• gookie

vad ska jag göra åt mina torra händer?

Jag smörjer och smörjer och försöker att använda handskar ute. Jag får sprickor i händerna och när jag går i stallet mm och skitnar ner händerna så får jag skit i sprickorna som inte går bort hur mycket man än tvättar sig. Använder brun utan sol och det hamnar också i sprickorna och det ser ut som om jag inte tvättat mig på trettio år. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden vad ska jag göra åt mina torra händer?
  • Flutterby

Jag har samma fråga, får vansinnigt torra händer på vintern och ofta glömmer jag att smörja in mig. I går jobbade jag i trädgården, med handskar på, men fick i alla fall smuts i sprickorna, ser inte kul ut!

• Bei Bei

köp plasthandskar på apoteket och smörj in händerna med olja/salva innan du går och lägger dig för natten och ta på platshandskarna över och sov... Mirakelkur

♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • meic

Hade också detta problemet i höstas, jag varvade med att smörja med ren olivolja, och sen köpte niveas plåtburk med salva i, det gjorde susen för mig på ett par dagar

• Mrs Andie

Om det är väldigt allvarligt och dina sprickor blöder så borde du uppsöka läkar hjälp. Annars är rådet väl att du använder dig av en väldigt fet kräm när du smörjer.

• gookie

Det med handskar ska jag prova. Har väl blött nån gång men då har det varit riktigt kallt och jag gått utan handskar. Det med sova med handskar ska man göra det varje natt? Ja det ser inte kul ut. Man kan ju inte strunta i att vara i trädgård stall mm pga detta direkt

• gookie

Bei bei: Olivolja blir det bra?

• Flutterby

Bei Bei skrev 2008-04-04 09:38:32 följande:

köp plasthandskar på apoteket och smörj in händerna med olja/salva innan du går och lägger dig för natten och ta på platshandskarna över och sov... Mirakelkur
    Bra tips!
  • Mrs Andie

Jag brukar ha hemska utslag på händerna om vårarna och för att få bot med dessa (de kliar,svider och spricker) så använder jag mig av hydrokortisonsalva som finns på apoteket receptfritt. Det funkar för mig och förra våren hade jag ytterstlite utslag pga denna insmörjning. Kom att tänka på att det kanske kan funka.

• MarySpook

uscha! här är en torris till
    Jag är så torr så att jag spricker & blöder när det är riktigt illa...
    Och jag håller helt med, man ser INTE alls kul ut, värsta grovarbetaren
    Har provat det mesta, från svindyra salvor till vanliga handcremer, har dock inte provat olivolja! Så jag tackar också för det tipset

Just nu funkar ATRIX intensivhancreme om jag har den med mig jämt
    Annars går det bra att smörja just där man spricker med INOTYOL, gärna på kvällen eftersom den "ligger kvar" & är jättefet!

Kortison på torra händer är ingen hit! Inte för mig iaf, blir bara ännu torrare + att det förtunnar huden

• Mrs Andie
    MarySpook skrev 2008-04-04 12:29:04 följande:
    Kortison på torra händer är ingen hit! Inte för mig iaf, blir bara ännu torrare + att det förtunnar huden
    Naturligtvis ska man ju följa bruksanvisningarna och om det inte blir bättre ska man ju kontakta läkare.
    För mina utslag så räcker det med två dagars smörjande. Och innan jag kom på att jag kunde använda kortison så hade jag utslag från april till långt in i oktober.
  • fairyfloss

Jag får också extremt torra händer. Senast så gjorde jag saltskrubb (olivolja och vanligt bordssalt), skrubbade försiktigt en stund och skölde sen av saltet med kallt vatten. Sen smörjde jag bara med mer olivolja hela tiden, efter varje tvätt med tvål. Idén med plasthanskarna på natten är jättebra också! Sen tipsar jag att du använder hanskar i stallet och när du arbetar i trädgården också, och sluta upp med brun utan sol åtminstånde tills händerna blir bra igen!!

• fairyfloss

Och sluta upp med att använda krämer som innehåller mineralolja (i princip alla man kan köpa på vanliga affärer), de gör huden tillfälligt bra men den blir "beroende" av krämen. Det är därför du aldrig kan sluta smörja! Olika vegetabiliska oljor som oliv, solros, mandel osv är supermycket bättre!

• 080802

Min mamma har oxå massa sprickor osv hon köpte ACOs Natthandkräm, en blå tub. Den svider som fn men den hjälper.

• Lilla Z

Dermalogicas handkräm är super bra...

• Bei Bei

Blir nog jättebra, kör jag med själv.

gookie skrev 2008-04-04 09:46:57 följande:
    Bei bei: Olivolja blir det bra?
    ♥ Ronja ska blir storasyster. BF 27/4-08 ♥
  • elinvd

Scholl kräm för spruckna hälar....  perfekt även för väldigt torra händer. Det använder jag när jag jobbar. Får väldigt torra händer där och tycker vanlig hankräm bara hjälper i fem minuter innan händerna känns lika torra igen. Men denna är perfekt!

Don't let other people determine your future
  • ängeln83

Här kommer en till med extremt torra händer.
    Kalla årstiden är en mardröm för mej, spricker och blöder.
    Var hos läkaren för nåt år sen och fick diagnosen köld allergi. Måste vara noga med vantar när jag går ut, helst ha tunna bomulls vantar på mej inne, och gummi handskar när jag är i vatten. 
    Fick både Kortison och Caress utskrivet på recept med det har inte funkat.
    Just nu smörjer jag med Locobase repair, funkar någorlunda bra.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°LIAM°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø
  • Pyre på väg

jag lånar av dotterns miniderm flaska, den tycker jag funkar. Ser ut som en elefant i huden på mina händer. Tvättar de otroligt många gånger på en dag eftersom jag jobbar inom vården. Det är ett evigt smörjande nu på vintern eftersom luften är så torr. Blir lite bättre till sommaren.

Meja 070120
  • Löken

Jag lider av självsprickor på händerna året runt, men nu klarar jag mig inte utan Locobase Rapair!! Suvären! Finns på apoteket, den är väldigt dryg.

• Shalimar

Aloe vera forever living har en kräm som är jättebra för torr hud!

Svar på tråden vad ska jag göra åt mina torra händer?