Måla tegelhus
Såg en tråd som handlade om målning av tegelhus. Jag skulle vilja måla vårt hus och efterlyser erfarenheter av detta. Hur ofta målar ni med målade tegelhus om? Är ni nöjda med beslutet att måla teglet??? Bilder????
Såg en tråd som handlade om målning av tegelhus. Jag skulle vilja måla vårt hus och efterlyser erfarenheter av detta. Hur ofta målar ni med målade tegelhus om? Är ni nöjda med beslutet att måla teglet??? Bilder????
´Lustigt.. jag tänkte just lägga ut en tråd och fråga exakt samma..
He he.. Vi har inte ens köpt huset ännu men jag har snart inrett å gjort om hela huset visuellt redan.. Man e ju knäpp, som bäddat för en riktig besvikelse liksom...
Jag kan lägga till mig här för min svägerskas räkning... Tror hon funderar på samma sak
Jag har målat om mina föräldrars hus för 15 år sedan tror jag.... Vi målade två ggr med vit puts färg, huset var gult innan... Det är aldrig ommålat på teglet. Däremot rengjort med högtryckstvätt några ggr. Vi valde en putsfärg från Nordsjö. Det var jäkla dyrt för det sög som sjutton första strykningen. Borsta huset först.
Vi borstade, tvättade med fasadtvätt och sen målade.
Att välja Nordsjös silikatfärg är ingen speciallt bra ide. Den håller länge, men när den ska målas om blir nästa lager för tätt och man kan få stora skador som följd. En porös tegelfasad kan man måla med kalkfärg, en hård tegelfasad kan man måla med Målarkalks Hydraulit (KC-färg) därefter kan man om man vill måla med en äkta kalkfärg. Dyrt blir det oavsett vad man väljer, men riktigt dyrt blir det efter de första 15 åren om man väljer en färg som blir för tät!
grannen måla sitt gula tegelhus vitt förra året.
o så har han målar rött runt fönster o hela dörren är röd,
ser ut som ett polkagrishus
vet inte vilken färg han hade men de rollade ibland o sprutade ibland.
o de måla nog de 2 gånger vad jag tror..
blev fint. men inte med de röda...
vi skulle måla vårt vitt sa vi men han hann före med "våran" färg, så vi får ta en annan...
Kalkfärger ska kvastas ut på fasaden.
Överhuvudtaget är det så att putsfärger ska vara av tvåkomponentstyp för att vara ok. alla andra har filmbildning.
oki, tack för svaren.....Får se om det blir någon målning i sommar....
Får man fråga fru Hilde vad hón arbetar med?
Fru Hilde jobbar med lite mysko grejer, men en av hennes uppgifter är att ge rådgivning. Oftast anlitas hon när folk hunnit göra en massa fel som är dyra att åtgärda. Det är ju bättre att använda hållbara material från början.
Får jag kanske fortsätta här på tråden med lite följdfrågor
Vi har ett gultegelhus som vi börjat förstå att det bästa alternativet är att låta det förbli gult tegel, men OM vi nu vill ha det ex vitt, ska vi först måla med någon slags grund och sen med kalkfärg då? Hur gör man när man kvastar ut färgen?
Ungefär i vilken prisklass ligger den färg vi behöver?
Hally kolla på målarkalks sida. De har även priser där. Ett annat företag som säljer likvärdiga produkter heter Jurakalk. Målarkalk är svenskt och Jurakalk danskt. Jag tror att Jurakalk är lite dyrare, men kan givetvis ha fel.
Jag tror att när det gäller KC-färg använder man ca 1kg/m2.
Jag avråder dock från målarkalks "kalkfärg special" för personer jag jobbat med som använt denna har blivit besvikna på strukturen och hållbarheten. Den innehåller tydligen lite cellulosa som klister och det är detta som blir problematiskt.