• mariahammarberg

NI som gör HEMLAGAD GRÖT till era barn....

hur gör ni, har testat att göra hvaregrynsgröt men den blis som klister och jag kan inte själv tänka mig att äta den.....

Annan gröt som är god? Är det stor risk med ledsna barnamagar om man gör mannagrynsgröt och risgrynsgröt - mkt mjölkprodukter?

• Svar på tråden NI som gör HEMLAGAD GRÖT till era barn....
  • Krabbolina

havregrynsgröt så tar jag 1 dl gryn och lite mer än 2½dl vatten. Kokar upp. Blir aldrig klisteraktig.

• mariahammarberg
    Tummelisa06 skrev 2008-04-05 11:29:27 följande:
    Jag brukar köra mammagrynsgröt
    hur mkt då? blir inte barnet hårt i magen av all mjölk? vad äter barnet som sylt/kryddning till mannagrynsgröt?
  • Mizzz
    mariahammarberg skrev 2008-04-05 11:31:52 följande:
    hur mkt då? blir inte barnet hårt i magen av all mjölk? vad äter barnet som sylt/kryddning till mannagrynsgröt?
    Man kan koka det på ersättning oxå Det är bra för då får man i järn mm som kan behövas..
  • mariahammarberg
    Mizzz skrev 2008-04-05 11:33:27 följande:
    Man kan koka det på ersättning oxå Det är bra för då får man i järn mm som kan behövas..
    Dottern är 1år 1mån drygt, har inte ätit ersättning sedan hon var 8mån. Ska man dessutom köpa ersättning att balnda i kommer man ju inte billigare undan än köpegröten.
  • Niinaaa

Du kanske blandar havregrynsgröten fel?

Sen tror jag inte det är ngn fara med att dricka mjölk. Har aldrig hört

• Videli

Jag gör havregrynsgröt, polentagröt, majsgröt och maiazenagröt till min son...

• FruStolpe

Jag har alltid gett havregrynsgröt till mina barn, men jag "kokar" den i micron. Så det är väl sådär halvhemlagat.

• Mimmicry

Inte för att vara elak, men om du inte klarar av att göra havregrynsgröt, bör du nog inte försöka dig på mannagryn eller risgrynsgröt.

Men om du testar fiberhavregryn så brukar den bli mindre klistrig.

• mariahammarberg
    Mimmicry skrev 2008-04-05 13:12:50 följande:
    Inte för att vara elak, men om du inte klarar av att göra havregrynsgröt, bör du nog inte försöka dig på mannagryn eller risgrynsgröt.Men om du testar fiberhavregryn så brukar den bli mindre klistrig.
    nej då inte elakt....
  • Pokoyo

Koka den lös, alltså med mer vatten och långsammare. Rör i smör på slutet. Blanda i fruktpuré.

• musli

nänänä... inte ge fiberhavregrynsgröt till så små...

Vanlig havregrynsgröt är suveränt, vår Hanna är uppvuxen på det men numera har hon ju egen vilja och då ska det vara annat ibland!
    1 dl havregryn och 2 dl vatten. Klagar barnet på konsistensen?
    Och servera med mjölk (då svalnar ju gröten samtidigt) och kanske lite lingonsylt (bra vitaminer) eller äppelmos.

• Mimmicry

Barnet är 1år då kan hon väl äta fiberhavregryn?
    Beror visserligen på hur känslig hon är, men min klarar iaf av det, och hon är lika gammal.
    Det är ju fiberberikade vällingar till ettåringar.

• AJS

Man kan göra jättegod slät gröt på korn - skräd- graham och rågmjöl, var för sig då alltså. Rågmjöl är lite väl krafigt och kanske inte det bästa att börja med för små barn.
    Gör så här koka upp vatten, tex. 2 dl för ett mindre barn, när vattnet kokar så vispa i mjölet tills det blir en jämnsmet. Man måste vispa ordentligt så det inte klumpar sig. Det ska bli något lösare än gröt och sedan stå och eftersvälla en stund gärna en kvart, har själv låtit det stå längre än så och det blir bra det med. Skrädmjöl sväller mer än de andra sorterna så den får man lämna lite lösare, ni får prova er fram. Blir iaf. god och nyttig gröt. Som vuxen tycker jag det blir godare om man saltar lite när gröten kokas upp, men det behovet har sällan barnen.

Svar på tråden NI som gör HEMLAGAD GRÖT till era barn....