• Anonym (Provanst.)

Hur snabbt det syns det för omgivningen att man är gravid?

Jag undrar hur snabbt det syns att man är gravid normalt sett? Alltså i vilken vecka brukar det vara tydligt för omgivningen?

Anledningen till att jag undrar är för att jag är provanställd och är orolig att jag inte kommer få jobba kvar om det skulle synas att jag var gravid.

Jag misstänker att jag kanske är gravid men har bara varit provanställd i två och en halv månad.. (men har jobbat i företaget ett halvår, innan anställd av ett bemanningsföretag).

Jag är ganska smal så det kanske syns tidigare då?

Vill inte få sparken för det :( (Jag vet att det är olagligt men de kan ju alltid säga att det beror på någon annan anledning).

• Svar på tråden Hur snabbt det syns det för omgivningen att man är gravid?
  • Anonym

Jag är smal och det syntes inte så tidigt på mig för andra. När jag var i v.18 berättade jag föär min chef och han undrade när eftersom att jag inte hade någon mage. Övriga på jobbet berättade jag för i v.21 och då hade bara några sett det (de gamla tanterna såklart). Det är så olika och dessutom från graviditet till graviditet. Med mitt första barn syntes det tidigare,.

• Anonym

Efter v 13 kan det börja synas, då har livmoder kommit upp över blygdbenet. Men på månag syns det inte förrän v 20. Man kan bli gasig och "upblåst" i början och då se gravid ut. Skulle det hända dig så kan du ju alltid skylla på magkatarr, bra att skylla på ifall du blir illamående också *S*

• Skorpa

Minns inte exakt vilken vecka, men det syntes inte så tidigt.
    Jag är också smal. Man kan ju klä sig så det döljer magen ganska länge. Modet är ju på din sida just nu i så fall

• Snooze

Med första barnet syntes det redan i v. 3, med andra i v.21, med tredje v.10 och med fjärde i v.20...det kan alltså variera rätt ordentligt.

• Anonym (1&2)

Första tog det långt tid innan att man såg att jag väntade lillen... Runt vecka 24.. Men så var han mer inåt rygen..
    Nu nr2 så hann jag ju inte gå ner i vikt.. Men är i vecka 9 o än sysns det inte.. Hoppas att det tar ett tag till..
    Lycka till..

• Anonym (Provanst.)

Tack för alla svar! :)

Hoppas att det syns först i vecka 20 för mig då så att jag hinner passera fast-anställning-datumet. Eller att chefen har semester just den sista månaden innan!
    Annars får jag väl ha bylsiga tröjor på mig... mitt i sommaren ;D Eller gå upp lite klädsamt i övrigt så att magen smälter in bättre ;)

Usch jag är faktiskt lite orolig för att jag inte kommer få fast nu p.g.a detta. Är det någon som har erfarenhet av att chefen Inte låtit en stanna alt. låtit en stanna som provanställd när denne fått reda på att man är gravid?
    Jag jobbar i IT-branschen...

Svar på tråden Hur snabbt det syns det för omgivningen att man är gravid?