• Gul13

Risoni

Hittade risoni i affären och köpte ett paket bara för att det såg lite roligt ut. Men vad ska jag servera till? Är det istället för vanligt ris/spagetti/bulgur rakt av eller "kräver" det något speciellt för att bli extra gott?

• Svar på tråden Risoni
  • Alvi

Min svärmor serverade en maffig sallad med det i... men jag skulle absolut ha i nån buljongtärning eller nån krydda, för de smakade bara vatten då...

Heidi på fjället, utgången mjölk, hur uttalar man Toffifee? Allt du undrar, har Effellarna svar på!
  • Ingen dans på rosor

Ett tips är att fräsa lök, vitlök och röd paprika i småbitar, blanda i risoni och koka enligt anvisningarna. Kanske också några svarta oliver. Servera med kycklingfiléer och kanske en klick turkisk yoghurt.

Nu blev jag hungrig...

• Cia o krabaten

det smakar precis som pasta.
    Salta vattnet rikligt så kan du ha det istället för pasta/ris till vad som helst.

• Gul13
    Hm okej. Det var det jag tänkte att det kanske "kräver" kryddning. Fler tips?

Annars får jag experimentera helt enkelt.
  • Carla82

Risoni är en typ av pasta...går under pastasorterna "minestrina" här i Italien och används oftast för att göra soppor lite fylligare eller till de små barnen.

Brukar koka buljong på kyckling och grönsaker och ha i någon typ av minestrina. Men det går säkert att göra nån slags pastasallad eller liknande också.

• Gul13

Ingen dans på rosor: DET lät gott. Tackar för tipset.

• Mamsingen

Lindas kycklingsoppa med risoni

Ingredienser
    4 port
    2 kycklingfiléer ca 250 g
    2 msk smör-&rapsolja
    1 1/2 msk vetemjöl
    2 msk tomatpuré
    pressad saft av 1/2 lime (detta brukar jag utesluta)
    1 krm chilipeppar
    1/2 tsk salt
    1 liter vatten
    3 msk konc kycklingfond
    1 dl risoni
    1 dl Kelda mellangrädde (jag brukar ta lite extra grädde)
    1/2 dl hackad bladpersilja
    Gör så här
    Skär kycklingen i små bitar. Bryn dem i smör-&rapsolja i en gryta. Rör i mjöl och tomatpuré. Tillsätt pressad lime, chili-peppar, salt, vatten, fond och risoni. Låt soppan koka ca
    10 min. Rör i grädde och persilja.

Svar på tråden Risoni