Inlägg från: Mallan76 |Visa alla inlägg
  • Mallan76

Säger man dvärg eller kortvuxen?

Min syster har en son som har ankondroplasi -det man förr benämnde som dvärgväxt. Medellängden för killar med akondroplasi är i vuxen ålder 132 cm. Det korrekta namnet nu är dock inte "dvärgväxt" utan "kortväxt".

Det är riktigt att man kan vara kortväxt av flera olika anledningar. Akondroplasi beror på en mutation och kan då ej behandlas med hormoner, medan andra former av kortvuxenhet beror på tillväxthormonbrist och kan behandlas med detta. Tror dock att man benämner alla kortvuxna som just kortvuxna.
  • Mallan76

Jag tror att det är ett skällsord för att ordet "dvärg" har olika betydelser. Dvärgar finns ju även i sagornas värld, t.ex. "Sagan om ringen" och "Snövit och de sju dvärgarna."

Tror inte de som har akondroplasi (=klassisk dvärgväxt) vill bli betraktade som nån sagofigur liksom...
    De är ju människor som alla andra!
  • Mallan76

Tokitoj: För mej räcker det med att kortvuxna inte vill bli kallade för dvärgar, för att jag inte ska kalla dem för det. Jag tycker gott man kan respektera deras vilja och önskemål. Om det är politiskt korrekt eller ej, spelar mindre roll.

• Mallan76

Riklig flytning: Vadå "dvärg är ett fullkomligt korrekt ord att använda"?

Vem har sagt det?
    Ordet dvärg har ju så många olika betydelser, många associerar ju till sagofigurer...
    Varför inte säga "kortväxt", varför inte respektera alla kortväxta och hur de vill bli kallade?
    Min syster har som sagt världens gulligaste 2-åring med akondroplasi. Tänk om hon hade läst detta....
    Under hans korta liv har hon redan hunnit möta såå många fördomar från människor har om kortväxta...
    HELT makalöst. Ni skulle inte tro mej om jag nämnde några av dem här!
    Det är som att man får skämta om dvärgar hit och dit, ibland undrar man hur reaktionerna hade varit om man drivit lika mycket om t.ex personer med downs syndrom eller afrikaner. Då hade det nog blivit ett himla liv!
  • Mallan76

Riklig flytning: "Vadå, skäms dvärgar för vad de är, eller?"

Nej, jag tror ingen skäms för att de är kortvuxna. Men jag tror inte någon kortvuxen vill bli betraktad som någon sagofigur, heller.
    Jag vet inte, men när folk skriver "dvärgar" så känns det inte riktigt som att de pratar om människor. Det är lite som att vi "normalstora" är minsann människor, och sen finns det ju dvärgar med. 
    Som att de vore ett annat folkslag, på något sätt. 
    Det kan vara mina personliga åsikter jag lägger i ordet "dvärg", jag vet inte. Tycker bara det ordet låter så nedlåtande på något vis. 
    Kortvuxna är ju lika mkt människor som du och jag och precis lika mycket värda som alla andra. Det hoppas jag verkligen alla håller med om?!
    Om man är ihop med en kortvuxen hoppas jag verkligen inte man säger 
    "Jag är tillsammans med en dvärg" utan "Jag är tillsammans med Oskar" eller vad han nu kan heta. Benämn personer med hans/hennes riktiga namn istället för att säga "dvärg/kortvuxen"!
  • Mallan76

Gul13 : Tack!  

Gul13 har helt rätt i att det finns många olika typer av kortvuxenhet. Jag klipper in en text från www.fkv.se

Exempel på skelettsjukdomar som leder till kortvuxenhet

Akondroplasi 
    S.k.klassisk dvärgväxt. Oftast nymutationer. Beror på en punktmutation i anlaget för en tillväxtreceptor på en kromosom som stör funktionen hos det friska anlaget. Ärvs vidare autosomalt dominant, dvs ger 50% risk att sjukdomen ärvs om ena föräldern har den och 75% risk om båda har den. Korta ben och armar med kortare lår och överarmar. Relativt lång och normal bål. Stort huvud med framåtbuktande panna. Sträckeffekter i armbågar. Överböjliga leder och hjulbenthet. Korta hjulekerformade fingrar. Brist på brosk. Förträngning av ryggmärgskanalen vanlig på olika nivåer. Tex att nervtrådarna sammanpressas vid ryggmärgens avslutande del vid plötslig belastning som hopp och dyl. Hörselnedsättning mycket vanlig.

