• Soffiloppi

Sluta-äta-på natten-metod ?

Bakgrund:
    Nu är vår tjej över 5 månader. Rutinerna på dagen fungerar bra med mattider och annat. Hon är pigg, aktiv och glad. Hon har vetat skillnaden mellan dag och natt sedan hon var 2 månader, så problemet är inte att hon vaknar ofta på natten. Problemet är att hon vaknar 2-3 ggr/natt för att hon vill äta, hon är alltså HUNGRIG på natten. Det är inte enbart en ömhetsgrej. Hon tar stora klunkar. Nu börjar vi tänka att det är för att hon är van att äta då och det fortsatt som en dålig vana. Min dotter vägrar ta flaska därför känner jag att jag börjar bli väldigt sliten att amma dygnet runt i över 5 månader, så nu behöver vi bryta detta för att orka.
    Pappan har ett tungt jobb och får göra det mesta hemma efter jobbet eftersom jag inte orkar så mycket . Hormonerna är ju inte på samma nivå som ibörjan heller...så nu börjar vi båda bli riktigt utslitna !
    Vi kör med samma rutiner kväll efter kväll och hon kan oftast somna själv i sin spjälsäng. Samsov gjorde vi tills hon var 4 månader, sedan märkte vi att hon sov lika bra el. tom. bättre i sin spjälsäng. Hon somnar om fort efter hon ammat, då lägger jag oftast tillbaka henne i spjälsängen om jag orkar, ibland blir hon kvar hos mig...(Pappan sover i annat rum för att orka jobba)
    -----------------------------------------
    Nu till frågorna. Vet att det finns många trådar om detta ämne, men jag vill ha en egen tråd där jag får svar mina specifika frågor utifrån min egen situation.

1:Finns det någon speciell metod för hur man slutar amma på natten ? (då menar jag inte sömnmetoderna eftersom sömnen inte är problemet i vårt fall)

2:Ska man trappa ner succesivt med mat på natten, eller sluta helt. Isåfall hur ?

3:Spelar det någon roll om mamman eller pappan sover i samma rum när man ska vänja av mat vid natten ?

4:Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan barnet förstår att man inte äter på natten ?

5. Vad är bäst att ge på kvällen, gröt eller välling ?
    Är det att rekomendera att börja med välling före 6 mån. ?

6. Era egna erfarenheter mottages gärna

• Svar på tråden Sluta-äta-på natten-metod ?
  • höstglädje

Soffiloppi:
    Vi har det likadant, sonen på 5 månader tar inte flaska och inte heller napp. Vi började med gröt och smakisar för 3 veckor sen och det har fungerat OK men än klarar han sig inte hela natten, portionerna är inte så stora än. Ammar 2 gånger på natten och det märks att han är hungrig.
    Däremot så har vi den sista veckan prövat pipmugg istället för flaska (med bröstmjölk) och det verkar fungera bättre, har tagit bort en del på pipmuggen så mjölken rinner in i munnen utan att han behöver jobba för den då förstår han vad som händer.
    Följer din tråd för att se om du får några bra tips jag också kan använda.

• UllaBella

Vår dotter har precis slutat med välling/ammas på natten hon är 9½ mån. Jag har dragit ner på amningen, men skulle inte kunna tänka mig sluta tvärt. Nu ger jag henne bara tutten när hon själv visar att hon verkligen vill amma. Jag försöker erbjuda vatten/välling eller nu på natten napp i första hand.

Hon får kvällsgröt på kvällen innan sista målet med välling, så hon står sig bättre än på vanlig gröt.

• lolo82

har du provat mam nappflaskor? jag höll på i en vecka för att försöka lära henne ta flaska. i början skrek hon bara men efter typ en vecka så sög hon till o förstod hur man gjorde.
    usch va jobbigt o amma så mkt på natten, förstår att du e paj. jag skulle va halvdöd. behöver verkligen min sömn. är typ astrött när jag ska gå upp men min tjeja sex på morgonen fast jag har sovit hela natten. jag har ju turen o ha en kille som bara tränar fotboll så han e hemma om dagarna så vi delar på natten.

• Amigos

Jag har en tös på snart tre månader och vi gör som följande:

Jag pumpar ur bröstmjölk som sambon får mata henne med runt 19-20 och sen så somnar hon och sover i 5-7 timmar för att vakna för att amma.
    Jag ammar henne tills hon släpper taget eller somnar sen byter jag blöja och då vaknar hon till lite och då får hon amma igen fast från andra bröstet och så somnar hon och sover till 8-9.

Det känns som hon sover mycket bättre efter att hon ätit från flaskan för troligen orkar hon äta sig mer mätt via flaskan än vid amning. Det är ju jobbigare för dem att amma. Sen får hon dubbeläta på natten för att även där få i sig så mycket som möjligt.

Detta fungerar för tillfället för oss, men man vet ju aldrig hur länge det varar efetrsom deras rutiner kommer och går lite.

