhållandet mellan ingredienserna är en smaksak.
    Prova, det är gott.

• sammetrocker

Blanda grönsaker direkt i maten, så är dom lättare å få i sej. Riv morötter å ha i köttfärssåsen och liknande. Gör egen pyttipanna å ha i dom grönsaker du gillar. =)

• LinnV

Det enklaste av allt är att köpa wokgrönsaker och woka det tsm med korv, kyckling eller köttfärs och äta spagetti eller nudlar till. servera med sötsur sås..

• k girl

* Vi brukar alltid blanda ner till exempel tärnade morötter, bitar av kålrot, blomkål, palsternacka, rotselleri, fänkål när vi gör klyftpotatis i ugnen.

* När man gör köttfärsrätter kan man med fördel blanda i rivna morötter i köttfärsen!

* Broccoligratäng - gottigotti!

* Gör ratatouille. Fräs zucchini, aubergine, paprika, tomater, lök, vitlök i olivolja och smaksätt med timjan.

• Tecken

Jag brukar koka gulasch-soppa på rotfrukter; kålrabbi, kålrot, rotselleri, morot etc. Tar i så mycket jag vill av varje, häller på vatten, slänger i några buljongtärningar, kokar några minuter beroende på hur stora bitar grönskarna är i och - violá, god soppa

• brumme lisa

Jag brukar göra en supergod gratäng med kolrot, morot, palsternacka och potatis. Bara lägga i en ungsfast form, salta och sen hälla på grädde (valfri fetthal, jag brukar använda mellangrädde - inte nyttigast men gott!)och strö ost över.
    Grädda i ugn 175* en timma och låt gärna stå kvar i ugnen på 100' någon timma till sen. Jättegott till lax, ugnsbakad med timjan

• Göteborgsbruden

Oj vad mycket recept, ska genast kolla alla o skriva upp Tack så jättemkt allihopa!!

Gravid (¯`°?.¸♥ BF 11/11-08 ♥¸.?°´¯)
  • mooogn

Nu är jag vaken igen

* Guacamole (avocado, lime-/citronjuice, finhackad tomat, salt, finhackad lök, vitlök och chili) är superbra att servera till t.ex.  de ugnsrostade rotfrukterna, hamburgare, kyckling m.m. Nyttiga fetter i avocadon, dessutom

Svar på tråden Ge mej recept på middagar med mycket grönsaker lr rotfrukter