Pseudoakondroplasi 
    Vanlig form. Normala ansiktsdrag och normal huvudform. Allt verkar normalt vid födseln. Progressiv bendeformitet i knän och vrister samt tex hjulbenthet eller kobenthet. Uttalad ligamentslapphet. Vanligt med snedställning av bäckenet samt sidoböjd ryggrad.Hypokondroplasia 
    Ärvs autosomalt dominant. Breda händer. Lättare skelettavvikelser i tex länd- och korsryggen.Diastrofisk dysplasi
    Autosomalt recessivt ärftlig, dvs 25% risk för övriga syskon att få sjukdomen. Korta lårben. Defekter i händerna med bla "liftartumme". Höfterna utvecklas ofta fel och andra brosk och leddefekter är vanliga, exempelvis klumpfötter. Sträckdefekter i höfter, knän och armbågar förekommer. Viss ryggradskrökning kan förekomma. (Ett flertal fall kan härledas till Finland.) Två varianter med olika svårighetsgrad.Brosk-hår-hypoplasi (Mc Kusicks syndrom)
    Skelettförändringar samt defekter också i andra organ. Ett nedsatt svar hos vissa lymfocyter ger störning i cellbunden immunitet. Hjulbenthet. Tunt o sprött hår, eller ibland även skallighet. (Finländskt ursprung vanligt).Spondyloepifyseal dysplasi (SED)
    SEDC = Den medfödda formen. Kortvuxenhet med framskridande skelettförändringar. Gomspalt. Klumpfötter. Bålen växer saktare än armar och ben och kan ge deformering av ryggrad och bröstkorg. Stor buk och litet bakåtskjutet bäcken. Underutvecklad halskota kan ge skada på ryggmärgen, och efter födseln kan allvarliga andningssvårigheter uppkomma. Närsynthet och näthinneavlossning vanligt.SEDT
    Den sent upptäckta formen. Den är lindrigare och upptäcks ofta först i tidig barndom eller skolåldern. Ryggförändringar. Kort bål. Värk och stelhet i rygg, höfter och knän uppkommer ofta successivt. Ryggradskrökning kan utvecklas.Pyknodysostos
    Ärvs autosomalt recessivt. Ökad bentäthet. Underutvecklad underkäke och något korta händer. Frakturer på de långa rörbenen är inte ovanliga.Morquios syndrom
    Autosomalt recessivt ärflig. Enzymdefekt. Skelettet består av mycket brosk i förhållande till ben. Höfterna ur led och kobenthet, i svårare fall förlorad gångförmåga. Kort bål och hals. Horisontala revben med "fågelbröst", samt ryggradskrökning ger liten andningskapacitet. Tillklämd halsryggmärg kan medföra trötthet. Två varianter med olika svårighetsgrad.Osteogenesis imperfekta (OI)
    är en grupp sjukdomar med reducerad bentäthet. Lätt att bryta ben med påföljande risk för förkortningar och felställningar. Spontana frakturer kan förekomma vid överansträngningar, men risken för frakturer ökar också för den som sitter i rullstol och skelettet blir skört. Bäst är daglig aktivitet på ett sådant sätt att skelettet belastas men inte går av. Endel som har lindrig variant är normallånga. Hörselnedsättning kan förekomma. Typ I ärvs autosomalt dominant. Vanligaste typen. Uttalad benskörhet. Blå ögonvitor. Frakturbenägenheten minskar i ungdomsåren. Tandproblem kan förekomma. Typ II ärvs autosomalt recessivt. Dödlig form där 50% av fallen är dödfödda. Typ III ärvs autosomalt dominant. Frakturer kan finnas hos det nyfödda barnet eller uppkomma i späd ålder, vilket leder till allt mer deformerat skelett. Typ IV ärvs autosomalt dominant. Frakturerna minskar i puberteten. Oftast inte hörsel nedsättning och blå ögonvitor.

Andra oftast proportionerliga, former av kortvuxenhet

Hormonrubbningar
    Behandling görs med det hormon det är brist på.

Sköldkörtelhormonbrist (Hypotyeros)
    PKU-prov görs på alla nyfödda i Sverige sedan 80-talet för att upptäcka och behandla sådan brist. Skölkörtelhormonbehandlingen är livslång.Tillväxthormonbrist
    Hypofysär kortvuxenhet kan leda till bla minskad muskelmassa, felaktig blodsockerhalt och för tidigt åldrande, men behandlas med tillväxthormon. Panhypopituitarism (AR,XR, de flesta är sporadiska) behandlas med tillväxthormon. Neurofibromatos eller Mb Recklinghausen (AD) kan påverka centrala nervsystemet och ge hormonella rubbningar, såsom förtidig pubertet och tillväxthormonbrist.Pubertetsstörningar
    För tidig pubertet (pubertas precox), bristfälliga behandlingsmöjligheter. Försenad pubertet (pubertas tardas), inte någon sjukdom, endast långsammare kroppsmognad, kan behandlas vid uttalade besvär.Tillväxthämning efter strålbehandling
    Behandlas med tillväxthormon.
  • Mallan76

meuf: Jättebra skrivet! Håller med till 100%!

Man skulle ju kunna byta ut ordet dvärg i hennes text om man vill, till varför inte negrer?
    "Skäms negrer för vad de är , eller? Vill de försöka slippa bli påminda om att de är negrer?
    Isåfall säger jag bara till er att jobba på ert självförtroende och var stolta negrer hädanefter!" 
    Hur skulle en sådan text se ut?
    51
  • Mallan76

Riklig flytning: Du tycker inte det är liiite mer kränkande att kallas "dvärg" än "kvinna"?

Nej så klart, du är ju inte "dvärg" själv...
    Men uppenbarligen vet du ju precis hur alla kortväxta tänker.
  • Mallan76

Riklig flytning: Men bara för att "alla" förstår ett ord behöver det väl inte vara "utmärkt" eller "korrekt" för det? Alla förstår väl vad mongolid eller neger betyder, men dessa ord används ju bekant inte för det? Det var en mycket märklig definition av ett "korrekt" ord. 

Att bara för att folk vet vad det betyder så är det korrekt och då ska man minsann använda det....
    Precis som meuf skriver: "Dvärg" är ju inte ens en medicinsk term. Varför då använda det ordet?
    Det handlar inte om att kortvuxna skulle skämmas på något sätt. Tvärtom är de nog stolta och för att de är just som de är och just DÄRFÖR vill de inte bli kallade som någon sagofigur!
Svar på tråden Säger man dvärg eller kortvuxen?