• Anonym (lisa)

Gifta sig med någon som varit gift.

Min sambo sedan 4 år har tidigare varit gift. Nu har vi börjat planera vårt kommande bröllop i höst och ibland har jag lite jobbiga känslor om detta. Han har ju trots allt varit med en gång förrut.

Jag vill ju inte att hans dag ska bli en upprepning på det han redan varit med om, utan att detta blir vår dag.
    Har ställt lite frågor om hur det gick till, men han vill inte direkt svara. Inte så att vi är osams alls, men jag funderar ändå ibland.

Har någon av er varit med om detta och gift er med någon som varit gift? Frågade ni om hur det varit förrut eller lät ni det vara? Och har ni några tips att ge mig för att inte bli tjurig och vresig om det här. Vi har inga barn någon av oss men planerar att bli gravida efter bröllopet.

Kan tillägga att vi har en liten diskution angående nya efternamnet. Hans förra fru har kvar hans och vill inte byta. Hon bor 30 mil bort så det stör väl inte direkt, men visst vore det roligare för oss att kunna vara bara vi två om att heta sambons efternamn. Vi vill inte ta mitt efternamn. Så lite råd önskas? =)

• Svar på tråden Gifta sig med någon som varit gift.
  • Anonym

Jag har varit gift tidigare (stort kyrkbröllop med stor fest och allt) och om jag och sambon någongång gifter oss blir det borgerligt. Jag ångrar att jag gift mig tidigare men ibland blir det så.

Ni kanske ska göra det enkelt, gift er borgerligt och åk iväg på en resa kanske?

Angående efternamnet, vad är det för en som vill behålla mannens namn? Direkt när jag och exet hade skilt oss tog jag tillbaks mitt flicknamn och jag kommer aldrig någonsin byta namn igen! Ni behöver inte ha samma namn, du kan ha kvar ditt och han sitt eller så kommer ni på något unikt tillsammans.

• Anonym

Både jag och min man har varit gifta förut men ingen av oss hade gift oss i kyrkan, han hade gift sig i rådhuset och jag i församlingshemmet så för oss var det enkelt att välja kyrkbröllop. Men tänk på att bara för att din blivande man har gift sig förut så är allt nytt, för nu är det DIG som han gifter sig med...
    Lycka till!

• Anonym (been there)

Jag hade också min ex-mans efternamn tills jag gifte om mig och det enbart för att jag hade haft det namnet längre som vuxen än mitt flicknamn och jag hade svårt att identifiera mig med det igen.
    Anonym (been there) skrev 2008-04-04 14:25:02 följande:

Både jag och min man har varit gifta förut men ingen av oss hade gift oss i kyrkan, han hade gift sig i rådhuset och jag i församlingshemmet så för oss var det enkelt att välja kyrkbröllop. Men tänk på att bara för att din blivande man har gift sig förut så är allt nytt, för nu är det DIG som han gifter sig med...Lycka till!
  • saraseal

jag har kvar min fd mans namn.. det vigtigaste är att jag har samma namn som barnen tycker jag

• Åsa

Bättre att du frågar blivande maken hur han vill ha bröllopet än hur hans förra var. Lider inte han av om något är liknande behöver ju inte du göra det.
    Två av mina kusiner har gift sig med kvinnor som varit gifta innan. De gifte sig borgerligt i ett lite mindre format.

Vill mannens ex ha kvar hans efternamn så är det ju inget ni kan göra något åt, utom att snällt förklara att det skulle kännas bra om hon inte hade kvar det, om det är viktigt för dig/er.
    Tror det kan finnas många anledningar. Att man vant sig vid namnet och identifierar sig mer med det än flicknamnet. Att det är besvärligt i jobb etc att byta. Se på skåderspelerskan Pernilla Wallgren-Östergren-August; hon behöll efternamnen först efter ene maken och sedan andre.
    Själva slipper vi sådant då ingen av oss ser någon vits med att byta namn för att man gift sig

• Anonym (lisa)

Vi har pratat om borgerligt, men jag vill ändå gifta mig i kyrkan. Jag vill inte att mitt bröllop ska bli mindre eller behöva vara borgerligt för att han redan stått framför en präst. Så känner jag iallafall. Han hade en ide om att åka utomlands och gifta oss, men jag vill att min släkt ska få se mig som brud.

Att fråga hur han vill ha det är nog bättre, men då tror jag kanske att han inte har nya ideer utan att det är som det förra.
    Svårt det där.

Och vad gäller namnet så hade hon inget svar på varför, de har inga barn heller.

• Anonym (omgifte)

Varför skulle hans ex behöva byta namn? Det kan man inte kräva o du får leva med att han har ett förflutet precis som du har fastän du inte varit gift.

Jag har tidigare varit gift och min sambo har inget att fundera på när det gäller vår stundande vigsel. Jag har mitt ex. efternamn som jag kommer att byta till ett som är gemensamt för mig o min sambo/blivande. Att jag har mitt ex efternamn är ju för att jag dels har haft det så länge att det är MITT nu.

Vigseln kommer inte att bli likadan eftersom vi är i en annan tid nu och jag är med en annan man.

• k girl

Jag har varit gift förut och jag sade att jag inte ville ha ett stort bröllop igen. Det ville dock min fästman, så det fick bli så. Jag tror inte att han tycker att det är så jobbigt, men han säger någon gång att "du har ju redan gjort det här en gång, så du har ju vanan inne", ungefär. Jag brukar svara honom att det är ju första gången jag gör det med dig.

När vi har planerat har jag tänkt på det förra bröllopet, vad som var bra och vad som var dåligt. Oavsett hur man gör blir ju bröllopet unikt!

• Janix

Kan ni inte hitta ett nytt efternamn som båda gillar. Det kan ju finnas något fint som en mormor eller farmor hetat, eller så tar ni ett helt nytt!

• Yrslan

Sorry men har han varit gift förut så har han. Det går inte att trolla bort eller göra ogjort genom att be att hans ex ska byta namn??!! Jag har själv gift mig kyrkligt två ggr och jag kan tala om att vi inte ens diskuterad mitt förra bröllop när vi planerade vårt nya. Inte heller kändes bröllop nr 2 som en upprepning... Tycker du verkar lite fixerad vid hans förflutna, nu är det NI. Han har gått vidare och de borde du också göra.
    Ni kanske skulle ta ett eget namn båda två om han nu är intresserad av att byta namn? min nuvarande man fick bestämma hur vi skulle gifta oss, han ville ha ett stort kyrkbröllop och då fick det bli så. Jag hade lika gärna gift mig mer intimt men han fick välja eftersom han aldrig tidigare varit gift.

Svar på tråden Gifta sig med någon som varit gift.