• SagasPappa

    Hur gör ni med Pappaledigheten?

    Hej på er alla,

    Skulle bara vilja vete hur ni alla pappor gör med er föräldrarledighet? Jag kör fredgar ledigt och har gjort det i 16 månader nu sen lillan föddes, ska göra det fram till augusti då hon börjar på dagis.

    Mvh
    SagasPappa
    pappsen.blogg.se/

  • Svar på tråden Hur gör ni med Pappaledigheten?
  • anteman

    Hej!

    Har planerat in att vara ledig från 1/9 till årets slut. Men om det sedan går och passar ihop med min frus arbetstider arbeta lite extra. Man förlorar en hel del pengar när man är ledig. I och för sig är min Hannah värd det, men det svider lika mycket i plånboken i alla fall. Men nu har jag bestämt mig och så får det bli. Sedan får man rätt magen efter matsäcken.

    Ha det bra!
    /anteman

  • Trojan Rudeboy

    Har varit ledig på heltid sen 10/10-07 och börjar igen 10/8-08. Och fr.o.m 3 veckor sedan är frun f-ledig, så nu är hela familjen samlad över sommaren... Sweet!

  • Glondim

    Jag var ledig 11 månader med nr 1 och 13 månader med nr 2

  • jabadabadoo

    HAr inte varit ledig mer än 6v då vi var i thailand. Nu väntar vi vårt andra och jag hoppas kunna ta ledigt mer då.

  • DrKejs

    Helledig i 9 månader från årsskiftet 2006-2007, sedan 50% i 3 månader, sedan nästan helledig fram till september då jag går upp på 50%. Efter det 50% så länge det går, förhoppningsvis något år framöver.

  • cDk3r

    jag var ledig i 9månader, det var guld värt! Har även ett par månader kvar att plocka ut, har inte riktigt bestämt vad jag ska göra med dom.

  • AndersJ

    Jag är hemma med nr2 nu 3dager/vecka. Tycker det är roligt som tusan då jag missade detta med första, då min fru tyckte att sitt dåvarande jobb va så j***a trist.
    Så jag tycker att jag får en bra balans mellan jobb och barn. Tiden går så fort så man får passa på att njuta..

  • Schnitzel

    Jag bara jobbar. Tar ut två veckor nu i sommar (+sem) och sen 3 veckor i Februari. Efter det får jag se vad som händer.

  • Papito

    Hemma sammanlag 14 månader, 12 som föräldraledig och semester innan och efter. Hur gott som helst! Visst finns det dagar och veckor då det är lite segt men i det stora hela är det kanon. Det blir dessutom bara roligare och roligare då h*n blir större och större och mer självständig. Att vara hemma under våren och sommaren gör inte saken sämre.

    Det är kanon!

  • DrKejs

    Till er pappor som inte tar ut så mycket:

    Gör det! Det är ta mig fan det bästa jag gjort! Låt inte denna möjlighet glida er ur händerna och lämna över allt det roliga till mamman. Ta detta privilegium som det är att få vara med barnen medan de är små.

  • pappaM

    Håller med DrKejs - ta chansen! Har många kompisar som motiverar sitt beslut med att ta ut minimialt med pappaledighet i stil med "det passar inte med mitt jobb", "jag tjänar mer och måste satsa nu". Va f-n, det handlar om lite svaj på ekonomin i något år och karriärklivet kommer om du har förtjänat det! Investera i det viktigaste du har - din barn.

    /M

  • MärstaPappa

    Med min första dotter var jag hemma heltid i 6 månader då min fru jobbade, jag kommer nog att vara hemma under vissa dagar varje vecka med våran nya nu eftersom att jag jobbar skift schema nu..

  • Frontline

    Jag är pappaledig sen den 20 maj och ska vara hemma tills i början på oktober..
    Jobbet betalar 10% av min lön utöver föräldrapenningen om man är ledig max 4 månader i ett sträck innan barnet är 18 månader..
    vet inte om det bara är metall som har så eller om det gäller för alla...

  • skrattande

    Två månader pappaledighet plus en-två månader med sparad semester ser det ut att bli.

Svar på tråden Hur gör ni med Pappaledigheten?