• NVA

Hmm, jag har väl inga direkt råd att ge utan vill väl oxå ha råd. Jag har TVÅ små hungriga killar som vaknar på natten o vill äta. Å de vaknar 2-3 ggr/natt/bebis. Jag blir vaknar alltså 4-6 ggr per natt för att mata. På dagarna äter de mat, gröt och ersättning, rejäla mål. Innan de somnar äter de varsin flaska ersättning med 220ml..... Har ju nu tänkt gå över till välling och hoppas förstås att de e lika snälla som sin storebror, som sov mellan 19-07 varje natt från att han var 5 1/2 månad gammal..........

• NVA

Glömde ju säga att de är 6 månader idag!!!

• NVA

Glömde ju säga att de är 6 månader idag!!!

• Buffa

Om dom äter ordentligt på dagen så ska dom inte behöva äta på natten.

Vi har med dom andra barnen kört pappametoden, jag har sovit i ett annat rum och pappan tagit barnet några nätter till barnet sover hela natten.

Vi har nu en 5-månaders som från början sov 8-9 timmar i sträck på natten men vid 3 månader så blev han förkyld och vaknade då såklart ofta och då ammade jag såklart.

Ovanan att vakna och äta på natten har han fortsatt med och vi har tänkt att sambon ska ta honom några nätter, vi har bara inte kommit till det än

• Sanda

Min dotter är 1år nu men jag har kämpat med nattmåltiderna senhon var 6 månader. Vi har provat allt möjligt, men nu verkar vi ha lite mer koll! Så här har vi gjort:

Ger gröt på kvällen strax innan läggdags. hon lägger sig kl. 19. Sen när jag lägger mig runt 22-23 så ger jag henne en flaska, man kan säga hon dricker den i sömnen, du skulle kunna amma då istället. Då vet man att hon inte är hungrig mer. Sen är det matförbud från kl. 22(23) till kl. 5.30, om hon vaknar på natten, vilket inte är lika ofta längre så går jag först in och ger nappen, fungerar inte det får hon lite vatten på flaska, fungerar inte det så fortsätter jag bara lägga henne tillrätta och går in med jämna mellanrum tills hon somnar om. Kan ta 1 minut men kan oxå ta 2 timmar. Sen vaknar hon igen på morgon kvisten kanske runt 6 tiden, då får hon en flaska till och somnar om till kl 08. Nu mera är det inte ovanligt att hon sover mellan 22 och 06 men ibland har hon återfall. 
    Innan jag satte igång med den här hemmagjorda kuren så trappade jag ner vällingen från 200 till 100 till 50. Hon åt förut upp till 4 flaskor med 200ml välling på natten, inget barn behöver så mycket mat på natten.
    Men din flicka är bara 5 månader så jag skulle ta det lite lugnare i ditt fall
    Kolla in min viktblogg!
  • Soffiloppi
    lina1986 skrev 2008-04-06 18:27:17 följande:
    min son är 4½ månad nu, han vaknade oxå ca 2 ggr om natten. men så en gång gav ja honom nappen istället för att mata honom, så han somnade om, vaknade nån gång till och ja gav honom nappen. gick jätte bra.. De här gjorde så att han började äta mer ofta senare på eftermiddagen och kvällen, till slutsov han hela natten.nu går ja o lägger honom vid 20:00-20:30 sen sver han till ca 06:00 då äter han sen sover han till 08:00.. de e sååå skönt..jag harbara ammat honom, nu de senaste 2 veckorna har ja börjat med lite ersättning.. så här har han sovot nu i ca 1½ månad nu om inte lite mer kanske..de var verkligen jätte lätt att få honom att sovahela natten..
    Skönt att höra att det kan gå lätt för andra, då finns det hopp ! Problemet i vårt fall är att vi provat ALLT jag kan komma på. Hon tar varken flaska eller napp. Hon är en riktig tuttälskare ;)
  • Soffiloppi
    tristania skrev 2008-04-06 19:29:58 följande:
    Om du känner dej sliten pga amningen så hade jag nog börjat lite lätt med välling....min är 6 månader, om 2 veckor och har börjat med välling, och jisses vilken skillnad....han har oxå vaknat mycket på nätterna för att äta, av hunger, men jag har ju iof inte ammat....men kan tänka mej att det sliter, både på humöret och kroppen.....Jag började med majsvälling, men min pojk vägrade äta detta, han spottade och fräste....Semper har mild välling, det ska dom flesta tåla när dom är över 5 månader....men börja försiktigt. Lycka till.
    Vi funderar på att prova gröt plus amning på kvällen vid 20, sedan natta vid 21. Hon brukar inte vara så trött innan...
    välling tänkte vi prova snart också, om ett par veckor kanske, men vi vet inte om det går med flaska. Senast vi provade så blev hon jättearg. Har inte velat ha flaska sen hon var 2 månader och kom på att det inte va nåt bra längre... så vi får nog prova att få i henne välling på alla möjliga andra sätt; mugg, pipmugg, sked.
  • Soffiloppi
    höstglädje skrev 2008-04-06 20:32:25 följande:
    Soffiloppi:Vi har det likadant, sonen på 5 månader tar inte flaska och inte heller napp. Vi började med gröt och smakisar för 3 veckor sen och det har fungerat OK men än klarar han sig inte hela natten, portionerna är inte så stora än. Ammar 2 gånger på natten och det märks att han är hungrig.Däremot så har vi den sista veckan prövat pipmugg istället för flaska (med bröstmjölk) och det verkar fungera bättre, har tagit bort en del på pipmuggen så mjölken rinner in i munnen utan att han behöver jobba för den då förstår han vad som händer.Följer din tråd för att se om du får några bra tips jag också kan använda.
    Vad bra att man inte är ensam, då kan vi följas åt här lite...
    vi började med smakisar när hon var 4 månader. Vi är inte uppe i en hel måltid än. Hon får oftast amma före portionen tills hon mättat värsta hungern, sedan får hon ca. 1/2 dl. smakispuré och fruktpuré som efterrätt. På det brukar hon stå sig i fyra timmar. Idag vägrade hon äta igen förrän efter 5 timmar ! Synd att hon inte står sig lika länge på natten. Man blir ju helt matt. Finns ju ingen logik att hon klarar sig utan i 5 timmar på dagen men på natten äter varannan-var tredje timme !
    Och att försöka mata henne efter tre timmar när hon inte är hungrig är ignen idé, då blir hon bara förbannad. Kunde styra det där lite för nån månad sen, men inte nu, hon har blivit en väldigt bestämd dam.

