• marial82

Vad har du i när du gör tårta? Vill ha svarfrån ALLA!!!

Ska baka två doptårtor snart och vet inte riktigt ad jag ska ha i. Ska jag göra två likadana eller två olika?

Vill ha massor med tips på vad jag kan ha i då jag inte är så jätte duktig på att baka...

• Svar på tråden Vad har du i när du gör tårta? Vill ha svarfrån ALLA!!!
  • mammatalman

2 olika är bra. du kan ha chocklad i den ena och bär i den andra

• ingensignatur

jag kör mosad banan o jordgubbssylt... JÄTTEGOTT! =)

• Elvirasmamma

Jag mixar jordgubbar (får ha varit frysta), dock upptinade, tillsammans med lite socker, och blandar med vispad grädde, och tar marsankräm till det andra lagret. Annars kan man prova att laga någon av de fromager som finns i pulverform att köpa, och ev. blanda ner lite vispad grädde i den. Jättegott!:)

• Annahoj

Oavsett vad du har i så gör tårtan en dag i för väg och lägg bara på grädden dagen då den ska ätas. Det är jättestor skillnad!

Hälsar Johanna

• MammaFia

Jag blandar mosad banan å marsankräm till ena lagret å har sylt eller konserverade mosade päron till andra lagret.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • mamma till 3 små

jag tycker vitchoklad mousse är jätte gott i tårta å den är inte svår att göra om du vill ha recept är det bara att sägga till.. å hallon passar jätte bra till det..

Alma 04 & William 06
  • Stella79

Jag brukar göra med chokladmousse i, sätter den i kylen dagen innan, sen grädde på dagen efter,den brukar vara jättepopulär

• crash and burn

banan och chokladpudding

• inoka

Jag brukar ha jordubbar blandad med lite grädde och krossad chocklad mellan ett lager och grädde och banan på det andra och sen garnera med grädde och pynta lite :)
    Fast mest gör jag moccatårtan som jag är uppväxt med och som är jätte populär .

• lövet2

Sockerkaksbottnar. Mosad banan på understa bottnen och mosade hallon på nästa (Bob´s frysta hallon som jag sockrar lite). Grädde på toppen och dekorera med hallon och bananskivor.

• CuteLilleMyGirl

Jag har gjort en tårta i mitt liv, nu när sambon fyllde år.

Då hadde jag sockerkaksbottnar, blandade frysta jordgubbar och grädde samt hade skivad banan på första lag, så hadde jag vaniljkräm blandat med grädde och konserverade persikor och mandarinbåtar. Grädde och chokladhjärtan på.

Blev faktiskt väldigt nöjd.

• annis41

Jag tycker att pollyfluff och hallonfromage är super gott. Andra kominationer är after eight/ päron, Apelsin/choklad, kokos/ananas. Det finns hur mkt som helst. Tänk bara på att om du har olika fyllningar i tårtorna så kan det gå åt mera för många kanske tar av båda då eftersom det är olika smak.

• Mamsingen

Jag hade gjort två stycken med likadan fyllning, för annars kanske alla vill ha av den ena och ingen av den andra. Händer rätt ofta.

Fyllningsförslag 1:
    *Sockerkaksbottnar
    *Dumlefluff (lager 1)
    *Mosad banan blandad med grädde (lager 2)
    *Täck med Chokladkräm

Fyllningsförslag 2 (en s.k. White lady tårta):
    *Chokladbottnar
    *arraksgrädde
    *tryffelkräm
    *Täck med grädde och alt. vit marsipan

Fyllningsförslag 3:
    *Sockerkasbottnar alt. mandelbottnar
    *After8 kräm
    *Päronmousse
    *Täck med grädde eller chokladkräm

Här är recepten (all "cred" till JFL:s blogg):

Förslag 1:
    Monnies tårtbottten
    Det här receptet tycker jag blir bäst på tårtbotten:

5 ägg
    3 dl socker
    1½ dl vetemjöl
    1½ dl potatis mjöl
    2½ tsk bakpulver

vispa ägg & socker poröst, bland ner resten snabbt & ordentligt
    grädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader!

För mig så blir den perfekt med höjden på formen & helt rak & fin, väldigt saftig blir botten.

Lager 1:
    Fluffig dumlekolakräm

3dl vispgrädde
    180g dumlekolor

Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.

Det är viktigt att den får bli riktigt kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!

Lager 2:
    Blanda mosad banan med 2-3 dl hårt vispad grädde.

Täck med:
    Chokladkräm nr.2

En enkel och otroligt god chokladkräm till fyllning, täckning (frosting) och eller dekoration av tårtor.

1 dl socker
    1 dl kakao
    3 dl vispgrädde

Rör ihop socker och kakao. Häll på grädden och rör ihop. Ställ in i kylen i 30 minuter så att kakaon och sockret löses upp i grädden.

Vispas med elvispen fluffig och tillräckligt hård så att det bildas toppar.

Sen är det bara att fylla, täcka och dekorera.

Förslag 2:

Chokladtårtbotten
    5 ägg
    3 dl (300 g) socker
    1 dl (60 g) vetemjöl
    1½ dl (70 g) potatis mjöl
    0.5 dl (20 g) kakao
    2½ tsk bakpulver

Vispa ägg & socker poröst.
    Blanda och sikta ner övriga ingredienser ordentligt i smeten
    grädda i smörad & bröad form i ca 40-45 minuter i nedre delen, på 175 grader! 24 cm form.

Lager 1
    Tryffel krämen
    150g mörk choklad
    3dl grädde

Häll grädden i en kastrull och värm "får absolut INTE koka" hacka chokladen och blanda i tills den smälter rör ordentligt så det blandas väl.

Ställ kallt över natten. Sedan vispar du blandningen med elvisp tills det blir en creme, vill du ha lite mer fluffig konsistens på cremen så öka på gräddmängden.

Lager 2
    Blanda grädde (2 dl) med arrak (ca 1 flaska) tills en bra smak. Vispa sedan grädden.

Dekor
    Spackla tårtan med grädde så att inte de mörka bottnarna lyser igenom den vita marsipanen.

Förslag 3:

Monnies tårtbotten

Lager 1:
    After eight-creme

2.5 dl grädde
    150g after eight

Gör som dumlekolakrämen!

Lager 2:
    Päronmousse
    ca 500 g konserverade päron
    3dl grädde
    3 msk socker
    1,5 tsk vaniljsocker
    2 tsk gelatinpulver/4 blad gelatin (Kan dock vara idé att ta nåt blad till för det blev liiite löst)
    Päronessens
    Grön färg

Lycka till!

• Anniz 1983

Jag beställde vit chokladmousse & hallonmousse som jag tänkte ha i doptårtan & sedan köpa färska hallon & blanda med grädden + marsipan ovanpå...hoppas att det går att äta oxå

Svar på tråden Vad har du i när du gör tårta? Vill ha svarfrån ALLA!!!