Sluta-äta-på natten-metod ?
Bakgrund:
Nu är vår tjej över 5 månader. Rutinerna på dagen fungerar bra med mattider och annat. Hon är pigg, aktiv och glad. Hon har vetat skillnaden mellan dag och natt sedan hon var 2 månader, så problemet är inte att hon vaknar ofta på natten. Problemet är att hon vaknar 2-3 ggr/natt för att hon vill äta, hon är alltså HUNGRIG på natten. Det är inte enbart en ömhetsgrej. Hon tar stora klunkar. Nu börjar vi tänka att det är för att hon är van att äta då och det fortsatt som en dålig vana. Min dotter vägrar ta flaska därför känner jag att jag börjar bli väldigt sliten att amma dygnet runt i över 5 månader, så nu behöver vi bryta detta för att orka.
Pappan har ett tungt jobb och får göra det mesta hemma efter jobbet eftersom jag inte orkar så mycket . Hormonerna är ju inte på samma nivå som ibörjan heller...så nu börjar vi båda bli riktigt utslitna !
Vi kör med samma rutiner kväll efter kväll och hon kan oftast somna själv i sin spjälsäng. Samsov gjorde vi tills hon var 4 månader, sedan märkte vi att hon sov lika bra el. tom. bättre i sin spjälsäng. Hon somnar om fort efter hon ammat, då lägger jag oftast tillbaka henne i spjälsängen om jag orkar, ibland blir hon kvar hos mig...(Pappan sover i annat rum för att orka jobba)
-----------------------------------------
Nu till frågorna. Vet att det finns många trådar om detta ämne, men jag vill ha en egen tråd där jag får svar mina specifika frågor utifrån min egen situation.
1:Finns det någon speciell metod för hur man slutar amma på natten ? (då menar jag inte sömnmetoderna eftersom sömnen inte är problemet i vårt fall)
2:Ska man trappa ner succesivt med mat på natten, eller sluta helt. Isåfall hur ?
3:Spelar det någon roll om mamman eller pappan sover i samma rum när man ska vänja av mat vid natten ?
4:Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan barnet förstår att man inte äter på natten ?
5. Vad är bäst att ge på kvällen, gröt eller välling ?
Är det att rekomendera att börja med välling före 6 mån. ?
6. Era egna erfarenheter mottages gärna