Inlägg från: Eofrysina |Visa alla inlägg
  • Eofrysina

Måla tegelhus

Att välja Nordsjös silikatfärg är ingen speciallt bra ide. Den håller länge, men när den ska målas om blir nästa lager för tätt och man kan få stora skador som följd. En porös tegelfasad kan man måla med kalkfärg, en hård tegelfasad kan man måla med Målarkalks Hydraulit (KC-färg) därefter kan man om man vill måla med en äkta kalkfärg. Dyrt blir det oavsett vad man väljer, men riktigt dyrt blir det efter de första 15 åren om man väljer en färg som blir för tät!

• Eofrysina

Kalkfärger ska kvastas ut på fasaden.

Överhuvudtaget är det så att putsfärger ska vara av tvåkomponentstyp för att vara ok. alla andra har filmbildning.

• Eofrysina

Fru Hilde jobbar med lite mysko grejer, men en av hennes uppgifter är att ge rådgivning. Oftast anlitas hon när folk hunnit göra en massa fel som är dyra att åtgärda. Det är ju bättre att använda hållbara material från början.

• Eofrysina

Hally kolla på målarkalks sida. De har även priser där. Ett annat företag som säljer likvärdiga produkter heter Jurakalk. Målarkalk är svenskt och Jurakalk danskt. Jag tror att Jurakalk är lite dyrare, men kan givetvis ha fel.

Jag tror att när det gäller KC-färg använder man ca 1kg/m2.

Jag avråder dock från målarkalks "kalkfärg special" för personer jag jobbat med som använt denna har blivit besvikna på strukturen och hållbarheten. Den innehåller tydligen lite cellulosa som klister och det är detta som blir problematiskt.

Svar på tråden Måla tegelhus