• Längtandsfull

krånglar det till det att byta efternamn på ett barn som går på dagis?

Att byta efternamn på ett barn som går på dagis krånglar det till en massa?

Jag heter Johnsson och sambon heter Ottosson
    Vi har tänkt att gifta oss men inte just nu.. dröjer kanske ca 3 år...
    Vi kommer troligtvis att ta sambons efternamn, kanske att jag behåller mitt som mellannamn.

Men nu är ju frångan hur vi skall göra med vår son.. skall han heta Johnsson eller skall vi byta nu direkt till Ottosson?

När vi gifter oss så kommer sonen att få heta som vi (Ottosson)

Liam Johnsson?

Liam Ottosson?

• Svar på tråden krånglar det till det att byta efternamn på ett barn som går på dagis?
  • Kalle Karls mamma

Det spelar väll ingen roll för dagis vad han heter i efternamn det är nog många barn som byter namn

• Längtandsfull

Ja det kanske det är... tänkte om det krånglar till det litegrann med allt som rör Liam (Sonen)....

Är det på något sätt lite extra krångligt att byta efternamn?

• Simben

Varför inte låta honom få Ottosson redan nu om ni ändå tänker ta det som gifta? Förmodar att du menar att du inte skickat in namnpapperna till skatteverket än eller?

Mina båda tjejer heter pappans efternamn som jag oxå räknar med att få heta sen en vacker dag är vi gifter oss (vilket inte lär bli än på ett bra tag )

Just för att då slipper ju barnen byta efternamn och bara jag

Dom flesta jag känner har gett pappans efternamn till sitt barn faktiskt om dom nu inte varit gifta när barnet kom.

• Makkinje

Vi gifte oss nyligen och dottern bytte från Meya Nilsson till Meya Makkinje. Vi behövde bara säga till på dagis att hon hade bytt efternamn, inget krångligt alls...

• astalacasta

På dotterna avdelning är det tre barn som har bytt efternamn under de senaste två åren. Alla barnen och fröknarna har lärt sig det nya efternamnet på ett par dagar, dotterna har inte reagerat över att det är krångligt alls, utan bara sagt tex "vet du mamma, nu heter William XX istället för YY".

Svar på tråden krånglar det till det att byta efternamn på ett barn som går på dagis?