• Anonym (träna)

Friskis och svettis??

Jag är sjukt dålig på att äta. Äter ingenting på dagen och kanske en pizza el dyl på kvällen! Har försökt ändra mina matvanor men det går hemskt dåligt..

Men jag vill gå ner i vikt!

Hur har friskis och svettis fungerat för er? Är det någon som "lyckats" förändra sin kropp genom att lägga fokus på träning och inte på maten?

Drömmen är ju att träna OCH äta bra, men jag får börja i ena änden, tydligen..

hur många pass i veckan är det bra att gå på? Jag har bara kort för gruppsakerna, inte gymmet..

• Svar på tråden Friskis och svettis??
  • Anonym

Du kan väl ändå inte vara överviktig om du äter så lite?

• Anonym (träna)

jo.. jag är det.. väger 101 kg till 175 cm..

har alltid varit överviktig.. =S men vill inte längre!!

• Anonym

Okej, då förstår jag :) Menade inte att låta otrevlig i första inlägget, ser nu att det lät lite illa !

F&S är kanonbra och superrolig träning! Kanske 2-3 baspass i veckan är en bra början? :)

• appapp2

Att börja träna kan vara en bra start, som kanske får dig motiverad att ta tag i resten också.
    Jag tror det är viktigt att lägga sig på en rimlig startnivå, så att man orkar hålla ut och inte går in i väggen, så att säga.
    Vanligen funkar det bäst om man bestämmer 2 eller 3 tider då man tränar, och prioriterar detta före allt annat. Dvs, har jobbet fest - träna. Vill dina kompisar ta en after work i solen - träna. Börjar du rucka på ditt schema blir det bara lättare och lättare.
    För dig är väl 2 pass i veckan en lagom start. kombinera gärna med "vardagsmotion", som promenader och liknande.
    Så, bestäm dig för att träna VARJE måndag- och VARJE onsdagkväll, utan att ge dig själv möjlighet till ursäkter. Har du lite snuva - träna. Har du feber - låt bli.
    Ha dessutom tålamod. Efter hand kommer du känna att det går lättare och lättare och att du får nya, roliga muskler. Använd det som motivation till att ändra din kost.
    Gå inte på reklamen och kosttillskott/"energy bars" osv. Det behöver du inte.

• appapp2

Dessutom, min uppfattning är att om ditt primärmål är viktminskning/konditionsökning är gruppträning bättre än styrketräning. Främst pga att det är svårt som ovan att hålla tillräcklig intensitet i styrketräningen för att ge nån större fettförbränningseffekt. Ja, styrketräning är bättre än inget, men jympa är bättre än styrketräning.

• Anonym (träna)

okej..

ja, jag har som mål att komma iväg på MINST 2 bas eller styrkebaspass i veckan, men förra veckan blev det sex stycken.. jag tycker det är väldigt roligt och är stolt när jag kommer hem.. men ni tycker iaf att 3 pass är acceptabelt?

ifall man inte orkar fler alltså...?

• mammutten81
    Anonym skrev 2008-04-04 13:07:15 följande:
    Du kan väl ändå inte vara överviktig om du äter så lite?
    Skojar du eller?
    KLArt man kan vara!
    Kroppen ställer in sig på svält och det kan göra att det blir motsatt effekt.
  • appapp2

Ja, 3 pass är abolut acceptabelt. Nu vet jag inte hur länge du hållit på, men 3 pass/vecka i 48 veckor är bättre än 6 pass första veckan, 3 pass vecka 2 sen inget mer...
    Nu menar jag inte att du kommer göra så, men jag har massor med bekanta som gjort just så. Flera gånger

Efter ett par veckor byter du ut ett bas- till ett medelpass.

• Anonym

Vad kan en pizza innehålla? 1000-1500 kalorier? Det går man definitvit ner i vikt på, såvida man inte har några problem med ämnesomsättning eller sånt... Det där med svält blir först ett problem när man börjar äta mer, när kroppen suger åt sig allt den kan få ! Det är åtminstone så jag har upplevt det själv, dock är jag verkligen ingen expert ;P

• Anonym (träna)

ok.. fint att höra alla tips..

jag äter en antideppmedicin och har helt tappat aptiten nu. får ont i huvudet på kvällarna för att jag inte orkat äta / laga mat och då blir det lätt onyttigt takeout.. :S

att gå och träna är som terapi för mej och det är skönt att slippa tänka..

• mammutten81

JAg tränar ungefär 5 pass i veckan på friskis!
    Det som är bra är att man kan ta allt som man själv kan, orkar man inte en sak kan man stå och trampa på stället och det finns mycket att välja mellan!

• Anonym (träna)

har du märkt något på kroppen?

hur länge har du tränat så?

• Anonym

Det du måste göra när du tränar är att äta ordentligt under dagen. Försök att få i dig frukost, lunch och middag och däremellan mellanmål (frukt el dyl). För att kroppen ska orka träna så måste den få mat. Dom dagar som du tränar drick mycket vatten! Man förlorar mycket vätska under ett pass och det bästa är att ladda depåerna under dagen, inte springa och dricka vatten under passet som många gör. Laddar du under dagen så behöver du ingen vätska under passet.

Lycka till!

• Anonym (träna)

och jag är så dålig på maten... skitjobbigt!! kan inte laga mat och är samtidigt så himla kräsen.. eftersom jag inte blir hungrig vill jag äta något som jag gillar, men nu gillar jag ingenting.. :(

• mammutten81

Anonym (träna) skrev 2008-04-04 14:21:45 följande:

och jag är så dålig på maten... skitjobbigt!! kan inte laga mat och är samtidigt så himla kräsen.. eftersom jag inte blir hungrig vill jag äta något som jag gillar, men nu gillar jag ingenting.. :(
    Okej, nen det får du ju ta och försöka fixa ändå.
    Man kan ju inte gilla allt.
    Men man får ju försöka, till viss mån.
    Grivt bröd, fullkornspasta, mindre läsk och godis.
    Kan ju var avardagsgrejjer, du behöve rju inte lägga om allt.
    Men du kan ju äta vanligt middag, ngt kan du väl laga?
Svar på tråden Friskis och svettis??