Jävla fotbollshuliganer! (Varning: långt!)
Är det meningen att man inte ska kunna gå på fotbollsmatcher utan att vara rädd?!
För första gången skäms jag verkligen för att vara djurgårdare!
Jag hade sett fram emot den första allsvenska matchen för denna säsong länge; DIF mot MFF!
Solen sken och det var verkligen vår i luften!
Jag, min sambo och min pappa var djurgårdsklädda och laddade! Det var ju även den första matchen som vår lillskrutt skulle få gå på! (Jag är gravid i 6: e månaden).
När vi klev av vid Stadions tunnelbanestation var där ett stort gäng med MFF-supportrar som glatt sjöng. Det hade bildats en stor klunga och kö då alla skulle upp i rulltrappan. Stämningen var underbar!
Plötsligt avbryts allting då en väktare hoppar till och ett muller hörs. Ett gäng med ca 30-40 maskerade s.k. supportrar, (tyvärr från DIF), kom rusande mot folkmassan där vi stod. Bakom, och även mellan, alla MFF-supportrar stod vi (jag är alltså gravid för att poängtera det), vuxna och familjer, alltså även en hel del barn. Vi hade ingen chans att kunna ta oss från tunnelbanan eller gömma oss någonstans utan vi var helt utelämnade till alla j-a idioter till huliganer!
Min sambo drog iväg mig till en godismaskin där han skyddade mig mot div. stenar som flög (som de tog från tunnelbanespåret).
En av idioterna rusade till papperskorgen bredvid oss och tog upp två stycken vinflaskor, som säkerligen var ?planterade? där innan, och kastade dessa mot folkmassan, som alltså bestod av familjer (barn, vuxna, gravida), civila och glada fotbollsintresserade människor!
Huliganerna såg fullständigt galna ut; de var höga som hus och fullkomligt vansinniga! Dessutom var de fegisarna maskerade ? de är så fega att de inte vågar stå upp för de idiotiska sakerna de gör!
Några av dem blev pepparsprayade, några hoppade in i en tunnelbana som kom. Det var total panik.
En annan sjuk sak är att kläderna numera är designade så att ansiktet inte ska synas ? dvs. det går upp en krage+mössa över huvudet som det är hål för ögonen för.
Det var endast 3-4 poliser vid den ingången/utgången och lika ?många? väktare. Vid den andra ingången/utgången var det inga?
Det hela ?slutade? med att vi ?civila? gick mot den andra uppgången, livrädda för att huliganerna skulle komma igen. Upprörda, arga och ledsna gick vi mot Stadion för att kolla på matchen, men glädjen vi kände var som bortblåst.
Det är hög tid att vi gör något åt dessa j-a fega uslingar!
Kom inte och säg att det har med supportrarna att göra, för dessa fegisar är INTE ute efter att se på fotboll!
Att de dessutom är maskerade och inte vågar visa vilka dem är gör inte saken bättre.
Vill de hålla på och slåss och bråka med varandra ? gör det då på ställen där inte oskyldiga människor råkar illa ut! Hur f-n kan de sätta igång med detta på en tunnelbaneperrong där man inte kan komma undan?!
Jag har gått på fotbollsmatcher ända sedan jag var liten och detta är ett stort intresse, framför allt Djurgården då jag är född djurgårdare och stolt över att vara det!
Men det här förtar den mesta av all glädje för fotbollen och för första gången kan jag säga att jag skäms för att vara djurgårdare!
Jag och min sambo har sett fram emot att få gå på fotboll med vårt blivande barn, men jag vet inte om jag vågar/har lust när det är så här!
Vad kan vi göra åt dessa idioter?
Det är inte en fråga om pengar, som många vill framhäva. Tycker ni det så ställ er frågan; hur mycket är ett människoliv värt?
Det är inte heller en fråga om vilka klubbar som är värst. Observera att jag är stolt Djurgårdare och skriver detta ?om? dem!
Huliganer, vilket lag de än ?tillhör?, är INTE ute efter fotbollen och den glädje den kan ge utan de är bara ute efter att förstöra och bråka.
Hur ska vi få stopp på dem så att vi alla kan gå på fotboll och njuta av spelet, stämningen och alla glada människor?