En fråga: hur gjorde du för att få pipmuggen sådär ? Vi har ingen pipmugg än, funderar på att köpa på Ikea imorgon. Vi tänkte även att hon ska börja smaka vatten till smakisen, för snart kan man börja byta ut en hel måltid och då måste hon få annat än tuttdricka att dricka.
  • Soffiloppi
    lolo82 skrev 2008-04-06 20:43:25 följande:
    har du provat mam nappflaskor? jag höll på i en vecka för att försöka lära henne ta flaska. i början skrek hon bara men efter typ en vecka så sög hon till o förstod hur man gjorde. usch va jobbigt o amma så mkt på natten, förstår att du e paj. jag skulle va halvdöd. behöver verkligen min sömn. är typ astrött när jag ska gå upp men min tjeja sex på morgonen fast jag har sovit hela natten. jag har ju turen o ha en kille som bara tränar fotboll så han e hemma om dagarna så vi delar på natten.
    Skönt att ni kan dela på natten. Vi skulle kunna dela på natten på helgen, men eftersom hon vägrar ta flaskan så går det inte. Alternativet skulle vara att hon skrek och skrek och var jättearg och fick i sig bara lite (kanske max 50 ml.) och sen bli hungrig igen efter nån timme och samma visa igen, så det utsätter vi varken henne eller oss för mer. Så det är helamning dygnet runt här sen hon var 2 månader (fick flaska på kvällen för att jag skulle få sova liiite mer sammanhängande än max. tre timmar).
    Jag börjar bli riktigt sliten nu. Det är mysigt att amma, men man behöver sin sömn som sagt för att orka. Pappan har ju ett 8-17 jobb så jag måste ensam ta hand om min dotter hela dagarna. Min mamma ligger på sjukhus för tillfället så hon kan inte avlasta mig heller. Så det är bara att härda ut, en dag blir det väl bättre...men just nu är det väldigt tufft. Därför vill vi ju komma på en snäll metod snart som gör att hon inte behöver äta på natten. Mitt upp i allt är det planering för dop plus att jag ska stå för musiken på dopet. Jag fasar nu lite för att jag inte ska riktigt orka sjunga så bra som jag vill...kanske blir en stor gäsp mitt i låten, men det får de väl ta isåfall ;)

Dax at lägga sig nu. Godnatt alla ! Hoppas alla får sova gott !
  • höstglädje
    Soffiloppi skrev 2008-04-06 22:10:04 följande:
    En fråga: hur gjorde du för att få pipmuggen sådär ? Vi har ingen pipmugg än, funderar på att köpa på Ikea imorgon. Vi tänkte även att hon ska börja smaka vatten till smakisen, för snart kan man börja byta ut en hel måltid och då måste hon få annat än tuttdricka att dricka.
    Vi har en avent pipmugg som det var ett droppstopp på, var som en gummigrej som satt på insidan av locket, det gick att ta bort. Köpte vår på Ica.
    www.avent.com/se/sv/toddlerfeeding_magic_cup.php
    Inte alla pipmuggar har detta droppstopp, så du får kolla på den du ska köpa, vet inte hur IKEAs är.
    Han fattar inte helt hur det fungerar med pipmugg än, vill helst bita på den men man får ge lite i taget så sväljer han, ta bort muggen och sen ge lite igen annars bara rinner det längs med hakan...
    Jag började med bröstmjölk för att det var bekant men har tänkt att testa vatten och ersättning när han fattar hur det fungerar.
  • tristania

Förlåt, såg inte att din lilla inte gillar flaska.....men det finns pipmuggar som funkar, tror jag....

Svar på tråden Sluta-äta-på natten-metod ?