• Soffiloppi

Sluta-äta-på natten-metod ?

Bakgrund:
    Nu är vår tjej över 5 månader. Rutinerna på dagen fungerar bra med mattider och annat. Hon är pigg, aktiv och glad. Hon har vetat skillnaden mellan dag och natt sedan hon var 2 månader, så problemet är inte att hon vaknar ofta på natten. Problemet är att hon vaknar 2-3 ggr/natt för att hon vill äta, hon är alltså HUNGRIG på natten. Det är inte enbart en ömhetsgrej. Hon tar stora klunkar. Nu börjar vi tänka att det är för att hon är van att äta då och det fortsatt som en dålig vana. Min dotter vägrar ta flaska därför känner jag att jag börjar bli väldigt sliten att amma dygnet runt i över 5 månader, så nu behöver vi bryta detta för att orka.
    Pappan har ett tungt jobb och får göra det mesta hemma efter jobbet eftersom jag inte orkar så mycket . Hormonerna är ju inte på samma nivå som ibörjan heller...så nu börjar vi båda bli riktigt utslitna !
    Vi kör med samma rutiner kväll efter kväll och hon kan oftast somna själv i sin spjälsäng. Samsov gjorde vi tills hon var 4 månader, sedan märkte vi att hon sov lika bra el. tom. bättre i sin spjälsäng. Hon somnar om fort efter hon ammat, då lägger jag oftast tillbaka henne i spjälsängen om jag orkar, ibland blir hon kvar hos mig...(Pappan sover i annat rum för att orka jobba)
    -----------------------------------------
    Nu till frågorna. Vet att det finns många trådar om detta ämne, men jag vill ha en egen tråd där jag får svar mina specifika frågor utifrån min egen situation.

1:Finns det någon speciell metod för hur man slutar amma på natten ? (då menar jag inte sömnmetoderna eftersom sömnen inte är problemet i vårt fall)

2:Ska man trappa ner succesivt med mat på natten, eller sluta helt. Isåfall hur ?

3:Spelar det någon roll om mamman eller pappan sover i samma rum när man ska vänja av mat vid natten ?

4:Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan barnet förstår att man inte äter på natten ?

5. Vad är bäst att ge på kvällen, gröt eller välling ?
    Är det att rekomendera att börja med välling före 6 mån. ?

6. Era egna erfarenheter mottages gärna

• Svar på tråden Sluta-äta-på natten-metod ?
  • ultimma

min dotter är år och natt äter fortfarande, varför vill du sluta om hon är hungrig?

• Soffiloppi
    ultimma skrev 2008-04-06 12:33:01 följande:
    min dotter är år och natt äter fortfarande, varför vill du sluta om hon är hungrig?
    Som jag skrev. Hon tar inte flaskan och att amma dygnet runt börjar bli riktigt slitsamt nu. En gång/natt skulle vara mer lagomt, men att hon äter 2-3 ggr/natt känns lite överdrivet.
    Från att hon är 6 månader tänkte vi ge välling, antingen med mugg eller pipmugg så då kanske pappan ge mat på natten så att jag får sova på helgen åtminstone, annars går jag snart under och orkar inte vara en bra mamma längre känns det som.

En fråga till dig Hur orkar man ända tills barnet är ett år eller mer ? Ammar du då henne dygnet runt eller tar hon flaska så att ni kan turas om att mata. ? Jobbar du om dagarna eller är du fortfarande hemma ?
    En normalfugnerande person behöver ju sin sömn för att orka jobba och ta hand om sitt barn. Sedan beror det väl lite på vad man har för jobb, och också hur man fungerar som person, om man har stort sömnbehov eller inte.
    Min mamma orkade inte amma efter 4 månader och då slutade hon bara. I mitt fall är det inte lika enkelt som att bara sluta eftersom hon fortfarande är hungrig på natten och inte tar flaska. Vi vill ha tips och råd på hur vi ska lära henne att på natten sover man bara. Det är bara på dagen man äter.

Vår sköterska på BVC säger att från 4 månader ska barnet kunna vara utan mat på natten, i allafall inte behöva mer än 1 gång/natt. Vi förstår att detta givetvis är olika från barn till barn, men, men...
  • Havsjungfrun

Det är helt normalt att de äter på natten också vid den åldern. Sonen slutade med sin välling på natten vid 17 månaders ålder och dottern som är 7 månader ammas fortfarande på nätterna. Du får passa på att vila på dagen när hon sover.

• Noklen

Svarar utifrån min erfarenhet med första barnet.

Jag slutade nattamma när flickan var 6½ månad. Hon åt då bra dagtid och jag orkade inte amma på natten längre. Lösningen för oss var att hennes pappa tog hand om uppvaken i 3 nätter. Han erbjöd vatten (ifall hon skulle vara törstig) och vyssjade henne för att hon skulle komma till ro igen. De två första nätterna tog det en timme för henne att somna om, tredje natten bara 15 minuter och den fjärde natten sov hon. Vi gav dottern eget rum i samma veva. Jag sov med öronproppar för att jag inte skulle vakna på natten.
    Vi gav flickan 1½ portion gröt på kvällen och därefter ammade jag henne för att hon skulle vara riktigt mätt.

♥ Moa 051020 ♥ Saga 080326 ♥
  • Corpset

Vår dotter är ett år gammal och ammar fortfarande på natten (och dagen). 3-6 gånger och nu börjar man bli lite sliten. Jag är hemma om dagarna och brukar sova när hon sover sin eftermiddagslur. Än så länge så har vi försökt med att öka på kvällsmålet (tar inte flaska, äter inte gröt eller välling) men inget hittills.

