Säger man dvärg eller kortvuxen?
Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....
Har undrat hur man benämner kortvuxna/dvärgar...vet inte vad jag ska lära mina barn som precis uppfattat att alla människor inte är lika långa här på jorden....
Jag säger kortvuxen. Dvärg är för mig = sagoväsen, precis som älvor, enhörningar, grodor som blir prinsar etc.
Styrkekram; den största anledningen är väl att det finns väldigt många olika syndrom som ger kortvuxenhet.
Jag (och min dotter) är extremt korta men vi har precis lagom långa armar, ben, bål osv. Jag är ytterst fertil, är dokumenterat normalintelligent och har faktiskt inga andra "problem" än att jag är just kort. Ser du mig på ett fotografi utan referenser kan du inte se att jag är kort, om du försår hur jag menar. Att generalisera alla kortvuxna med att kalla oss dvärgar blir då lite tokigt.
Styrkekram; Jag förstår hur du menar. Men även inom den kategorin kortväxta finns det flera olika syndrom. Inte för att man kan veta vilka syndrom alla personer har, det menar jag förståss inte. Men men; för mig och säkert flera andra så är en dvärg något som endast finns i sagorna.
har inte läst allt men man kan vara dvärjväxt i medicinsk mening, kortvuxen för mig är bara mindre än genomsnittet. Typ min pojkvänn som är aningen kortare än mig som är av "genomsnittslängd" för att vara tjej
Jag säger dvärg om väldigt kortvuxna människor med för stora huvuden. Det skulle kännas helt fel att bara säga kortvuxen eftersom en dvärg för mig är inte enbart kortvuxen. Är man kortvuxen bara så har man inte det där speciella utseendet som för mig representerar en dvärg.
Vill jag ge en så bra beskrivning av en dvärg som möjligt så måste jag ju kunna använda mig av det begrepp som alla förstår och som jag inte tror att någon förutom dvärgarna själva associerar till onda sagofigurer.
Det är ändå bara ett ord som är väldigt praktiskt att använda.