• Raggarflickan

Kan vuxna bli smittade av rotaviruset?

Jag misstänker att min son har råkat ut för rotaviruset, han spydde onsdag och torsdag och har även haft feber. Idag är han feberfri men har en hemsk diarre. Varenda gång han bajsar så läcker blöjan. Har läst en del trådar om rotaviruset men har inte hittat något svar på om vuxna kan bli smittade.

Någon som vet?

• Svar på tråden Kan vuxna bli smittade av rotaviruset?
  • Aquila

Oj, nu känner jag mig extremt korkad...Men vad är ett Rotavirus?

• Hemliga 72an

Rotavirus är en vanlig orsak till magsjuka och kan i vissa fall leda till svåra diarréer. I första hand drabbar viruset barn och sprids via händer och kontakt med avföring och smittade föremål. Besvären börjar ofta med kräkningar. Sjukdomen är självläkande och pågår knappt en vecka. För att inte torka ut ska du dricka mycket. Små barn behöver ibland matas med sked.

Rotaviruset är i Sverige den vanligaste orsaken till magsjuka hos barn som är mellan sex månader och två år. Även vuxna kan drabbas av vissa typer av rotavirus. Viruset finns över hela världen och kan också spridas med förorenat vatten och livsmedel. I fattiga länder blir många svårt sjuka och somliga dör

• Aquila

Tack för den utförliga förklaringen! Nu när jag tänker efter har jag nog stött på och reflekterat över detta virus tidigare men inte greppat namnet.
    Nu lär jag komma ihåg det.Glad Ha en bra dag!

Linda med 5 skrev 2008-04-05 15:12:00 följande:
    Rotavirus är en vanlig orsak till magsjuka och kan i vissa fall leda till svåra diarréer. I första hand drabbar viruset barn och sprids via händer och kontakt med avföring och smittade föremål. Besvären börjar ofta med kräkningar. Sjukdomen är självläkande och pågår knappt en vecka. För att inte torka ut ska du dricka mycket. Små barn behöver ibland matas med sked.Rotaviruset är i Sverige den vanligaste orsaken till magsjuka hos barn som är mellan sex månader och två år. Även vuxna kan drabbas av vissa typer av rotavirus. Viruset finns över hela världen och kan också spridas med förorenat vatten och livsmedel. I fattiga länder blir många svårt sjuka och somliga dör
  • Hemliga 72an
    Aquila skrev 2008-04-05 15:16:12 följande:
    Tack för den utförliga förklaringen! Nu när jag tänker efter har jag nog stött på och reflekterat över detta virus tidigare men inte greppat namnet.Nu lär jag komma ihåg det. Ha en bra dag!
    Googlade fram det!
  • Gladskit

Ingen aning faktiskt.
    Min son har haft det två gånger och vi vuxna har inte blivit smittade. Usch, det är verkligen hemskt..
    Hoppas att din son kryar på sig!

• FruStolpe

Jepps, jag fick det när min äldsta son hade det. INTE roligt.

• Anna i Hult

Man blir immun efter en omgång, och de flesta drabbas ju som småbarn, så det är ovanligt att vuxna blir riktigt sjuka. Lite illamående innan antikroppsproduktionen kommer igång brukar man få, och större barn kan kräkas en gång eller så.
    Tyvärr kan barnet vara sjukt längre än en veck, skulle nog snarare säga två till tre veckor innan diarren är slut. OBS-Diarren är smittsam,även om barnet mår bra!

• Aquila

Så klart! hehehe... I love Google!Skrattande

Linda med 5 skrev 2008-04-05 15:19:37 följande:
    Googlade fram det!
  • verrron

När vår son hade det så sa barnläkaren att det bara drabbar barn under 5 år. Och det stämde för oss, varken vi föräldrar, personalen på dagis eller de andra föräldrarna smittades. Av 25 barn på förskolan smittades 24 av rota. Och som sagt ingen vuxen insjuknande.

Däremot som vuxen kan man bli illamående sa de( Barnläkarna på akuten), men inte själv insjukna.

• FruStolpe

...Men jag hade diarré i 9 dagar, och läkare sa att det var rota virus jag hadde. Sonen hade haft det veckan före.

Nu i år hade min brors barn det, då fick också min bror det efter dem och han är 37år ...hans fru fick det inte. En läkare sa också då att det var rota han hade.

• Anna i Hult

Det klart man kan få det som vuxen om man inte haft det som barn. Precis som vattkoppor eller mässlingen!

• happy2
    Anna i Hult skrev 2008-04-05 15:21:06 följande:
    Man blir immun efter en omgång, och de flesta drabbas ju som småbarn, så det är ovanligt att vuxna blir riktigt sjuka. Lite illamående innan antikroppsproduktionen kommer igång brukar man få, och större barn kan kräkas en gång eller så.Tyvärr kan barnet vara sjukt längre än en veck, skulle nog snarare säga två till tre veckor innan diarren är slut. OBS-Diarren är smittsam,även om barnet mår bra!
    He,, man blir inte emun av en omgång av detta virus, men där emot blir de inte lika intesivt som när man har de första gången,, och eftersom vuxna i allmänehet har lite bättre "hygien" än barn oftast,, så drabbas de mer sällan oss vuxna,,
    Sebastian kevin Alexander
Svar på tråden Kan vuxna bli smittade av rotaviruset?