semester under provanställning
började min provanställning i veckan. har månadslön. har jag rätt till semester???
började min provanställning i veckan. har månadslön. har jag rätt till semester???
Ja, du har rätt till 25 obetalda dagar. Din arbetsgivare kan dock förlänga din provanställning med lika många dagar som du varit ledig.
Semesterrätt har du alltid. Får du semesterersättningen utbetald kontant nu under provanställningstiden?
Om du har månadslön arbetar du in i snitt 2,2 betalda semesterdagar/ månad. Så om tex din provanställning är på 6 månader (som den max får vara innan den går över till en tillsvidareanställning) så har du rätt till 13 betalda semesterdagar som du kan ta ut i förskott. Skulle din anställning avbrytas innan dessa 6 månader så blir du dock återbetalningsskyldig för de semesterdagar som är uttagna men ej intjänade.
Man kan även ta obetald semester dvs tjänstledigt. Dock drar den mer än 1,0 dagar per ledig dag då.
Det finns inget som med automatik ger dig rätt till någon betald förskottssemester. Rätt till semesterledigt har man men inte növänigtvis något betalt.
tack för alla svar!
Som jag fattat har jag alltså 2,5 veckor betalt.
Tror ni att jag får kicken om jag tar föräldraledigt 1,5 vecka för att lillan ska slippa gå på annat dagis den tiden???
Det finns ingen lag som ger dig rätt till förskottssemester, det är helt upp till företaget/kollektivavtalet.
Det skulle förvåna mig väldigt mkt om du fick kicken för det, så länge som du säger till i tid.