• stormfågel

Hur syr man vändsöm till långsjal?

Jag har hittat ett bra tyg och ska sy en långsjal, men tyget är inte tillräckligt långt, så jag måste skarva.
    Visst ska man göra en "vändsöm", vad det nu är...

Alltså; hur gör man egetligen så att det blir hållbart och snyggt?

Finns det någon sykunnig som kan förklara
    (kan inte en massa "sytermer"...)

• Svar på tråden Hur syr man vändsöm till långsjal?
  • Annamus

Sicksacka gärna först. Sy ihop med en sömsmån på e,5-2 cm. Vänd och sy ihop så att hela den sömsmånen hamnar innuti. Sy ner den nya sömsmånen. Det är inte så komplicerat som det låter.

• Annamus

Oj! Jag menar såklart 1,5-2 cm. Hahaha.

• stormfågel

Tacktack Annamus!!!

Tror jag fattar. Men blir det inte väldigt "tjock" med tyg där själva sömmen är? Men det kanske är det det ska vara för att hålla?

Förresten fattar inte riktigt sista momentet " Sy ner den nya sömsmånen". Betyder det att jag syr med en enkel raksöm så att det inte blir en flik som hänger ut från tyget, utan ligger slätt?

*Hoppas jag har fattat rätt* Nu ska jag sy en sjal till både mig själv och min syster som snart ska ha barn!

• stormfågel

En fråga till:
    Blir det bättre om man inte gör skarven på mitten?

Och ska man göra den rak eller försöka göra den på snedden av sjalen på något sätt?

• Annamus

Ja precis, du syr ner den så att det inte blir en flik som hänger ut. Det är inget problem att ha den mitt fram och rak, de flesta har det. Då ser du dessutom vart du har mitten på sjalen när du ska knyta den, och det underlättar. Om du vill kan du dessutom sy en ficka på mitt fram eller nåt snyggt paneltyg bara för å ha det snyggt liksom. Då täcker du sömmen. :)

• Annamus

Förresten, är det en trikåsjal eller en stum sjal du ska sy? Spelar ingen roll angående sömmen men... :)

• stormfågel

Det blir en vävd sjal. Hittade en gardin som hade väldigt mycket "töj" på diagonalen så jag tror (hoppas )det blir bra!

Tack för tipsen!

Just nu sitter jag och funderar och googlar på vilken bredd som blir bäst. Du kanske har ett tips ?

• tifflan

Ca 70 cm brukar de vara

Klippt från sjalbarn:Om du ska sy en vävd sjal så ska du försöka hitta ett tyg med så mycket "giv"/elasticitet om möjligt på diagonalen. Provdra lite olika tyger i affären så märker du skillnaden.

Du kan skarva på mitten om du vändsyr sömmen. här ser du tips på hur man gör det: www.sjalbarn.se/viewtopic.php

Det som är trist med att sy själv är att det blir så attans långt att fålla men jag gjorde så att jag strök till som jag ville ha den med strykjärnet och sydde sen direkt utan att nåla.

Längd 4-5,5 meter ungefär beor på vad du vill knyta och hur lång du är. Bättre för lång än för kort om jag säger så.

Bredd de flesta sjalar är ca 70 breda verkar det som.

Om man sneddar kortändarna så blir de smalare och mindre tyg i knuten gör det då på det viset att tyget totalt bildar en romb.

Svar på tråden Hur syr man vändsöm till långsjal?