Jakten på pappa! (Hur hittar jag min grekiska pappa?)
Hej igen på er!
Jag anmälde ett inlägg i Ts då det stred mot forumreglerna och då plockades hela tråden bort men här är en ny och jag hoppas ni hittar den!
Hej!
Det är så att jag tänkte leta upp min pappa, han jobbade i Chania för 28 år sedan och träffade min mamma där. Hon var på semester i Maj-Juni 1980 och så blev jag till.
Efter det åkte hon hem och det visade sig att hon var gravid. Hon fick aldrig tag på honom och hon hade heller inte så mycket uppgifter om honom.
Då när min mamma var i Chania och träffade min far blev hon varnad efter inledandet av deras romans att han kanske kunde vara farlig, en zigenare som skulle stoppa knark i hennes väska. Han ville ge henne telenummer, adress och allt men hon ville inte ha något. Hon ångrar bittert att hon inte tog hans upgifter.
Jag funderar på om man kan annonsera eller liknande, kanske höra sig för om det stället han jobbade på. Jag talar ju ingen grekiska och känner heller ingen där och att leta på internet verkar kört.
Det jag vet om honom är att han jobbade med att snida i trä i ett snickeri i Chania. Dom snidade ut fina mönster i stolar mm. Jag har hans förnamn och han är zigenare och är mellan 50-57 år cirka, han borde mer exakt vara just 52 eller 54 år men man vet ju aldrig. Vad jag hört från mamma var han väl lite av en bråkstake. Hans mamma levde inte då men hans pappa gjorde det.
Ja, det är inte mycket men eftersom han är zigenare och just har jobbat där i detta snickeri i Chania så borde ju någon "som vet mycket om alla" kanske ha någon ledtråd om honom.
Ni kanske har någon idé om hur man skulle kunna göra?
Vi var nere när jag var 2 år ungefär men ingen hade sett till honom, de mamma pratade med var väl inte så glada heller då hon kom med ett barn och skulle leta upp hennes far.
Vi var även nere när jag var 13-14 år men då fick jag inte yppa ett ord om detta eftersom mamma var rädd och det var skämmigt osv. Jag trodde det var min chans att hitta honom den gången.
Myndigheterna försökte leta upp dom då jag föddes och sen när jag var 10 år ungefär men det gick inte. Det fanns tydligen inga avtal mellan länderna heller så man kunde inte göra något.
Jag har googlat runt och undrar om man kanske kan komma i kontakt med någon grupp av zigenare som kanske vet mer, typ GGU? Jag undrar också om man kanske kan få reda på vilka snickerier som fanns i Chania vid tiden och kanske gå den vägen.
Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få, en bit av mig fattas och jag hoppas kunna fylla ut den om än bara litegrann.
Tack för att ni lyssnade/läste /M
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-06 14:00
Jag har nu mailat till programmet Spårlöst och även Svenska konsulatet i Grekland och fått tag i en kvinna som var med på resan.
Hon hör och häpna hade ett foto, håll tummarna för att det är han som är med på bilden! Hon skulle även leta upp vart dom bodde osv. Hon skulle skicka fotot i veckan.