Om jag inte ligger i närheten så kryper hon runt och gråter och letar efter mig. När hon ätit klart så släpper hon och vänder sig till sin sida. De nätter jag får sova extra dåligt så går jag in och lägger mig i ett annat rum vilket leder till att hon då kryper runt sömndrucken och letar efter mig.

• ultimma
    Soffiloppi skrev 2008-04-06 12:49:19 följande:
    Som jag skrev. Hon tar inte flaskan och att amma dygnet runt börjar bli riktigt slitsamt nu. En gång/natt skulle vara mer lagomt, men att hon äter 2-3 ggr/natt känns lite överdrivet.Från att hon är 6 månader tänkte vi ge välling, antingen med mugg eller pipmugg så då kanske pappan ge mat på natten så att jag får sova på helgen åtminstone, annars går jag snart under och orkar inte vara en bra mamma längre känns det som. En fråga till dig Hur orkar man ända tills barnet är ett år eller mer ? Ammar du då henne dygnet runt eller tar hon flaska så att ni kan turas om att mata. ? Jobbar du om dagarna eller är du fortfarande hemma ?En normalfugnerande person behöver ju sin sömn för att orka jobba och ta hand om sitt barn. Sedan beror det väl lite på vad man har för jobb, och också hur man fungerar som person, om man har stort sömnbehov eller inte. Min mamma orkade inte amma efter 4 månader och då slutade hon bara. I mitt fall är det inte lika enkelt som att bara sluta eftersom hon fortfarande är hungrig på natten och inte tar flaska. Vi vill ha tips och råd på hur vi ska lära henne att på natten sover man bara. Det är bara på dagen man äter.Vår sköterska på BVC säger att från 4 månader ska barnet kunna vara utan mat på natten, i allafall inte behöva mer än 1 gång/natt. Vi förstår att detta givetvis är olika från barn till barn, men, men...
    hon vaknar 2-5 ggr per natt och vill amma hon vägrar flaska på natten.
    Vi människor är olika jag känner mig utvilad när det bara tutte hon vill ha hon somnar om på en gång.
    det är ju jobbigt om du känner dig trött, du behöver den sämn dig kropp kräver hoppas att ni hittar ett bra sätt.

Bvc tycker inte heller att hon ska äta på natten, men hellre det än att hon skriker flera timmar bara för att det står så i deras regelbok allt säager jag inte till BVC.
  • lina1986

min son är 4½ månad nu, han vaknade oxå ca 2 ggr om natten. men så en gång gav ja honom nappen istället för att mata honom, så han somnade om, vaknade nån gång till och ja gav honom nappen. gick jätte bra.. De här gjorde så att han började äta mer ofta senare på eftermiddagen och kvällen, till slutsov han hela natten.
    nu går ja o lägger honom vid 20:00-20:30 sen sver han till ca 06:00 då äter han sen sover han till 08:00.. de e sååå skönt..
    jag harbara ammat honom, nu de senaste 2 veckorna har ja börjat med lite ersättning.. så här har han sovot nu i ca 1½ månad nu om inte lite mer kanske..
    de var verkligen jätte lätt att få honom att sovahela natten..

• Lantflickan

1) Försök med att ge tutten eller att vyscha till sömns. Min son slutade med nattmålet ca när han var 2½ månad och ibland nu oxå när han är i en tillväxtfas(4 månader snart). Vissa barn är ju snuttebarn som gärna äten en skvätt för att sedan somna om även nattetid.

2) Bäst är nog att sluta helt, men det är ju barnet som styr ens tillvaro(du har kanske noterat att det är så..).

3) min åsikt säger nog att det inte spelar någon roll för barnet om 1 eller 2 föräldrar sover i samma rum. Dock kan det som ngn tidigare skrev underlätta om han sover själv med barnet med dig inte i närheten.

4) Vissa barn äter länge på natten utan att det är något konsigt med det. Barn är lika olika som vi vuxna människor så det finnes nog ingen mall där.

5) Majsvälling finns från 4månader. Gröt eller välling är ditt och barnets val. Om barnet inte gillar vällingen kan du pröva att hälla i lite socker 1tsk ca och sedan minska denna mängd. Ibland kan det behövas mer socker eftersom bröstmjölken är så sött så gillar barn tydligen sött(rekomendation från våran barnavdelning..)
    För att få barnet att ta flaska kan du låta barnet leka med "nappen" övrig tid när ni inte försöker få han att ta flaskan.
    Bara lite åsikter som jag tycker. Du får hitta din lösning av nattamning. Lycka till och det kommer inte alltid att vara såhär.

• tristania

Om du känner dej sliten pga amningen så hade jag nog börjat lite lätt med välling....min är 6 månader, om 2 veckor och har börjat med välling, och jisses vilken skillnad....han har oxå vaknat mycket på nätterna för att äta, av hunger, men jag har ju iof inte ammat....men kan tänka mej att det sliter, både på humöret och kroppen.....

Jag började med majsvälling, men min pojk vägrade äta detta, han spottade och fräste....Semper har mild välling, det ska dom flesta tåla när dom är över 5 månader....men börja försiktigt. Lycka till.

• tristania
    tristania skrev 2008-04-06 19:29:58 följande:
    Om du känner dej sliten pga amningen så hade jag nog börjat lite lätt med välling....min är 6 månader, om 2 veckor och har börjat med välling, och jisses vilken skillnad....han har oxå vaknat mycket på nätterna för att äta, av hunger, men jag har ju iof inte ammat....men kan tänka mej att det sliter, både på humöret och kroppen.....Jag började med majsvälling, men min pojk vägrade äta detta, han spottade och fräste....Semper har mild välling, det ska dom flesta tåla när dom är över 5 månader....men börja försiktigt. Lycka till.
    Alternativ är en portion gröt innan läggdags, det funkar ganska bra oxå.....
Svar på tråden Sluta-äta-på natten-metod ?