• Spaniér

Handtvätt!

Jag och sambon köpte lite saker till lillan förra veckan (fleceoverall, handukkar och en flecefilt) som jag nu ska handtvätta upp. Men hur ska jag göra och hur vet jag hur varmt vattnet är? Har aldrig handtvättat förr.

• Svar på tråden Handtvätt!
  • Linda1976

Ska du handtvätta? Varför? Släng det i maskinen!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Spaniér
    Linda1976 skrev 2008-04-06 14:57:55 följande:
    Ska du handtvätta? Varför? Släng det i maskinen!
    Finns ingen tvätttid och sen har jag hört att kläderna håller sig bättre om man handtvättar :S
  • Linda1976

Ok, innan användning kanske. Men ta vatten som är lite varmare än handen, typ som diskvatten. Skölj noga.

Men sen ska du nog tvätta i maskin, det blir knappast lika rent med handtvätt. Och vem orkar hålla på att handtvätta i längden?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Spaniér
    wallpaper skrev 2008-04-06 15:04:47 följande:
    www.grumme.nu/tvatt/handtvatt.aspBra om du kan ha oparfymerat tvättmedel för bebisens skull!
    Tack Vi har köpt "Neutral" parfymfritt. Men hur gör jag om jag ska ha i "sköljmjuk"? Tvättar jag upp allt först, sköljer och sen häller i nytt vatten o sköljmjuk, sköljer ur o sen hänger upp? :S
  • wallpaper

Aldrig hört talas om någon som använder sköljmedel till handtvätt, men det borde väl funka att tappa upp nytt vatten i handfatet och ha i lite sköljmedel och låta kläderna ligga där en liten stund och sen skölja noga igen?

Men allvarligt talat, jag håller med Linda, släng grejerna i maskinen!
    Det är liksom en annan sak med sidensjalar och angorakoftor som är gjorda i material som inte mår bra av maskintvätt (även om maskiner nuförtiden ofta har ylleprogram i låg temperatur som funkar jättebra för de flesta yllekläder) än fleece och handdukar.

Visst håller kläderna kanske längre, men du kommer att ha svårt att få ren dem med handtvätt, och det är kanske trots allt viktigare...

Sköljmedel på handdukar har jag själv lite svårt med - tycker att det ger dem en glatt yta som gör att de inte suger upp vatten särskilt bra.

Svar på tråden Handtvätt!