Risoni
Hittade risoni i affären och köpte ett paket bara för att det såg lite roligt ut. Men vad ska jag servera till? Är det istället för vanligt ris/spagetti/bulgur rakt av eller "kräver" det något speciellt för att bli extra gott?
Hittade risoni i affären och köpte ett paket bara för att det såg lite roligt ut. Men vad ska jag servera till? Är det istället för vanligt ris/spagetti/bulgur rakt av eller "kräver" det något speciellt för att bli extra gott?
Min svärmor serverade en maffig sallad med det i... men jag skulle absolut ha i nån buljongtärning eller nån krydda, för de smakade bara vatten då...
Ett tips är att fräsa lök, vitlök och röd paprika i småbitar, blanda i risoni och koka enligt anvisningarna. Kanske också några svarta oliver. Servera med kycklingfiléer och kanske en klick turkisk yoghurt.
Nu blev jag hungrig...
det smakar precis som pasta.
Salta vattnet rikligt så kan du ha det istället för pasta/ris till vad som helst.
Risoni är en typ av pasta...går under pastasorterna "minestrina" här i Italien och används oftast för att göra soppor lite fylligare eller till de små barnen.
Brukar koka buljong på kyckling och grönsaker och ha i någon typ av minestrina. Men det går säkert att göra nån slags pastasallad eller liknande också.
Ingen dans på rosor: DET lät gott. Tackar för tipset.
Lindas kycklingsoppa med risoni
Ingredienser
4 port
2 kycklingfiléer ca 250 g
2 msk smör-&rapsolja
1 1/2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
pressad saft av 1/2 lime (detta brukar jag utesluta)
1 krm chilipeppar
1/2 tsk salt
1 liter vatten
3 msk konc kycklingfond
1 dl risoni
1 dl Kelda mellangrädde (jag brukar ta lite extra grädde)
1/2 dl hackad bladpersilja
Gör så här
Skär kycklingen i små bitar. Bryn dem i smör-&rapsolja i en gryta. Rör i mjöl och tomatpuré. Tillsätt pressad lime, chili-peppar, salt, vatten, fond och risoni. Låt soppan koka ca
10 min. Rör i grädde och persilja.