• varfördåför

BULA i pannan!

min tvååring föll just med pannan mot köksbordet, han fick genast en hjätte bula, som en enkrona i diameter och väldigt utstickadne.

vet att man inte ska kyla bulor då de sitter i huvudet. men kan de vara farlia på något annat vis. bör man ha koll på något vis? kan de vända sig innåt även om man inte kyler?

tre barn o har aldrig varit emd om en bula

När får vi en Gloria?
  • Svar på tråden BULA i pannan!
  • Fru Engman
    xylifon skrev 2008-04-04 15:31:27 följande:
    men det sår inget alls om huvudet. det är skillnad där!
    Men var har du fått informationen från att man inte ska kyla?

Man stryper ju blodtillförslen till kärlen när man kyler.

Hur kan en bula "vända sig inåt"?

Jag har aldrig hört detta, därav frågorna.
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • varfördåför

jag ahr en kompis som fått söka läkare då bulan vändesig innåt.

du stoppar blödningen på ytan men innuti så fortsätter det att "blöda" inne i huvet osså kommer trycket innåt istället!

När får vi en Gloria?
  • Peda

Bulor som vänder sej innåt? Kan inte komma ihåg att jag sett varken barn eller vuxna med buckliga huvuden.. inte rent som ett hål från en bula.. o jag har sett ett par skallar i min karriär!

• skrutteluttan74
    xylifon skrev 2008-04-04 14:55:22 följande:
    min tvååring föll just med pannan mot köksbordet, han fick genast en hjätte bula, som en enkrona i diameter och väldigt utstickadne.vet att man inte ska kyla bulor då de sitter i huvudet. men kan de vara farlia på något annat vis. bör man ha koll på något vis? kan de vända sig innåt även om man inte kyler?tre barn o har aldrig varit emd om en bula
    Jag har i 14 år använt "Kylning" på de mesta på alla kidzen,aldrig hört att man inte ska kyla.
    Kylningen har funkat ialla fall på de mesta
    Och morsan kylde oss och aldrig har jag hört talas om bulor som vänder inåt...SKumt
  • varfördåför

ja, han ahr iaf överlevt pojken och det är svårt att veta om han ahr lidit några men (detta gäller ju ilon) men vi får se i morgon hur blå han är!

När får vi en Gloria?
  • Igloo79

Har inte heller hört att man inte ska kyla bulor att de då vänder sig inåt. Och maken är sjuksköterska...

• Moder2

Vad jag vet så är det väl farligare att slå i bakhuvudet?
    Min kom hem från fsk i förrgår med en 5 kronas bula i pannan, jag tog det med ro...hade den suttit bak hade jag nog varit mer obs...
    Kanske var dumt?...fundersam

små barn små bekymmer...stora barn större bekymmer...
  • Snowieflickan

Enligt growingpeople.se så ska man göra så här:

"Får barnet en bula kan du lägga något kallt på bulan de första 15 minuterna, till exempel krossad is i en plastpåse invirad i handduk.

Om barnet blir trött, klagar över huvudvärk eller drabbas av yrsel eller illamående låter du barnet vila och ta det lugnt de närmsta timmarna. Somnar barnet så väck honom eller henne med jämna mellanrum under det närmaste dygnet och kontrollera att han eller hon är sig lik."
    Adress till sidan: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Där står det oxå en massa andra tips som kan vara bra att veta när ens barn slagit sig i huvudet.

Lycka till o hoppas det inte e någon fara med Ilon!

• Igloo79

Fast då måste jag fråga...står det vem som skrivit det på growingpeople och var de fått det ifrån? Jag menar kommer det från sjukvården eller skriver de det för att man alltid gjort så. Nu har jag inte hört annat än att man ska kyla tidigare, men nu när man läser undrar man ju var sånt kommer ifrån.

Hade det stått på vårdguiden eller något liknande hade jag inte ifrågasatt det, men är lite skeptisk mot olika siter och forum där man inte vet om det är medicinskt vedertaget.

• Snowieflickan

Just den här grejen står det att författaren är Tor Lindberg. Och enligt dem själv är han barnläkare. Ja man ska ju alltid ifrågasätta hemsidor, men jag tycker att det verkar vara en trovärdig sida när man tittar runt på den. Dessutom är det en sida som vi i min föräldragrupp blivit rekommenderade att använda oss av o läsa på från BVC. Men vad vet jag det kan ju vara skit för det.

• Igloo79

Får väl kolla upp det där med Tor Lindberg. Sen med BVC, så litar jag inte en sekund på deras utlåtande. har fått så mycket konstiga råd som gått tvärt emot mina egna instinkter. Och när jag testat det som de har rekommenderat så har det bara blivit galet och knasigt, men när jag kört på på det jag själv kännt så har det blivit bra. Så dit går jag numera bara för att mäta, väga och få vaccin. Inget annat.

• Snowieflickan

Tor Lindberg, professor emeritus, barnläkare, Barn- och ungdomskliniken, Norrlands Universitetssjukhus, Umeå.
    Redaktör för Lärobok i barnmedicin och Bonniers Barnläkarbok. Chefredaktör, står det på growingpeople.se.

Söker man på Tor Lindberg på google.se hittar man en massa träffar. Blandannat att han ska ha varit med och skrivit i boken "Bonniers Barnläkarbok".

Sammantaget tycker jag att det verkar vara en relativt vettig person med vederlagd medicinskerfafernhet och speceillt av pediatrik.

Studerar själv till sjuksyrra och visst ibland har man inte alls fått bra råd från BVC men överlag tycker jag att dem är riktigt bra iaf här där jag bor. Kan ju säkert variera.

• varfördåför

hehe.. jo det gick bara bra med ilon inga problem med honom inte

är bara så obehgligt då de slår huvudet, va nästan bättre då skinnet gicksönder så blev det ingen bula alls, då vet man ju att det inte trycker iaf

När får vi en Gloria?
  • Snowieflickan

xylifon: jamen så skönt att det gick bra. Jo det e läskigt när dem slår i huvudet. Inget kul alls. Svårt när dem e små o inte kan säga om de har huvudvärk eller mår illa eller så också.

• varfördåför

jo presis, o om man frågar ilon vars han har slagit sig då han kommer och gråter svara han ofta golvet eller bordet osv inte vars på kroppen, den frågan förstår han inte

men nu är han lite blågrön i pannan, blev ändå inte så mycke!

När får vi en Gloria?
Svar på tråden BULA i pannan!