• varfördåför

BULA i pannan!

min tvååring föll just med pannan mot köksbordet, han fick genast en hjätte bula, som en enkrona i diameter och väldigt utstickadne.

vet att man inte ska kyla bulor då de sitter i huvudet. men kan de vara farlia på något annat vis. bör man ha koll på något vis? kan de vända sig innåt även om man inte kyler?

tre barn o har aldrig varit emd om en bula

När får vi en Gloria?
  • Svar på tråden BULA i pannan!
  • beckiebabe

jag har hört att man "bara" ska va uppmärksam på mjuka bulor... sa de till mig på akuten när min son föll ner å landade på huvudet...

• Fru Engman

Ska man INTE kyla när de får bulor i huvet? Varför?

Mina barn har peppar, peppar inte slått sig i huvet än men det kan ju va bra och veta...

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mitka79

varför ska man inte kyla bulor i huve?

var uppmärksam på om barnet är slött, mår illa kräks

• varfördåför

bulan kan vända sig innåt istället därför ska man inte kyla, att kyla bulor är en myt.

men vet att vissa kan få problem ändå med bulor?!

När får vi en Gloria?
  • Fru Engman
    xylifon skrev 2008-04-04 15:15:25 följande:
    bulan kan vända sig innåt istället därför ska man inte kyla, att kyla bulor är en myt.men vet att vissa kan få problem ändå med bulor?!
    *hehe* Tur att man fick veta det då såhär 6 år efter att Saga fötts. Tur att hon inte slått sig i huvet då...
  • Fru Engman

Vad gör man åt blåmärkena?

Blåmärken och bulor behandlas bäst med kyla. Eftersom blåmärken är blödningar under huden

kan man stoppa eller minska utbredningen av dessa väsentligt genom att kyla ned det skadade

området. Blodådrorna drar sig samman på grund av kylan och blödningen upphör. Placera aldrig

kylan direkt på huden! Blåmärken avkyls 15 minuter åt gången med en paus på 15 minuter

innan behandlingen återupptas. Om blåmärket är stort kan man upprepa tre gånger. Om huden

blir vit eller hård ska man genast upphöra med kylbehandlingen, och om huden inte återfår sin

normala färg ska läkare kontaktas.

• varfördåför

haha.. mm.. då jag var lite så kylde man ju bulor, men nu vet jag att man nte ska. men hur gör man då. är bulor ofarliga?

jag fick lära mig det då jag gick ungamammor tror jag

När får vi en Gloria?
  • varfördåför

men det sår inget alls om huvudet. det är skillnad där!

När får vi en Gloria?
  • Keewii

Min dotter föll in i ett glasbord i sommras och fick en jätte bula. Vi tog en stek och virade in i en handduk och la på. Bulan sjönk, men blå, grön och gredelin blev hon!
    Läskigt är det!

Svar på tråden BULA i pannan!